Musti Group Oyj Osavuosikatsaus 12.11.2025 klo
8.30
Musti Group Oyj osavuosikatsaus 1.1.2025-30.9.2025
Musti Groupin kolmas vuosineljännes jatkui positiivisena
Heinäkuu - syyskuu 2025
· Konsernin liikevaihto oli 127,3 (111,5) miljoonaa euroa ja se kasvoi 14,2
(1,0) prosenttia. Kasvu oli vahvaa erityisesti Norjassa ja Suomessa. Pet Cityn
hankinta Baltiassa kasvatti liikevaihtoa 8,7 miljoonalla eurolla.
Vertailukelpoisen konsernimyynnin kasvu oli 2,3 (-0,9) prosenttia.
· Myyntikate parani 44,3 prosenttiin (43,2 %). Tähän vaikuttivat pääasiassa
kannattavuuteen viime vuonna tehdyt panostukset, erityisesti omalla tehtaalla
valmistettujen omien tuotemerkkien ruokien suurempi osuus.
· Oikaistu käyttökate (oikaistu EBITDA) oli 16,9 (16,5) miljoonaa euroa ja
oikaistu EBITDA-marginaali oli 13,3 (14,8) prosenttia. Kannattavuuteen
vaikuttivat negatiivisesti kasvuun tehdyt panostukset, jotka lisäsivät
liiketoiminnan kuluja.
· Oikaistu EBITA oli 6,6 (7,8) miljoonaa euroa ja oikaistu EBITA-marginaali
oli 5,2 (7,0) prosenttia.
· Liiketoiminnan rahavirta oli 13,1 (19,9) miljoonaa euroa, mihin vaikutti
erityisesti nettokäyttöpääoman ajoitusvaikutukset.
· Liiketulos oli 2,5 (5,8) miljoonaa euroa, kauden tulos oli 0,2 (2,8)
miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos, laimentamaton, oli 0,01 (0,09) euroa.
· Myymälöiden määrä kasvoi 425:een (351), mihin vaikutti erityisesti Pet Cityn
hankinta.
· Asiakkaiden kokonaismäärä kasvoi 1 870 (1 861) tuhanteen*.
Tammikuu - syyskuu 2025
· Konsernin liikevaihto oli 368,9 (322,8) miljoonaa euroa ja se kasvoi 14,3
(2,4) prosenttia. Liikevaihto kasvoi kaikilla markkinoilla erityisesti toisen ja
kolmannen vuosineljänneksen aikana. Lisäksi Pet Cityn hankinta Baltiassa
kasvatti liikevaihtoa 26,0 miljoonalla euroa. Vertailukelpoisen konsernimyynnin
kasvu oli 3,4 (-0,1) prosenttia.
· Myyntikate oli edellisvuoden tasolla 43,5 % (43,5 %) ja se kehittyi
suotuisasti toisella ja kolmannella neljänneksellä.
· Oikaistu käyttökate (oikaistu EBITDA) sekä oikaistu EBITA laskivat johtuen
kasvuun tehdyistä panostuksista, jotka kasvattivat liiketoiminnan kuluja.
· Oikaistu käyttökate (oikaistu EBITDA) oli 42,6 (44,0) miljoonaa euroa.
Oikaistu EBITDA-marginaali oli 11,5 (13,6) prosenttia.
· Oikaistu EBITA oli 12,0 (18,2) miljoonaa euroa. Oikaistu EBITA-marginaali
oli 3,2 (5,6) prosenttia.
· Liiketoiminnan rahavirta oli 43,1 (23,7) miljoonaa euroa, mihin vaikutti
erityisesti nettokäyttöpääoman suotuisa kehitys sekä vertailukauden merkittävät
kertaluonteiset kuluerät.
· Liiketulos oli 2,9 (2,4) miljoonaa euroa, kauden tulos oli -4,2 (-2,2)
miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos, laimentamaton, oli -0,13 (-0,06) euroa.
*) Asiakkaiden lukumäärä ilman Baltiaa
Vertailuluvut suluissa viittaavat edellisvuoden vastaavaan jaksoon, ellei toisin
mainita. Musti Groupin tilikausi on kalenterivuosi.
” Mustin kolmas vuosineljännes jatkui positiivisena. Vahva myynnin kasvu tuki
markkinaosuuden kasvua ja vahvisti johtoasemaamme elpyvillä markkinoilla.
Myyntikatteemme ja markkinaosuutemme kasvu vahvistavat tahtoamme jatkaa
investointeja hankkeisiin, joilla hyödynnetään paranevia markkinaolosuhteita.
Keskitymme varmistamaan, että Mustilla on käytössään oikeat työkalut
lemmikkivanhempien muuttuvien tarpeiden täyttämiseksi ja kestävän tuloskasvun
saavuttamiseksi.” - David Rönnberg, Musti Groupin toimitusjohtaja
Liikevaihto kasvoi kolmannella vuosineljänneksellä 14,2 % 127,3 (111,5)
miljoonaan euroon. Norjan kasvu vahvistui 19,6 %:iin (6,5 %), lisäksi kasvu
jatkui vakaana sekä Suomessa 3,8 % (-4,1 %) että Ruotsissa 3,9 % (4,8 %).
Baltian markkinoilla, joilta ei vielä ole vertailukauden dataa, myynti kehittyy
hyvin, ja odotamme kasvun jatkuvan, kun optimoimme valikoimaa muun muassa
lisäämällä eksklusiivisten tuotteiden tarjontaa.
Kolmas vuosineljännes oli jo toinen peräkkäinen neljännes, joka osoittaa, että
taktiset ja strategiset toimenpiteemme tuottavat markkinoita nopeampaa kasvua ja
vahvistavat johtoasemaamme niin perinteisillä Pohjoismaiden markkinoilla kuin
uusilla Baltian markkinoilla. Tämä vahvistaa, että korkealaatuinen ja hyvän
hinta-laatusuhteen ruoka- ja tarvikevalikoimamme, asiantuntevat lemmikkien
palvelut ja eläinklinikat sekä helppokäyttöinen ja nopea verkkokauppamme
vastaavat vaativien kuluttajien muuttuviin tarpeisiin.
Oikaistu käyttökate kasvoi 16,9 (16,5) miljoonaan euroon, mihin vaikutti useat
käynnissä olevat projektit, joihin panostamme parantaaksemme kannattavuutta ja
kasvua tulevaisuudessa. Keskusvarastoon, verkkokauppaan ja digitaalisiin
ratkaisuihin sekä myymälöiden konseptiin ja tilanhallintaan liittyvien
projektien kustannukset olivat yhteensä 1,0 miljoonaa euroa. Emme ole
tyytyväisiä nykyiseen kannattavuuteen, mutta luotamme siihen, että kaikki
käynnissä olevat toimenpiteet parantavat edelleen tehokkuutta ja tukevat
liiketoiminnan skaalautuvuutta. Näemme jo merkkejä taloudellisen tuloksemme
paranemisesta.
Keskitymme edelleen ymmärtämään lemmikkivanhempiemme korkeita odotuksia ja
olemme sitoutuneet kehittämään tarjontaamme jatkuvasti niiden täyttämiseksi.
Samalla etsimme aktiivisesti uusia mahdollisuuksia sekä nykyisiltä että uusilta
markkinoilta vahvistaaksemme ja lisätäksemme arvoa tarjontaamme.
Haluan jälleen kiittää tiimimme jäseniä loistavasta työstä sekä omastani että
lemmikkivanhempiemme, osakkeenomistajiemme, hallituksemme ja johtoryhmämme
puolesta.
David Rönnberg
toimitusjohtaja
Avainlukuja
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Miljoonaa euroa, ellei |7-9/20|7-9/20|Muutos|1-9/20|1-9/20|Muutos|10/2023-|
|toisin mainita |25 |24 |% |25 |24 |% |12/2024 |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Liikevaihto |127,3 |111,5 |14,2 %|368,9 |322,8 |14,3 %|560,6 |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Liikevaihdon kasvu, % |14,2 |1,0 % | |14,3 |2,4 % | |N/A |
| |% | | |% | | | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Vertailukelpoinen |2,3 % |-0,9 | |3,4 % |-0,1 | |1,1 % |
|konsernimyynnin kasvu, % | |% | | |% | | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Vertailukelpoinen |2,8 % |-3,9 | |3,2 % |-3,1 | |-1,6 % |
|myymälämyynnin kasvu, % | |% | | |% | | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Verkkokaupan osuus |22,4 |24,5 | |23,2 |24,9 | |24,3 % |
|liikevaihdosta, % |% |% | |% |% | | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Myyntikate, % |44,3 |43,2 | |43,5 |43,5 | |44,1 % |
| |% |% | |% |% | | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Käyttökate, EBITDA |14,5 |16,0 |-9,3 %|38,4 |32,5 |18,2 %|67,2 |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Käyttökate, EBITDA, % |11,4 |14,3 | |10,4 |10,1 | |12,0 % |
| |% |% | |% |% | | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Oikaistu käyttökate |16,9 |16,5 |2,4 % |42,6 |44,0 |-3,2 %|81,6 |
|(oikaistu EBITDA) | | | | | | | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Oikaistu EBITDA, % |13,3 |14,8 | |11,5 |13,6 | |14,6 % |
| |% |% | |% |% | | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|EBITA |4,2 |7,3 |-42,7 |7,8 |6,8 |15,4 %|23,6 |
| | | |% | | | | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|EBITA, % |3,3 % |6,5 % | |2,1 % |2,1 % | |4,2 % |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Oikaistu EBITA |6,6 |7,8 |-15,8 |12,0 |18,2 |-34,3 |38,0 |
| | | |% | | |% | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Oikaistu EBITA, % |5,2 % |7,0 % | |3,2 % |5,6 % | |6,8 % |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Liiketulos |2,5 |5,8 |-56,4 |2,9 |2,4 |23,5 %|16,2 |
| | | |% | | | | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Liiketulos, % |2,0 % |5,2 % | |0,8 % |0,7 % | |2,9 % |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Kauden tulos |0,2 |2,8 |-93,7 |-4,2 |-2,2 | |6,7 |
| | | |% | | | | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Osakekohtainen tulos, |0,01 |0,09 |-92,2 |-0,13 |-0,06 | |0,20 |
|laimentamaton, euroa | | |% | | | | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Liiketoiminnan rahavirta |13,1 |19,9 |-34,0 |43,1 |23,7 |82,0 %|46,9 |
| | | |% | | | | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Investoinnit aineellisiin |4,2 |2,8 |51,4 %|16,1 |10,4 |55,2 %|19,2 |
|ja aineettomiin | | | | | | | |
|hyödykkeisiin | | | | | | | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Nettovelka / 12kk oikaistu|3,3 |2,4 |36,8 %|3,3 |2,4 |36,8 %|3,1 |
|käyttökate | | | | | | | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Asiakkaiden kokonaismäärä,|1,870 |1,861 |0,5 % |1,870 |1,861 |0,5 % |1,866 |
|tuhatta* | | | | | | | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|Myymälöiden määrä kauden |425 |351 |21,1 %|425 |351 |21,1 %|415 |
|lopussa | | | | | | | |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
|joista omia myymälöitä |423 |346 |22,3 %|423 |346 |22,3 %|411 |
+--------------------------+------+------+------+------+------+------+--------+
*) ilman Baltiaa
Webcast-tiedotustilaisuus analyytikoille ja medialle
Tiedotustilaisuus analyytikoille ja medialle järjestetään 12.11.2025 klo 14
Teamsin välityksellä. Tilaisuuteen ilmoittaudutaan etukäteen sähköpostitse
osoitteeseen ir@mustigroup.com. Tilaisuus on englanninkielinen. Raportin
esittelevät toimitusjohtaja David Rönnberg ja talousjohtaja Robert Berglund.
Helsinki, 12.11.2025
Hallitus
Osavuosikatsauksessa esitetyt tiedot ovat tilintarkastamattomia.
Lisätiedot:
David Rönnberg, toimitusjohtaja, puh. +46 70896 6552
Robert Berglund, talousjohtaja, puh. +358 50 534 8657
Jakelu:
Nasdaq Helsinki
Keskeiset mediat
www.mustigroup.com
Musti Group lyhyesti:
Musti tekee lemmikkien ja niiden omistajien elämästä helpompaa, hauskempaa ja
turvallisempaa. Olemme Pohjoismaiden johtava lemmikkieläintarvikeyhtiö ja
kasvatamme liiketoimintaa myös Baltian maissa. Vastaamme monikanavaisella
liiketoimintamallillamme lemmikkieläinten ja niiden omistajien tarpeisiin
Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Baltian maissa. Tarjoamme laajan ja tarkkaan
valikoidun lemmikkieläintarvikkeiden valikoiman. Lisäksi tarjoamme valikoiduissa
kohteissa lemmikeille myös palveluja kuten turkinhoitoa, koulutusta ja
eläinlääkäripalveluja.
Musti-konsernin 12 kuukauden liikevaihto oli 444 miljoonaa euroa kalenterivuonna
2024. Yhtiöllä oli tilikauden 2024 lopussa yli 2000 työntekijää, 1,9 miljoonaa
asiakasta ja 415 myymälää.