Viking Line Abp INTERIMSRAPPORT 23.10.2025, kl. 09.00 Ett starkare tredje kvartal TREDJE KVARTALET 2025 (jämfört med tredje kvartalet 2024) · Omsättningen uppgick till152,5Meur(151,5 Meur). · Övriga rörelseintäkter var0,2Meur(0,2Meur). · Rörelseresultatet uppgicktill28,7Meur(29,4Meur). · Finansnettotblev2,9Meur(-1,0Meur). · Resultat före skatter uppgicktill31,6Meur(28,4Meur). · Resultatet efter skatter var 29,3Meur(24,9Meur). JANUARI-SEPTEMBER2025 (jämfört med januari-september2024) · Omsättningen uppgick till 368,3Meur(370,6 Meur). · Övriga rörelseintäkter var 0,8Meur(0,8Meur). · Rörelseresultatet uppgicktill17,5Meur(25,2Meur). · Finansnettotblev-3,1Meur(-9,1Meur). · Resultat före skatter uppgicktill14,4Meur(16,1Meur). · Resultatet efter skatter var 12,0Meur(12,4Meur). · Investeringarna i främst Gabriella och Viking XPRS uppgick till 15,4 Meur (18,3 Meur i främst Viking Cinderella och Birka Gotland). En betydande osäkerhet föreligger som en följd av den ekonomiska nedgången i vårt trafikområde under de senaste åren, vilket har påverkat kundernas konsumtionsmönster negativt. Till osäkerheten bidrar även det rådande geopolitiska läget och dess potentiella inverkan på främst energipriserna. Denna osäkerhet gör det svårt att förutse den passagerarrelaterade marknadsutvecklingen. Styrelsen bedömer att resultatet före skatter för 2025 kommer att vara i nivå med 2024, vilket är samma slutsats som vid senaste rapporttillfälle. VD JAN HANSES KOMMENTERAR Det tredje kvartalet är årets viktigaste period för vår resultatbildning. Resultatet för tredje kvartalet 2025 var starkare än under motsvarande period föregående år. Efter att vädret i vårt trafikområde under inledningen av juli var kallt och ostadigt, vilket påverkade resebenägenhet såväl som ombordförsäljningen negativt, förbättrades situationen under slutet av rapportperioden vilket också påverkade resultatbildningen positivt. Således har vår förväntan avseende fortsatt resultatförbättring även under det tredje kvartalet infriats, om än fortsättningsvis på blygsamma nivåer. Den ansträngda ekonomiska utvecklingen i vårt trafikområde medför dock en fortsatt försiktig inställning bland konsumenterna. Det ackumulerade resultatet vid utgången av september belastas fortsatt av dockningarna av Gabriella och Viking XPRS, men vi förväntar oss en fortsatt resultatutveckling på en nivå som skall möjliggöra ett helårsresultat i nivå med fjolåret. Vårt Joint Venture- företag, Gotland Alandia Cruises, påverkas av samma marknadsförutsättningar som gäller för vår övriga trafik och resultatet uppnår ännu inte helt våra förväntningar, men samma trend som gäller för den övriga trafiken kan förväntas även här. Från januari belastas resultatet även av höjda farledsavgifter i Finland som en följd av att den halvering av avgifterna, som genomfördes i samband med implementeringen av det så kallade svaveldirektivet, nu återtogs. Ytterligare uppbärs från årets början även höjda ETS-avgifter som numera motsvarar 70 procent av ett fullt implementerat utsläppshandelssystem. Vår verksamhet påverkas för tillfället mycket av kommande miljönormer och vi påförs en kostnadsbelastning som på medellång sikt enbart delvis kan mitigeras genom fortsatt arbete med energieffektiviteten. Efter en omfattande samhällsdebatt, där bland annat färjesjöfartens betydelse för landets försörjningsberedskap aktualiserades, avstod slutligen den finska regeringen från åtgärder som skulle ha reducerat restitutionen. Under kvartalets samtliga månader har vi fortsatt uppmätt rekordhöga NPS- eller kundnöjdhetsvärden, vilket är resultatet av ett stort engagemang från vår personal ute på fartygen. Jag vill rikta ett varmt tack till våra kunder och samarbetspartners för visat förtroende och ett gott samarbete. Ett stort tack går även till vår personal för dess gedigna insats under sommaren. Sedan jag började på Viking Line 1988 har jag haft förmånen att verka i ett företag med stark kultur, engagerade medarbetare och en unik position i vår region. Åren har varit både utvecklande och givande. Från och med den tredje november lämnar jag med tillförsikt över ledarskapet till Marcus Risberg, och ser fram emot att fortsatt bidra till bolagets framtid i min roll som styrelseledamot. NYCKELTAL SAMMANFATTNING 2025 2024 2025 2024 2024 MEUR 1.7-30.9 1.7-30.9 1.1-30.9 1.1-30.9 1.1-31.12 Omsättning 152,5 151,5 368,3 370,6 480,2 Övriga 0,2 0,2 0,8 0,8 1,4 rörelseintäkter Rörelseresultat 28,7 29,4 17,5 25,2 26,7 Resultat före 31,6 28,4 14,4 16,1 19,8 skatter Räkenskapsperiodens 29,3 24,9 12,0 12,4 15,9 resultat TRAFIK OCH MARKNAD Koncernen bedrev under rapportperioden passagerar- och frakttrafik med fem helägda fartyg samt ett samägt fartyg på norra Östersjön och Finska viken. Gabriella dockades under perioden 1 till 18 januari. Viking XPRS dockades under perioden 18 januari till 6 februari. Den 21 januari till 6 februari ersattes hon av Viking Cinderella på linjen Helsingfors-Tallinn. Viking Cinderella återgick därefter till sin ordinarie trafik på linjen Helsingfors-Mariehamn-Stockholm. Birka Gotland, som Viking Line äger tillsammans med Gotlandsbolaget, hade ett planerat trafikuppehåll under perioden 6 till 15 januari. Under perioden 19 juni till 10 augusti gjorde fartygen Gabriella och Viking Cinderella anlöp via Tallinn under sin ordinarie trafik på linjen Helsingfors-Mariehamn-Stockholm. Under juni och augusti månad gjorde dessa fartyg även ett antal destinationskryssningar till Visby från Helsingfors. Under jämförelseperioden, den 20 mars 2024, inledde det samägda fartyget Birka Gotland sin kryssningstrafik från Stockholm. Inför trafikstarten genomfördes en större dockning och uppgradering av fartyget. Under jämförelseperioden dockades även Viking Cinderella och Viking Glory. Efter dockningen av Cinderella avfördes hon ur det svenska fartygsregistret och infördes i det åländska fartygsregistret. Antalet passagerare på koncernens helägda fartyg uppgick under perioden till 3576 893 (3 637 077). Koncernen hade en total marknadsandel inom trafikområdet om uppskattningsvis 32,2 % (33,2 %). Antalet passagerare på Birka Gotland uppgick till 417 369 (296 085 perioden 20 mars-30 september 2024). Passagerarvolymerna i trafiken mellan Finland-Åland-Sverige ökade till följd av Cinderellas insättning på HMS-linjen. Passagerarvolymerna mellan Finland och Estland var i stort sett oförändrade jämfört med i fjol. Dockningar och linjebyten av fartyg ger jämförelsestörande effekter under perioden. Kryssningsefterfrågan har varit fluktuerande, särskilt på linjen Åbo-Åland -Stockholm, vilket huvudsakligen förklaras av det dämpade ekonomiska läget på huvudmarknaderna Finland och Sverige, även om vi ser ett ökat resande från de internationella marknaderna. Viking Lines marknadsandel i trafiken mellan Finland och Sverige ökade till 59,9 % (59,8 %). I trafiken mellan Finland och Estland minskade marknadsandelen till 24,5 % (25,0 %), primärt som en följd av att Viking XPRS dockades under inledningen av året. Koncernens totala fraktvolymer uppgick till 104 666 fraktenheter (98 779). Koncernens fraktmarknadsandel uppskattades till 19,7 % (17,1 %). Viking Line uppvisar fortsatt en positiv utveckling av sina fraktvolymer, trots att marknaden inom bolagets trafikområde präglas av en nedåtgående trend. Under det tredje kvartalet har dock denna nedgång visat tecken på stabilisering, och vissa segment uppvisar även en begynnande återhämtning. Utnyttjandegraden av fraktkapaciteten ombord på Viking Lines fartyg har legat på en hög nivå under hela rapporteringsperioden. Dessa resultat bekräftar att bolagets satsningar på hållbarhet och utvecklingen av nya tjänster varit framgångsrika. Införandet av fossilfria överfarter även för fraktenheter på samtliga av Viking Lines rutter har mottagits mycket positivt såväl på den internationella transportmarknaden som inom delar av industrin och handeln. Genom ett nära och förtroendefullt samarbete med sina fraktkunder har bolaget inte enbart lyckats bibehålla, utan även stärka sin marknadsposition, vilket är av särskild betydelse i en period präglad av ökad konkurrens och pressade marknadsförhållanden Marknadsandelen för personbilar uppgick till uppskattningsvis 28,1 % (29,4 %). OMSÄTTNING OCH RESULTAT FÖR TREDJE KVARTALET 2025 Koncernens omsättning ökade med 0,7 % till 152,5 Meur under perioden 1 juli- 30 september 2025 (151,5 Meur 1 juli-30 september 2024). Rörelseresultatet uppgick till 28,7 Meur (29,4 Meur). De passagerarrelaterade intäkterna ökade med 0,6 % till 140,2 Meur (139,4 Meur), medan fraktintäkterna var 11,7 Meur (11,6 Meur) och övriga intäkter 0,6 Meur (0,5 Meur). Försäljningsbidraget var 121,2 Meur (121,3 Meur). Driftskostnaderna ökade med 0,5 % till 84,9 Meur (84,5 Meur). Kostnaderna för löner och anställningsförmåner ökade med 4,0 % eller 1,2 Meur medan övriga rörelsekostnader minskade med 1,5 % eller 0,8 Meur. OMSÄTTNING OCH RESULTAT FÖR JANUARI - SEPTEMBER 2025 Koncernens omsättning minskade med 0,6 % till 368,3 Meur under perioden 1 januari-30 september 2025 (370,6 Meur 1 januari-30 september 2024). Rörelseresultatet uppgick till 17,5 Meur (25,2 Meur). Koncernens resultat före skatter uppgick till 14,4 Meur (16,1 Meur). Försämringen jämfört med samma period föregående år är främst hänförlig till det första kvartalet, då två fartyg var ur trafik för planerade dockningar. Detta påverkade passagerarvolymerna och därmed intäkterna negativt. Resultatet för det första tre kvartalen är svagare än 2024 och speglar även en fortsatt osäkerhet i omvärlden, inklusive efterfrågeutveckling och geopolitisk oro. De passagerarrelaterade intäkterna minskade med 1,0 % till 328,2 Meur (331,7 Meur), medan fraktintäkterna ökade med 4,5 % till 38,5 Meur (36,8 Meur) och övriga intäkter var 1,6 Meur (2,1 Meur). Försäljningsbidraget var 291,0 Meur (291,6 Meur). Driftskostnaderna ökade med 2,5 % till 250,7 Meur (244,7 Meur), varav kostnaderna för utsläppsrätter var 3,7 Meur (2,4 Meur). Kostnader för löner och anställningsförmåner ökade med 3,8 % eller 3,4 Meur, där den största delen av ökningen beror på att Viking Line bemannar Birka Gotland med servicepersonal. Övriga rörelsekostnader ökade med 1,7 % eller 2,6 Meur. Ökade kostnader för utsläppsrätter, höjda farledsavgifter och kostnader för reparationer och underhåll under dockningarna står för en stor del av ökningen. I övriga rörelsekostnader ingår även återbetalning av trafikstöd som erhölls under pandemiåren om 1,1 Meur. INVESTERING OCH FINANSIERING Koncernens investeringar uppgick för perioden 1 januari till 30 september 2025 till 15,4 Meur (18,3 Meur). Koncernens totala investeringar utgjorde 4,2 % av omsättningen (4,9 %). En betydande del av investeringarna avser dockningarna av Gabriella och Viking XPRS, medan en väsentlig andel har riktats till inköp av utsläppsrätter, vilka redovisas som immateriella tillgångar. Jämförelseårets investeringar bestod huvudsakligen av investeringar i samband med dockningarna av Viking Cinderella och det med Gotlandsbolaget samägda fartyget Birka Gotland. Koncernens långfristiga räntebärande skulder uppgick den 30 september 2025 till 101,6 Meur (130,7 Meur). Noteras kan i sammanhanget att koncernens kredit relaterat till finansiering av Viking Grace återbetalades i sin helhet i januari 2025. Soliditeten var 55,0 % jämfört med 52,6 % föregående år. Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av september till 53,9 Meur (61,1 Meur). Beviljade outnyttjade kreditlimiter i koncernen uppgick till 22,1 Meur (22,1 Meur). Affärsverksamhetens nettokassaflöde uppgick till 47,8 Meur (39,2 Meur). Nettokassaflödet från investeringar var -9,4 Meur (-15,5 Meur) och nettokassaflödet från finansiering uppgick till -40,3 Meur (-47,8 Meur). Koncernens låneavtal innehåller marknadsmässiga lånekovenanter. De finansiella kovenanterna i låneavtalen består av minimikrav på likvida medel och soliditet samt maximal nivå på koncernens totala finansiella nettoskulder i förhållande till EBITDA. Den utdelningsbegränsning som finns i ett av koncernens låneavtal gäller framledes ifall koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA överstiger förhållandet 5,0. Koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA understiger förhållandet 5,0, varför inte utdelningsbegränsningen är i kraft. Framtida kassaflöden avseende finansiella skulder per 30.9.2025: MEUR Framtida kassaflöden Leasing- Leverantörs- Räntebärande avseende finansiella skulder skulder skulder skulder Totalt (inkl. finansiella kostnader) 1.10 2025 - 31.3 2026 1,0 21,3 13,4 35,7 1.4 2026 - 30.9 2026 1,0 21,2 22,1 1.10 2026 - 30.9 2027 1,4 23,7 25,2 1.10 2027 - 30.9 2028 1,3 22,9 24,2 1.10 2028 - 30.9 2029 0,9 15,6 16,5 1.10 2029 - 30.9 2030 0,8 15,1 15,9 1.10 2030 - 0,8 38,6 39,4 Totalt 7,1 21,3 150,5 178,9 NEDSKRIVNINGSPRÖVNING De redovisade värdena för immateriella och materiella tillgångar prövas regelbundet för att upptäcka eventuella externa eller interna indikationer på nedskrivningsbehov. Om sådana indikationer observeras för någon tillgångspost, fastställs dess återvinningsvärde. Ett av de viktigaste områden som innebär bedömningar är värdering av koncernens fartyg. Ledningen har även gjort en bedömning att det inte finns nedskrivningsbehov för koncernens övriga långfristiga tillgångar. ORGANISATION OCH PERSONAL Medelantalet anställda omräknat i heltidstjänster i koncernen var 2 485 (2 426), varav i moderbolaget 2 037 (1 953). Landpersonalens antal var 463 (474) och sjöpersonalens 2 022 (1 952). 311 personer (242) anställda i ett av Viking Line Abp:s dotterbolag har under perioden varit uthyrda till joint venture bolaget Gotland Alandia Cruises AB, som bedriver kryssningstrafik med fartyget Birka Gotland. Den personal som hyrts ut av Viking Line har i huvudsak varit servicepersonal. Den 23 september informerade Viking Rederi AB, på uppdrag av Gotland Alandia Cruises AB, Seko Sjöfolk om att förhandlingar inleds gällande bemanningssituationen på Birka Gotland. Under jämförelseperioden flaggades Viking Cinderella om från svensk till finsk flagg. RISKFAKTORER Viking Lines verksamhet är utsatt för risker av olika slag, med varierande omfattning och effekt på verksamheten, ekonomiska resultat samt företagets förmåga att uppfylla vissa sociala och miljömässiga mål. De relevanta riskerna har klassificerats under fyra kategorier: strategiska, operativa, skade- och finansiella risker. Dessa risker kvarstår och är oförändrade sedan årsbokslutet publicerades. Under innevarande räkenskapsperiod 2025 arbetar Viking Line med att utöka klassificeringen med en kategori för klimatrisker. Viking Line identifierar och hanterar klimatrisker som en integrerad del av bolagets övergripande riskhanteringsarbete. Under 2025 har arbetet formaliserats ytterligare för att beakta kraven i EU:s direktiv om hållbarhetsrapportering (CSRD). Arbetet syftar till att säkra långsiktig konkurrenskraft, uppfylla regulatoriska krav och bidra till omställningen till en mer hållbar sjöfart. Klimatrisker bedöms utifrån två huvudkategorier: · Fysiska risker, såsom stormar, stigande havsnivåer och förändrade väderförhållanden som kan påverka fartyg, hamninfrastruktur, personal och försörjningskedjor. · Övergångsrisker, såsom, teknologiska, politiska och marknadsmässiga förändringar som uppstår i omställningen till en koldioxidsnål ekonomi. Bolagets räntebärande skulder uppgick till 131,4 Meur per 30 september 2025, av vilka 92,4 % har en rörlig ränta. Den totala rörliga räntan utgörs av marknadsräntan och en företagsspecifik marginal. Fluktuerande räntenivåer har en effekt på bolagets finansieringskostnader och kan påverka kostnaderna för finansiering i framtiden. Gällande eftergranskningen av de trafikstöd som passagerarfartygsrederierna som trafikerade Finland, erhöll under pandemiåren 2020-2022, har Viking Line sedan årsbokslutet informerats om att återbetalning kan komma att krävas. Hittills har Viking Line återbetalat 1,1 Meur. Omfattning och tidpunkt för eventuella ytterligare återbetalningar är ännu inte fastställda. UTSIKTER FÖR VERKSAMHETSÅRET 2025 En betydande osäkerhet föreligger som en följd av den ekonomiska nedgången i vårt trafikområde under de senaste åren, vilket har påverkat kundernas konsumtionsmönster negativt. Till osäkerheten bidrar även det rådande geopolitiska läget och dess potentiella inverkan på främst energipriserna. Denna osäkerhet gör det svårt att förutse den passagerarrelaterade marknadsutvecklingen. Styrelsen bedömer att resultatet före skatter för 2025 kommer att vara i nivå med 2024, vilket är samma slutsats som vid senaste rapporttillfälle. HÄNDELSER EFTER BALANSDAGEN Ledningen känner inte till några övriga händelser efter balansdagen som skulle kunna påverka verksamhetsöversikten. Mariehamn den 22 oktober 2025 VIKING LINE ABP Jan Hanses Verkställande direktör Finansiella uppgifter Ledningens verksamhetsöversikt är sammanställd i enlighet med IFRS -redovisningsstandardernas bokförings- och värderingsprinciper. De tillämpade redovisnings- och beräkningsprinciperna är samma som i bokslutet för år 2024. Siffrorna är oreviderade. KONCERNENS RESULTATRÄKNING 2025 2024 2025 2024 2024 MEUR 1.7-30.9 1.7-30.9 1.1-30.9 1.1-30.9 1.1-31.12 OMSÄTTNING 152,5 151,5 368,3 370,6 480,2 Övriga rörelseintäkter 0,2 0,2 0,8 0,8 1,4 Kostnader Varor och tjänster 31,3 30,2 77,3 79,0 102,5 Kostnader för löner och 31,9 30,7 93,7 90,3 120,9 anställningsförmåner Avskrivningar och 7,8 7,5 23,5 22,6 29,3 nedskrivningar Övriga rörelsekostnader 53,0 53,8 157,0 154,4 202,2 124,0 122,2 351,6 346,2 454,8 RÖRELSERESULTAT 28,7 29,4 17,5 25,2 26,7 Finansiella intäkter 0,3 0,3 0,8 1,7 2,9 Finansiella kostnader -1,7 -3,0 -6,3 -9,2 -11,2 Andel av resultat efter 4,3 1,7 2,4 -1,6 1,4 skatt från intresse- och joint venture företag redovisade enligt kapitalandelsmetoden RESULTAT FÖRE SKATTER 31,6 28,4 14,4 16,1 19,8 Inkomstskatter -2,3 -3,5 -2,5 -3,6 -3,8 RÄKENSKAPSPERIODENS 29,3 24,9 12,0 12,4 15,9 RESULTAT Resultat hänförligt till: Moderbolagets ägare 29,3 24,9 12,0 12,4 15,9 Resultat per aktie, 1,69 1,44 0,69 0,72 0,92 euro KONCERNENS RAPPORT ÖVER TOTALRESULTAT 2025 2024 2025 2024 2024 MEUR 1.7-30.9 1.7-30.9 1.1-30.9 1.1-30.9 1.1-31.12 RÄKENSKAPSPERIODENS 29,3 24,9 12,0 12,4 15,9 RESULTAT Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen Omräkningsdifferenser 0,2 0,1 0,9 -0,4 -0,4 Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen Omvärdering av finansiella tillgångar värderade till verkligt värde via 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 övrigt totalresultat Övrigt totalresultat 0,2 0,1 0,9 -0,4 -0,4 RÄKENSKAPSPERIODENS 29,4 25,1 12,8 12,0 15,6 TOTALRESULTAT Totalresultat hänförligt till: Moderbolagets ägare 29,4 25,1 12,8 12,0 15,6 KONCERNENS RESULTATRÄKNING PER KVARTAL 2025 2025 2025 2024 2024 MEUR Q3 Q2 Q1 Q4 Q3 OMSÄTTNING 152,5 128,4 87,3 109,5 151,5 Övriga rörelseintäkter 0,2 0,2 0,4 0,6 0,2 Kostnader Varor och tjänster 31,3 27,5 18,5 23,5 30,2 Kostnader för löner och 31,9 33,1 28,7 30,6 30,7 anställningsförmåner Avskrivningar och 7,8 8,0 7,7 6,8 7,5 nedskrivningar Övriga rörelsekostnader 53,0 53,1 50,8 47,8 53,8 124,0 121,8 105,8 108,6 122,2 RÖRELSERESULTAT 28,7 6,9 -18,0 1,5 29,4 Finansiella intäkter 0,3 0,2 0,3 1,2 0,3 Finansiella kostnader -1,7 -2,4 -2,3 -2,0 -3,0 Andel av resultat efter 4,3 0,1 -1,9 2,9 1,7 skatt från intresse- och joint venture företag redovisade enligt kapitalandelsmetoden RESULTAT FÖRE SKATTER 31,6 4,8 -22,0 3,7 28,4 Inkomstskatter -2,3 -0,1 -0,1 -0,2 -3,5 RÄKENSKAPSPERIODENS 29,3 4,8 -22,1 3,5 24,9 RESULTAT Resultat hänförligt till: Moderbolagets ägare 29,3 4,8 -22,1 3,5 24,9 Resultat per aktie, euro 1,69 0,28 -1,28 0,20 1,44 KONCERNENS RAPPORT ÖVER TOTALRESULTAT PER KVARTAL 2025 2025 2025 2024 2024 MEUR Q3 Q2 Q1 Q4 Q3 RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT 29,3 4,8 -22,1 3,5 24,9 Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen Omräkningsdifferenser 0,2 -0,7 1,4 0,0 0,1 Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen Omvärdering av finansiella tillgångar värderade till verkligt värde via 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 övrigt totalresultat Övrigt totalresultat 0,2 -0,7 1,4 0,0 0,1 RÄKENSKAPSPERIODENS 29,4 4,1 -20,7 3,6 25,1 TOTALRESULTAT Totalresultat hänförligt till: Moderbolagets ägare 29,4 4,1 -20,7 3,6 25,1 KONCERNENS BALANSRÄKNING MEUR 30.9.2025 30.9.2024 31.12.2024 TILLGÅNGAR Långfristiga tillgångar Immateriella tillgångar 9,4 7,4 8,1 Markområden 0,5 0,5 0,5 Byggnader och konstruktioner 1,5 1,6 1,6 Ombyggnadskostnader för hyrda 1,3 1,3 1,5 fastigheter Fartyg 413,3 428,5 423,5 Maskiner och inventarier 2,9 2,5 2,6 Nyttjanderätter 5,9 3,5 5,2 Finansiella tillgångar värderade till verkligt värde via övrigt totalresultat 0,0 0,0 0,0 Innehav redovisade enligt 55,6 50,8 54,6 kapitalandelsmetoden Långfristiga tillgångar totalt 490,5 496,1 497,7 Kortfristiga tillgångar Varulager 13,8 13,9 13,4 Inkomstskattefordringar 0,2 0,1 0,1 Kundfordringar och övriga 35,8 50,7 40,4 fordringar Likvida medel 53,9 61,1 55,8 Kortfristiga tillgångar totalt 103,6 126,0 109,7 TILLGÅNGAR TOTALT 594,1 622,1 607,4 EGET KAPITAL OCH SKULDER Eget kapital Aktiekapital 1,8 1,8 1,8 Fonder 49,7 49,7 49,6 Omräkningsdifferenser -3,1 -3,4 -3,6 Balanserade vinstmedel 268,7 269,9 273,6 Eget kapital hänförligt till 317,1 318,0 321,5 moderbolagets ägare Eget kapital totalt 317,1 318,0 321,5 Långfristiga skulder Uppskjutna skatteskulder 51,4 45,3 49,0 Räntebärande skulder 101,6 130,7 122,5 Leasingskulder 4,7 1,7 3,3 Innehav redovisade enligt 1,8 2,6 0,5 kapitalandelsmetoden Övriga skulder 1,1 2,3 1,5 Långfristiga skulder totalt 160,6 182,6 176,8 Kortfristiga skulder Räntebärande skulder 29,8 29,2 29,2 Leasingskulder 1,6 2,6 2,7 Inkomstskatteskulder 0,0 3,5 0,0 Leverantörsskulder och övriga 85,0 86,2 77,1 skulder Kortfristiga skulder totalt 116,5 121,6 109,0 Skulder totalt 277,1 304,1 285,9 EGET KAPITAL OCH SKULDER 594,1 622,1 607,4 TOTALT KONCERNENS KASSAFLÖDESANALYS 2025 2024 2024 MEUR 1.1-30.9 1.1-30.9 1.1-31.12 AFFÄRSVERKSAMHETEN Räkenskapsperiodens resultat 12,0 12,4 15,9 Justeringar Avskrivningar och 23,5 22,6 29,3 nedskrivningar Försäljningsvinster/ 0,0 0,0 0,0 -förluster från långfristiga tillgångar Resultatandel från -2,4 1,6 -1,4 intresseföretag Övriga poster som inte ingår 0,1 -0,7 -0,1 i kassaflödet Räntekostnader och övriga 5,4 8,9 11,1 finansiella kostnader Ränteintäkter och övriga -0,7 -1,4 -2,4 finansiella intäkter Dividendintäkter 0,0 0,0 0,0 Inkomstskatter 2,5 3,6 3,8 Förändring av rörelsekapital Förändring av kundfordringar 4,7 -10,6 -0,3 och övriga fordringar Förändring av varulager -0,4 -1,2 -0,6 Förändring av 6,8 9,3 1,7 leverantörsskulder och övriga skulder Erlagda räntor -3,8 -6,0 -9,8 Erlagda finansiella kostnader -0,2 -0,7 -0,7 Erhållna räntor 0,6 1,1 2,4 Erhållna finansiella intäkter 0,1 0,4 0,1 Erlagda skatter -0,2 -0,1 0,0 NETTOKASSAFLÖDE FRÅN 47,8 39,2 49,0 AFFÄRSVERKSAMHETEN INVESTERINGAR Investeringar i fartyg -9,3 -12,7 -14,4 Investeringar i övriga -6,1 -3,5 -5,1 immateriella och materiella tillgångar Investeringar i innehav 0,0 -2,0 -5,0 redovisade enligt kapitalandelsmetoden Försäljning av övriga 0,1 0,0 0,0 immateriella och materiella tillgångar Inlämnade utsläppsrätter 3,2 - - Förändring av långfristiga - 0,6 0,6 fodringar Erhållna dividender från 2,8 2,2 2,2 intresseföretag Erhållna dividender från 0,0 0,0 0,0 övriga NETTOKASSAFLÖDE FRÅN -9,4 -15,5 -21,7 INVESTERINGAR FINANSIERING Amortering av lån -21,0 -28,5 -36,7 Amortering av leasingskulder -2,0 -2,1 -2,8 Erlagda dividender -17,3 -17,3 -17,3 NETTOKASSAFLÖDE FRÅN -40,3 -47,8 -56,7 FINANSIERING FÖRÄNDRING AV LIKVIDA MEDEL -1,9 -24,2 -29,5 Likvida medel vid 55,8 85,3 85,3 räkenskapsperiodens början LIKVIDA MEDEL VID 53,9 61,1 55,8 RÄKENSKAPSPERIODENS SLUT RAPPORT ÖVER FÖRÄNDRINGAR I KONCERNENS EGET KAPITAL Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare Aktie- Omräknings- Balanserade Eget kapital MEUR kapital Fonder differenser vinstmedel totalt EGET KAPITAL 1.1.2025 1,8 49,6 -3,6 273,6 321,5 Räkenskapsperiodens 12,0 12,0 resultat Omräkningsdifferenser 0,0 0,5 0,4 0,9 Omvärdering av finansiella tillgångar värderade till verkligt värde via 0,0 - 0,0 övrigt totalresultat Räkenskapsperiodens - 0,0 0,5 12,4 12,8 totalresultat Dividend -17,3 -17,3 Transaktioner med - - - -17,3 -17,3 moderbolagets ägare EGET KAPITAL 30.9.2025 1,8 49,7 -3,1 268,7 317,1 Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare Aktie- Omräknings- Balanserade Eget kapital MEUR kapital Fonder differenser vinstmedel totalt EGET KAPITAL 1.1.2024 1,8 49,7 -3,2 275,0 323,2 Räkenskapsperiodens 12,4 12,4 resultat Omräkningsdifferenser 0,0 -0,2 -0,3 -0,4 Omvärdering av finansiella tillgångar värderade till verkligt värde via 0,0 - 0,0 övrigt totalresultat Räkenskapsperiodens - 0,0 -0,2 12,2 12,0 totalresultat Dividend -17,3 -17,3 Transaktioner med - - - -17,3 -17,3 moderbolagets ägare EGET KAPITAL 30.9.2024 1,8 49,7 -3,4 269,9 318,0 NYCKELTAL 2025 2024 2024 1.1-30.9 1.1-30.9 1.1-31.12 Eget kapital per aktie, euro 18,35 18,40 18,61 Soliditet 55,0 % 52,6 % 54,0 % Investeringar, Meur 15,4 18,3 24,6 - i % av omsättningen 4,2 % 4,9 % 5,1 % Passagerare 3 576 893 3 637 077 4 646 676 Fraktenheter 104 666 98 779 134 219 Antal årsanställda, medeltal 2 485 2 426 2 403 Eget kapital per aktie = Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare / Antal aktier Soliditet, % = (Eget kapital inklusive minoritetsandel) / (Balansomslutning - erhållna förskott). Vid avrundningen till miljoner euro kan avrundningsdifferenser om +/- 0,1 Meur uppstå. VD Jan Hanses jan.hanses@vikingline.com 018-270 00