Finnair Oyj Pörssitiedote 30.10.2025 klo 9.00
Hyvä vertailukelpoinen liiketulos huomioiden työtaistelutoimien negatiivinen
vaikutus
Heinä-syyskuu 2025
· Liikevaihto kasvoi 2,0 % 834,9 miljoonaan euroon (818,3).
· Vertailukelpoinen liiketulos oli 50,7 miljoonaa euroa (71,5).
Työtaistelutoimien välitön vaikutus vertailukelpoiseen liiketulokseen oli noin
18 miljoonaa euroa.
· Liiketulos oli 52,1 miljoonaa euroa (76,7).
· Osakekohtainen tulos oli 0,15 euroa (0,28).
· Liiketoiminnan nettorahavirta eli operatiivinen kassavirta oli 64,0
miljoonaa euroa (98,9) ja investointien nettorahavirta -46,8 miljoonaa euroa (
-43,5)*.
· Matkustajamäärä kasvoi 0,2 % 3,3 miljoonaan (3,2**).
· Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 2,7 % 10 473,7 miljoonaan
kilometriin (10 194,9). Kun koneiden ulosvuokraukset miehistöineen (wet lease)
lasketaan mukaan, kapasiteetti kasvoi 1,0 %.
· Matkustajakäyttöaste (PLF) nousi 0,2 prosenttiyksikköä 79,8 prosenttiin
(79,5).
Tammi-syyskuu 2025
· Liikevaihto kasvoi 2,2 % 2 316,7 miljoonaan euroon (2 265,9).
· Vertailukelpoinen liiketulos oli -1,5 miljoonaa euroa (103,5).
Työtaistelutoimien välitön vaikutus vertailukelpoiseen liiketulokseen oli noin
68 miljoonaa euroa.
· Liiketulos oli 17,9 miljoonaa euroa (102,1).
· Osakekohtainen tulos oli -0,04 euroa (0,22).
· Liiketoiminnan nettorahavirta eli operatiivinen kassavirta oli 299,8
miljoonaa euroa (411,0) ja investointien nettorahavirta -203,2 miljoonaa euroa (
-111,1)*.
· Matkustajamäärä kasvoi 1,9 % 9,0 miljoonaan (8,8**).
· Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 3,1 % 29 807,9 miljoonaan
kilometriin (28 917,6). Kun koneiden ulosvuokraukset miehistöineen (wet lease)
lasketaan mukaan, kapasiteetti kasvoi 1,4 %.
· Matkustajakäyttöaste (PLF) nousi 1,2 prosenttiyksikköä 76,8 prosenttiin
(75,6).
Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli
vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.
* Investointien nettorahavirta sisälsi heinä-syyskuussa 2,6 miljoonaa euroa
lunastuksia (16,6 miljoonaa euroa sijoituksia) rahamarkkinarahastoihin tai
muihin lyhytaikaisiin rahoitusvaroihin (maturiteetti yli kolme kuukautta).
Tammi-syyskuussa Investointien nettorahavirta sisälsi 30,2 miljoonaa euroa
sijoituksia (16,0 miljoonaa euroa sijoituksia). Ne ovat osa konsernin
maksuvalmiuden hallintaa.
** Tammi-marraskuun 2024 matkustajamääriä sekä rahti- ja postitonneja
korjattiin joulukuussa 2024 siten, että yhteensä kauden matkustajamäärä kasvoi
59 100 matkustajalla ja rahti- ja postitonnit 828,7 tonnilla.
Tulevaisuuden näkymät ja ohjeistus
Finnairin kapasiteettia, liikevaihtoa ja vertailukelpoista liiketulosta koskevaa
ohjeistusta vuodelle 2025 on täsmennetty. Vertailukelpoista liiketulosta
koskevan ohjeistuksen vaihteluvälin yläreunaa on laskettu, mutta vaihteluvälin
alareuna on ennallaan. Kapasiteetti- ja liikevaihto-ohjeistuksia on laskettu.
Näkymät ja ohjeistus 30.10.2025 (täsmennetty)
Kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan jatkavan kasvuaan vuonna 2025.
Kansainväliset konfliktit, maailmanpoliittinen epävakaus ja kauppasotien uhka
aiheuttavat kuitenkin epävarmuutta toimintaympäristössä. Erityisesti eri maiden
välisiin tulleihin ja niiden välittömiin ja välillisiin vaikutuksiin liittyvät
riskitasot ovat koholla. Tiedossa olevien tullien välittömien
kustannusvaikutusten arvioidaan olevan vähäisiä, mutta mahdollisten välillisten
vaikutusten suuruutta on vaikeaa arvioida. Finnairin kannattavuutta rasittavat
vuoden aikana etenkin EU:ssa käyttöön otetun uusiutuvan lentopolttoaineen
jakeluvelvoitteen aiheuttamat lisäkustannukset sekä kasvavat navigointi- ja
laskeutumishinnat.
Finnair suunnittelee lisäävänsä kokonaiskapasiteettiaan tarjotuilla
henkilökilometreillä mitattuna noin 2 prosentilla vuonna 2025. Kapasiteettiarvio
pitää sisällään koneiden ulosvuokraukset miehistöineen. Finnair ennakoi yhtiön
liikevaihdon olevan noin 3,1 miljardia euroa ja vertailukelpoisen liiketuloksen
olevan 30-60 miljoonaa euroa vuonna 2025 (aiemmin 30-130 miljoonaa euroa).
Vertailukelpoista liiketulosta koskevan ohjeistuksen vaihteluvälin yläreunaa on
laskettu, koska aiemman yläreunan saavuttamista pidetään epätodennäköisenä. Uusi
ohjeistus noudattelee aiempaa ohjeistusta, jonka mukaan vertailukelpoisen
liiketuloksen arvioitiin olevan lähempänä aiemmin annetun vaihteluvälin
alareunaa. Vertailukelpoisen liiketuloksen vaihteluvälin yläreunan sekä
kapasiteetti- ja liikevaihto-ohjeistusten lasku johtuvat pääosin Pohjois
-Amerikan-liikenteen kysynnän ja tuottojen heikkona jatkuneesta kehityksestä,
työtaistelutoimia seuranneista välillisistä vaikutuksista kysyntään laajemmin,
lentokaluston suunnittelemattomista korjaus- ja huoltotarpeista sekä
polttoaineen hinnan kehityksestä.
Yllä mainitut kapasiteettia, liikevaihtoa ja vertailukelpoista liiketulosta
koskevat arviot pitävät sisällään vuoden 2025 aikana nähtyjen työtaisteluiden
vaikutukset. Tammi-syyskuussa työtaistelutoimien välitön vaikutus liikevaihtoon
oli noin -96 miljoonaa euroa ja vertailukelpoiseen liiketulokseen noin -68
miljoonaa euroa. Työtaistelutoimilla oli noin 5 prosentin välitön negatiivinen
vaikutus vuoden 2025 kokonaiskapasiteettiin tarjotuilla henkilökilometreillä
mitattuna.
Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2025
tilinpäätöstiedotteen yhteydessä.
Aiemmat näkymät ja ohjeistus 16.7.2025
Kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan jatkavan kasvuaan vuonna 2025.
Kansainväliset konfliktit, maailmanpoliittinen epävakaus ja kauppasotien uhka
aiheuttavat kuitenkin epävarmuutta toimintaympäristössä. Erityisesti eri maiden
välisiin tulleihin ja niiden välittömiin ja välillisiin vaikutuksiin liittyvät
riskitasot ovat koholla.
Työtaistelutoimien välittömät vaikutukset pois lukien Finnair on suunnitellut
lisäävänsä kokonaiskapasiteettiaan tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna
noin 10 prosentilla vuonna 2025. Kapasiteettiarvio pitää sisällään koneiden
ulosvuokraukset miehistöineen. Finnair on ennakoinut yhtiön liikevaihdon olevan
3,3-3,4 miljardia euroa ja vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 100-200
miljoonaa euroa vuonna 2025. Tämänhetkisten tietojen perusteella yhtiö kuitenkin
arvioi vertailukelpoisen liiketuloksen olevan lähempänä annetun vaihteluvälin
alareunaa johtuen Pohjois-Amerikan-liikenteen odotettua heikommasta kysynnästä
sekä työtaistelutoimien välillisistä vaikutuksista kysyntään laajemmin. Lisäksi
vuonna 2025 kannattavuutta rasittavat etenkin EU:ssa käyttöön otetun uusiutuvan
lentopolttoaineen jakeluvelvoitteen aiheuttamat lisäkustannukset sekä kasvavat
navigointi- ja laskeutumishinnat. Toisen vuosineljänneksen jälkeen voimaan
astuvien tullien välittömien kustannusvaikutusten arvioidaan olevan vähäisiä.
Mahdollisten välillisten vaikutusten suuruutta on liian aikaista arvioida.
Yllä mainitut kapasiteettia, liikevaihtoa ja vertailukelpoista liiketulosta
koskevat arviot eivät sisällä työtaisteluiden välittömiä vaikutuksia. Yhteensä
työtaistelutoimien välittömän negatiivisen vaikutuksen vuonna 2025 arvioidaan
olevan noin 100 miljoonaa euroa liikevaihtoon, noin 70 miljoonaa euroa
vertailukelpoiseen liiketulokseen ja noin 5 % kokonaiskapasiteettiin tarjotuilla
henkilökilometreillä mitattuna. Vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla
työtaistelutoimien välitön vaikutus liikevaihtoon oli noin -72 miljoonaa euroa
ja vertailukelpoiseen liiketulokseen noin -51 miljoonaa euroa. Lisäksi heinäkuun
kolmen toteutuneen työtaistelupäivän sekä työtaistelutoimia seuranneen
tilapäisen resurssivajeen takia kesäkaudelta peruttujen lentojen, mukaan lukien
ulosvuokrauslennot, arvioidaan heikentävän kolmannen vuosineljänneksen
liikevaihtoa noin 25 miljoonaa euroa, liiketoiminnan muita tuottoja noin 5
miljoonaa euroa ja vertailukelpoista liiketulosta noin 20 miljoonaa euroa.
Työtaistelutoimilla arvioidaan tiedossa olevien peruutusten myötä olevan noin 5
prosentin välitön negatiivinen vaikutus vuoden 2025 kokonaiskapasiteettiin
tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna.
Työtaistelutoimien välittömät negatiiviset vaikutukset huomioiden Finnair
suunnittelee lisäävänsä kokonaiskapasiteettiaan tarjotuilla henkilökilometreillä
mitattuna noin 5 prosentilla edellisvuodesta ja arvioi yhtiön liikevaihdon
olevan 3,2-3,3 miljardia euroa ja vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 30-130
miljoonaa euroa vuonna 2025. Tämänhetkisten tietojen perusteella yhtiö kuitenkin
arvioi vertailukelpoisen liiketuloksen olevan lähempänä annetun vaihteluvälin
alareunaa johtuen Pohjois-Amerikan-liikenteen odotettua heikommasta kysynnästä
sekä työtaistelutoimien välillisistä vaikutuksista kysyntään laajemmin.
Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan tammi-syyskuun 2025
osavuosikatsauksen yhteydessä.
Toimitusjohtaja Turkka Kuusisto:
Kolmas vuosineljännes merkitsi Finnairille paluuta normaaliin, luotettavaan
lentämiseen, kun alkuvuotta värittäneet, lentojen peruutuksiin johtaneet
työtaistelutoimet päättyivät neljänneksen alussa. Kuljetimme 3,3 miljoonaa
asiakasta, ja liikevaihtomme kasvoi 2,0 prosenttia 834,9 miljoonaan euroon.
Vertailukelpoinen liiketulos oli 50,7 miljoonaa euroa, ja työtaistelutoimien
arvioitu negatiivinen vaikutus siihen oli noin 18 miljoonaa euroa. Tulos oli
odotetulla tasolla, ja siihen vaikutti kustannustehokkuuden aktiivinen
parantaminen, joka auttoi pienentämään työtaistelutoimien, ympäristösääntelyyn
liittyvien kustannusten kasvun sekä navigointi- ja laskeutumishintojen nousun
vaikutuksia. Asiakaskohtaisen lisämyynnin hyvänä jatkunut kasvu tuki osaltaan
tuloskehitystä.
Työtaisteluiden päätyttyä lentojemme luotettavuus palasi välittömästi korkealle
tasolle ja oli 98,9 % kolmannella vuosineljänneksellä työtaisteluiden
päättymisen jälkeen. Myös asiakastyytyväisyyttä mittaava nettosuositteluindeksi
alkoi nopeasti palautua ja oli koko neljännekseltä 32 eli lähes
työtaistelutoimia edeltävällä tasolla. Kiitos asiakkaillemme luottamuksesta
Finnairiin ja koko Finnairin tiimille sitoutuneesta työstä asiakkaiden sujuvien
matkojen varmistamiseksi.
Haluamme rakentaa vahvempaa yhteistyötä ja vähentää työtaisteluiden riskiä
tulevaisuudessa. Jatkamme dialogia henkilöstön edustajien kanssa ja
järjestelmällistä työtä työyhteisömme ja henkilöstömme hyvinvoinnin
kehittämiseksi. Haluamme entistä vahvemmin yhdistää 5 800 finnairilaista yhdeksi
tiimiksi, joka työskentelee yhdessä asiakkaan ja Finnairin hyväksi.
Matkustuskysyntä Finnairin markkinoilla kasvoi hieman edellisvuodesta. Kaukoidän
-markkinoilla ja erityisesti Japanissa kysyntä kehittyi vahvasti, mutta Pohjois
-Amerikan-reiteillämme kysyntää heikensi yleinen epävarmuus markkinoilla.
Jatkamme reittikohtaista kysynnän seuraamista ja liikenneohjelmamme jatkuvaa
optimointia. Vuosineljänneksen aikana liikenneohjelmaamme vaikutti myös se, että
kaksi lentokonettamme oli poissa liikenteestä, mikä aiheutti lentojen
peruutuksia.
Jatkoimme asiakkaiden osallistamista lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen
vähennystyöhön, kun yritysasiakkaiden Finnair for Business -ohjelmaan tuli
mukaan mahdollisuus ostaa uusiutuvaa lentopolttoainetta ja siten vähentää oman
liikematkustuksen hiilidioksidikuormaa. Lähdimme myös mukaan suomalaiseen
yhteistyöhankkeeseen, jossa pilotoidaan synteettisen polttoaineen tuotannon
ekosysteemiä ja arvoketjua. Nämä toimet ovat tärkeitä, sillä EU:n
ympäristöregulaatioon liittyvät kustannukset kasvavat merkittävästi tästä
vuodesta lähtien.
Lentoturvallisuus on meille aina tärkein prioriteetti, ja tämän vuoksi otimme
väliaikaisesti pois käytöstä osan kapearunkokoneistamme lokakuussa, kun
istuinten päällisten palosuojauksen todentamisesta nousi epäilys. Tilanne johti
noin 70 lennon perumiseen ja asiakkaiden uudelleenreitittämiseen, kunnes koneet
saatiin takaisin käyttöön. Olemme syvästi pahoillamme asiakkaiden matkojen
häiriintymisestä, mutta lentoturvallisuus on asia, jossa emme koskaan tee
kompromisseja.
Olemme täsmentäneet ohjeistustamme vuodelle 2025. Vertailukelpoisen
liiketuloksen vaihteluvälin yläreunaa sekä kapasiteetti- ja liikevaihto
-ohjeistuksia on laskettu. Muutokset heijastelevat Pohjois-Amerikan-liikenteen
heikkona jatkunutta kysyntä- ja tuottokehitystä, aiempien työtaistelutoimien
välillisiä vaikutuksia kysyntään, suunnittelemattomia korjaus- ja huoltotarpeita
sekä polttoaineen hinnan kehitystä.
Aiemmin tänä vuona käynnistämämme kapearunkolaivaston osittainen uudistushanke
etenee, ja neuvottelemme lentokone- ja moottorivalmistajien kanssa.
Kapearunkolaivastomme osittainen uudistus tukee niin
päästövähennystavoitteitamme, asiakaskokemuksen kehittämistä kuin alueellisen
verkostomme kehitystä. Kerromme hankkeen etenemisestä lisää asian edettyä.
Järjestämme marraskuussa pääomamarkkinapäivityksen, jossa kerromme
taloudellisista tavoitteistamme ja strategiamme painopisteistä tuleville
vuosille.
Taloudellinen raportointi vuonna 2026
Finnairin taloudellisten katsausten julkistamisaikataulu vuonna 2026 on
seuraava:
· Tilinpäätöstiedote vuodelta 2025 keskiviikkona 11.2.2026
· Osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta 2026 keskiviikkona 22.4.2026
· Osavuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2026 keskiviikkona 22.7.2026
· Osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2026 tiistaina 27.10.2026
Tämä teksti on kooste Finnairin tammi-syyskuun 2025 osavuosikatsauksesta.
Raportti kokonaisuudessaan on tämän koosteen liitteenä.
FINNAIR OYJ
Hallitus
Tiedotustilaisuudet
Finnair järjestää tulosjulkistuslehdistötilaisuuden 30.10.2025 klo 11.00
toimitiloissaan osoitteessa Tietotie 9, Vantaa. Tilaisuutta on mahdollista
seurata myös webcastin kautta osoitteessa https://finnairgroup.videosync.fi/2025
-10-30
-media (https://eur01.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Ffinnair
group.videosync.fi%2F2025-10-30
-media&data=05%7C02%7CEmilia.Rannanniemi%40finnair.com%7Ce66884033a5d43c3b6d608de
01c451e5%7Cf4b2d972f1c84f3ca73b4f9b2ca3d778%7C0%7C0%7C638950139885586211%7CUnknow
n%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOI
joiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=V%2FEFbzrOOfaUsdiako5yJYWUDqkxlKix
v4ZvGI3D7GA%3D&reserved=0).
Englanninkielinen puhelinkonferenssi ja webcast analyytikoille pidetään
30.10.2025 klo 13.00. Puhelinkonferenssiin voi osallistua rekisteröitymällä
osoitteessa https://events.inderes.com/finnairgroup/q3-2025/dial-in.
Rekisteröidyttyäsi saat konferenssipuhelinnumeron ja -tunnuksen. Webcastiin
liitytään osoitteessa https://finnairgroup.events.inderes.com/q3
-2025 (https://eur01.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Ffinnairg
roup.events.inderes.com%2Fq3
-2025&data=05%7C02%7CEmilia.Rannanniemi%40finnair.com%7Ce66884033a5d43c3b6d608de0
1c451e5%7Cf4b2d972f1c84f3ca73b4f9b2ca3d778%7C0%7C0%7C638950139885602850%7CUnknown
%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIj
oiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=Y4O%2BeMkYYmgG4s6IVvW052JbaVPDSCJOf
JbfvE0L5eQ%3D&reserved=0).
Lisätietoja antavat:
Talousjohtaja Pia Aaltonen-Forsell, p. (09) 818 4960, pia.aaltonen
-forsell@finnair.com
Sijoittajasuhdejohtaja Erkka Salonen, p. (09) 818 5101,
erkka.salonen@finnair.com
FINNAIR OYJ
Lisätiedot:
Finnair Media Desk, 09 818 4020, comms(a)finnair.com
Jakelu:
NASDAQ OMX Helsinki
Päämediat
Finnair on Aasian, Yhdysvaltojen ja Euroopan väliseen matkustaja- ja
rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on ainoa lentoyhtiö,
joka operoi lentoja Lappiin vuoden ympäri. Asiakkaat ovat valinneet Finnairin
Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi Skytrax-vertailussa 15 kertaa
peräkkäin. Finnair on oneworld-allianssin jäsen. Finnair Oyj:n osakkeet on
noteerattu Nasdaq Helsingissä.