Viking Line Abp OSAVUOSIKATSAUS 23.10.2025, klo 09.00 Vahvempi kolmas kvartaali KOLMAS KVARTAALI 2025 (kolmas kvartaali 2024) · Liikevaihto oli 152,5miljoonaa euroa(151,5 milj. euroa). · Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,2miljoonaa euroa(0,2milj. euroa). · Liiketulos oli 28,7miljoonaa euroa(29,4 milj. euroa). · Rahoitustuotot ja -kulut olivat 2,9miljoonaa euroa(-1,0milj. euroa). · Tulos ennen veroja oli 31,6miljoonaa euroa(28,4 milj. euroa). · Tulos verojen jälkeen oli 29,3miljoonaa euroa (24,9milj. euroa). TAMMIKUU-SYYSKUU 2025 (tammikuu-syyskuu 2024) · Liikevaihto oli 368,3miljoonaa euroa(370,6 milj. euroa). · Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,8miljoonaa euroa(0,8milj. euroa). · Liiketulos oli 17,5miljoonaa euroa(25,2milj. euroa). · Rahoitustuotot ja -kulut olivat -3,1miljoonaa euroa(-9,1milj. euroa). · Tulos ennen veroja oli 14,4miljoonaa euroa(16,1milj. euroa). · Tulos verojen jälkeen oli 12,0miljoonaa euroa(12,4milj. euroa). · Investoinnit pääasiassa Gabriellaan och Viking XPRS:iin olivat 15,4 miljoonaa euroa (18,3 milj. euroa pääasiassa Viking Cinderellaan ja Birka Gotlandiin). Merkittävää epävarmuutta aiheuttavat viime vuosien talouden laskusuhdanne liikennealueellamme, mikä on vaikuttanut negatiivisesti asiakkaiden kulutustottumuksiin. Epävarmuutta lisäävät myös vallitseva geopoliittinen tilanne ja sen mahdollinen vaikutus erityisesti energian hintoihin. Tämä epävarmuus vaikeuttaa matkustajamarkkinoiden kehityksenennustamista. Hallitus arvioi, että vuoden 2025 tulos ennen veroja tulee olemaan vuoden 2024 tasolla, kuten viime raportissa todettiin. TOIMITUSJOHTAJA JAN HANSES KOMMENTOI Kolmas neljännes on vuoden tärkein tuloskausi. Kolmannen neljänneksen 2025 tulos oli vahvempi kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna. Sen jälkeen kun sää liikennealueellamme heinäkuun alussa oli kylmä ja epävakaa, mikä vaikutti kielteisesti matkustushalukkuuteen sekä laivamyynnin tulokseen, tilanne parani raportointijakson loppupuolella, mikä vaikutti myös tuloksen muodostumiseen myönteisesti. Näin ollen odotuksemme tulosparannuksesta kolmannella neljänneksellä toteutui, joskin edelleen vaatimattomalla tasolla. Taloudellinen tilanne liikennealueellamme aiheuttaa kuitenkin edelleen varovaisuutta kuluttajien keskuudessa. Kertynyt tulos syyskuun lopussa on edelleen rasittunut Gabriellan ja Viking XPRS:n telakoinneista, mutta odotamme tuloskehityksen jatkuvan tasolla, joka mahdollistaa koko vuoden tuloksen olevan viime vuoden tasolla. Yhteisyrityksemme Gotland Alandia Cruisesin tulos ei vielä täysin vastaa odotuksiamme, mutta sama kehityssuunta kuin muussa liikenteessä on odotettavissa. Tammikuusta alkaen tulosta rasittavat myös Suomessa korotetut väylämaksut sekä päästökauppamaksut, jotka nyt vastaavat 70 prosenttia täysimääräisestä päästökauppajärjestelmästä. Toimintaamme vaikuttavat tällä hetkellä voimakkaasti tulevat ympäristönormit, ja meille aiheutuu kustannuksia, joita voidaan keskipitkällä aikavälillä vain osittain lieventää energiatehokkuuden parantamisella. Laajan yhteiskunnallisen keskustelun jälkeen, jossa muun muassa lauttaliikenteen merkitys maan huoltovarmuudelle nostettiin esiin, luopui Suomen hallitus lopulta toimenpiteistä, jotka olisivat vähentäneet palautuksia. Kaikkina vuosineljänneksen kuukausina olemme mitanneet ennätyskorkeita NPS- eli asiakastyytyväisyysarvoja, mikä on henkilöstömme suuri ansio. Haluan kiittää asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme luottamuksesta ja hyvästä yhteistyöstä. Suuri kiitos myös henkilöstöllemme heidän erinomaisesta panoksestaan kesän aikana. Siitä lähtien kun aloitin Viking Linella vuonna 1988, minulla on ollut etuoikeus työskennellä yrityksessä, jolla on vahva kulttuuri, sitoutuneet työntekijät ja ainutlaatuinen asema alueellamme. Vuodet ovat olleet sekä kehittäviä että antoisia. Marraskuun kolmannesta päivästä alkaen siirrän luottavaisin mielin johtajuuden Marcus Risbergille ja odotan innolla, että voin jatkossakin edistää yhtiön tulevaisuutta hallituksen jäsenenä. YHTEENVETO TUNNUSLUVUSTA 2025 2024 2025 2024 2024 MEUR 1.7.-30.9. 1.7.-30.9 1.1.-30.9. 1.1.-30.9. 1.1.-31.12. Liikevaihto 152,5 151,5 368,3 370,6 480,2 Liiketoiminnan 0,2 0,2 0,8 0,8 1,4 muut tuotot Liiketulos 28,7 29,4 17,5 25,2 26,7 Tulos ennen 31,6 28,4 14,4 16,1 19,8 veroja Tilikauden 29,3 24,9 12,0 12,4 15,9 tulos LIIKENNE JA MARKKINAT Konserni harjoitti raportointikaudella matkustaja- ja rahtiliikennettä viidellä kokonaan omistamallaan aluksella sekä yhdellä yhteisomisteisella aluksella pohjoisella Itämerellä ja Suomenlahdella. Gabriella oli telakalla 1.-18. tammikuuta. Viking XPRS oli telakalla 18. tammikuuta - 6. helmikuuta. 21. tammikuuta - 6. helmikuuta Viking Cinderella korvasi Viking XPRS:n reitillä Helsinki-Tallinna. Tämän jälkeen Viking Cinderella palasi normaaliliikenteeseensä reitillä Helsinki-Maarianhamina-Tukholma. Birka Gotland, jonka Viking Line omistaa yhdessä Gotlandsbolagetin kanssa, oli suunnitellulla liikennekatkolla 6.-15. tammikuuta. 19. kesäkuuta - 10. elokuuta Gabriella ja Viking Cinderella poikkesivat Tallinnan kautta normaaliliikenteessään reitillä Helsinki-Maarianhamina-Tukholma. Kesä- ja elokuussa nämä alukset tekivät myös useita risteilyjä Helsingistä Visbyhyn. Vertailukaudella, 20. maaliskuuta 2024, yhteisomisteinen Birka Gotland aloitti risteilyliikenteen Tukholmasta. Ennen liikenteen aloitusta aluksella tehtiin suuri telakointi ja päivitys. Vertailukaudella telakoitiin myös Viking Cinderella ja Viking Glory. Cinderella siirrettiin telakoinnin jälkeen Ruotsin laivarekisteristä Ahvenanmaan laivarekisteriin. Konsernin kokonaan omistamien alusten matkustajamäärä oli 3 576 893 (3 637 077). Konsernin kokonaismarkkinaosuus liikennealueella oli arviolta 32,2 prosenttia (33,2 %). Birka Gotlandin matkustajamäärä oli 417 369 (296 085 ajalla 20. maaliskuuta -30. syyskuuta 2024). Matkustajamäärät liikenteessä Suomi-Ahvenanmaa-Ruotsi kasvoivat Cinderellan käyttöönoton myötä HMS-linjalla. Matkustajamäärät Suomen ja Viron välillä pysyivät lähes ennallaan viime vuoteen verrattuna. Alusten telakoinnit ja reittimuutokset aiheuttavat vertailuhäiriöitä. Risteilykysyntä on vaihdellut erityisesti Turku-Ahvenanmaa-Tukholma-linjalla, mikä johtuu pääasiassa heikosta taloustilanteesta päämarkkinoilla Suomessa ja Ruotsissa, vaikka kansainvälisten markkinoiden matkustajamäärät ovat kasvaneet. Viking Linen markkinaosuus liikenteessä Suomen ja Ruotsin välillä kasvoi 59,9 prosenttiin (59,8 %). Suomen ja Viron välisessä liikenteessä markkinaosuus laski 24,5 prosenttiin (25,0 %), mikä johtui ensisijaisesti siitä, että Viking XPRS oli telakalla vuoden alussa. Konsernin rahtimäärät olivat 104 666 yksikkökuormaa (98 779). Rahtimarkkinaosuus oli arviolta 19,7 prosenttia (17,1 %). Viking Line jatkaa rahtimäärien positiivista kehitystä, vaikka markkina konsernin liikennealueella on laskusuuntainen. Kolmannella neljänneksellä tämä lasku on kuitenkin tasaantunut, ja tietyissä segmenteissä on nähtävissä elpymisen merkkejä. Rahtikapasiteetin käyttöaste Viking Linen aluksilla on ollut korkea koko raportointijakson ajan. Nämä tulokset osoittavat, että yhtiön panostukset kestävyyteen ja uusien palveluiden kehittämiseen ovat olleet onnistuneita. Fossiilittomien rahtikuljetusten käyttöönotto kaikilla Viking Linen reiteillä on saanut erittäin myönteisen vastaanoton kansainvälisillä kuljetusmarkkinoilla sekä teollisuudessa ja kaupassa. Läheisessä ja luottamuksellisessa yhteistyössä rahtiasiakkaiden kanssa yhtiö on onnistunut paitsi säilyttämään myös vahvistamaan markkina-asemaansa, mikä on erityisen tärkeää kilpailun ja markkinaolosuhteiden kiristyessä. Kuljetettujen henkilöautojen markkinaosuus oli arviolta 28,1 prosenttia (29,4 %). VUODEN 2025 KOLMANNEN KVARTAALIN LIIKEVAIHTO JA TULOS Konsernin liikevaihto kasvoi 0,7 prosenttia ja oli 152,5 miljoonaa euroa ajalla 1.7.-30.9.2025 (151,5 milj.euroa 1.7.-30.9.2024). Liiketulos oli 28,7 miljoonaa euroa (29,4 milj.euroa). Matkustajatoiminnan tuotot kasvoivat 0,6 prosenttia ja olivat 140,2 miljoonaa euroa (139,4 milj.euroa), rahtitoiminnan tuotot olivat 11,7 miljoonaa euroa (11,6 milj.euroa) ja muut tuotot 0,6 miljoonaa euroa (0,5 milj.euroa). Myyntikate oli 121,2 miljoonaa euroa (121,3 milj.euroa). Käyttäkulut kasvoivat 0,5 % ja olivat 84,9 miljoonaa euroa (84,5 milj.euroa). Palkka- ja työsuhde-etuuksien kustannukset kasvoivat 4,0 prosenttia eli 1,2 miljoonaa euroa, kun taas liiketoiminnan muut kulut laskivat 1,5 prosenttia eli 0,8 miljoonaa euroa. TAMMI-SYYSKUUN 2025 LIIKEVAIHTO JA TULOS Konsernin liikevaihto pieneni 0,6 prosenttia ja oli 368,3 miljoonaa euroa ajalla 1.1.-30.9.2025 (370,6 milj.euroa 1.1.-30.9.2024). Liiketulos oli 17,5 miljoonaa euroa (25,2 milj.euroa). Tulos ennen veroja oli 14,4 miljoonaa euroa (16,1 milj.euroa). Heikentynyt tulos verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon johtuu pääosin ensimmäisestä neljänneksestä, jolloin kaksi alusta oli pois liikenteestä suunniteltujen telakointien vuoksi. Tämä vaikutti negatiivisesti matkustajamääriin ja siten tuloihin. Kolmen ensimmäisen neljänneksen tulos on heikompi kuin 2024 ja heijastaa myös jatkuvaa epävarmuutta ympäristössä, mukaan lukien kysynnän kehitys ja geopoliittinen epävarmuus. Matkustajatoiminnan tuotot laskivat 1,0 prosenttia ja olivat 328,2 miljoonaa euroa (331,7 milj.euroa), kun taas rahtitoiminnan tuotot kasvoivat 4,5 prosenttia ja olivat 38,5 miljoonaa euroa (36,8 milj.euroa) ja muut tuotot olivat 1,6 miljoonaa euroa (2,1 milj.euroa). Myyntikate oli 291,0 miljoonaa euroa (291,6 milj.euroa). Käyttökulut kasvoivat 2,5 prosenttia ja olivat 250,7 miljoonaa euroa (244,7 milj.euroa), joista päästöoikeuskulut olivat 3,7 miljoonaa euroa (2,4 milj.euroa). Palkka- ja työsuhde-etuuksien kustannukset kasvoivat 3,8 prosenttia eli 3,4 miljoonaa euroa, ja suurin osa kasvusta johtuu siitä, että Viking Line miehittää Birka Gotlandin palveluhenkilöstöllä. Liiketoiminnan muut kulut kasvoivat 1,7 prosenttia eli 2,6 miljoonaa euroa. Kasvaneet päästöoikeuskulut, korotetut väylämaksut sekä telakointien korjaus- ja ylläpitokulut muodostavat suuren osan kasvusta. Liiketoiminnan muihin kuluihin sisältyy myös pandemia -aikana saadun liikennetuen takaisinmaksu 1,1 miljoonaa euroa. INVESTOINNIT JA RAHOITUS Kaudella 1.1.-30.9.2025 konsernin investoinnit olivat 15,4 miljoonaa euroa (18,3 milj. euroa). Konsernin kokonaisinvestoinnit olivat 4,2 prosenttia liikevaihdosta (4,9 %). Suurin osa investoinneista kohdistui Gabriellan ja Viking XPRS:n telakointeihin, ja merkittävä osa päästöoikeuksien hankintaan, jotka kirjataan aineettomiin hyödykkeisiin. Vertailuvuoden investoinnit koostuivat pääosin Viking Cinderella -aluksen ja yhteisomisteisen Birka Gotlandin telakoinneista. Konsernin pitkäaikaiset korolliset velat olivat 101,6 miljoonaa euroa (130,7 milj. euroa) 30.9.2025. On huomioitava, että Viking Grace -aluksen rahoitukseen liittyvä laina maksettiin kokonaan pois tammikuussa 2025. Omavaraisuusaste oli 55,0 prosenttia (52,6 % edellisvuonna). Konsernin rahavarat olivat syyskuun lopussa 53,9 miljoonaa euroa (61,1 milj. euroa). Myönnetyt, käyttämättömät luottolimiitit olivat 22,1 miljoonaa euroa (22,1 milj. euroa). Liiketoiminnan nettorahavirta oli 47,8 miljoonaa euroa (39,2 milj. euroa). Investointien nettorahavirta oli -9,4 miljoonaa euroa (-15,5 milj. euroa) ja rahoituksen nettorahavirta -40,3 miljoonaa euroa (-47,8 milj. euroa). Konsernin lainasopimuksissa on markkinaehtoiset kovenantit. Kovenantit koostuvat likvidien varojen ja omavaraisuusasteen vähimmäisvaatimuksista sekä konsernin nettovelan ja EBITDA:n välisestä enimmäissuhteesta. Osingonjakorajoitus yhdessä konsernin lainasopimuksessa on voimassa, mikäli konsernin velkaantuneisuus EBITDA:han nähden ylittää suhdeluvun 5,0. Konsernin velkaantuneisuus EBITDA:han nähden alittaa tämän, joten rajoitus ei ole voimassa. Rahoitusvelkojen tulevat kassavirrat 30.9.2025: MEUR Rahoitusvelkojen Vuokrasopimus- Korolliset tulevat rahavirrat (rahoituskulut velat Ostovelat velat Yhteensä mukaan luettuna) 1.10. 2025 - 1,0 21,3 13,4 35,7 31.3. 2026 1.4. 2026 - 30.9. 1,0 21,2 22,1 2026 1.10. 2026 - 1,4 23,7 25,2 30.9. 2027 1.10. 2027 - 1,3 22,9 24,2 30.9. 2028 1.10. 2028 - 0,9 15,6 16,5 30.9. 2029 1.10. 2029 - 0,8 15,1 15,9 30.9. 2030 1.10. 2030 - 0,8 38,6 39,4 Yhteensä 7,1 21,3 150,5 178,9 ARVONALENTUMISTESTAUS Aineettomien ja aineellisten hyödykkeiden kirjanpitoarvot ovat säännönmukaisen tarkastelun kohteena sen havaitsemiseksi, onko ulkoisia tai sisäisiä viitteitä jonkin omaisuuserän arvon alentumisesta. Jos jonkin omaisuuserän osalta havaitaan tällaisia viitteitä, silloin määritellään kyseisen erän kerrytettävissä oleva rahamäärä. Konsernin alusten arvostus on yksi tärkeimmistä arviointia vaativista osa-alueista. Johto on myös arvioinut, ettei konsernin muiden pitkäaikaisten varojen arvonalentumiskirjaukseen ole tarvetta. ORGANISAATIO JA HENKILÖSTÖ Konsernin palveluksessa oli keskimäärin 2 485 (2 426), joista emoyhtiössä 2 037 (1 953). Maahenkilöstöä oli 463 (474) ja merihenkilöstöä 2 022 (1 952). Kauden aikana Viking Line Abp:n yhden tytäryhtiön 311 (242) työntekijää vuokrattiin osakkuusyhtiö Gotland Alandia Cruises AB:lle, joka harjoittaa risteilyliikennettä Birka Gotland -aluksella. Viking Linen vuokraamat henkilöt olivat pääasiassa palveluhenkilöstöä. Viking Rederi AB ilmoitti 23. syyskuuta, Gotland Alandia Cruises AB:n toimeksiannosta, Seko Sjöfolkille neuvottelujen aloittamisesta koskien miehitystilannetta Birka Gotlandilla. Vertailukaudella Viking Cinderella liputettiin Ruotsin lipusta Suomen lippuun. RISKITEKIJÖITÄ Viking Linen liiketoimintaan liittyy useita erilaisia riskejä, joiden laajuus ja vaikutus vaihtelevat yhtiön toimintaan, taloudelliseen tulokseen sekä kykyyn täyttää sosiaalisia ja ympäristötavoitteita. Merkittävät riskit on luokiteltu neljään kategoriaan: strategiset, operatiiviset, vahinko- ja taloudelliset riskit. Nämä riskit ovat säilyneet muuttumattomina tilinpäätöksen julkaisemisen jälkeen. Tilikaudella 2025 Viking Line laajentaa luokitusta lisäämällä mukaan ilmastoriskit. Viking Line tunnistaa ja hallitsee ilmastoriskejä osana kokonaisvaltaista riskienhallintaa. Vuonna 2025 tätä työtä on systematisoitu vastaamaan EU:n kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) vaatimuksia. Tarkoitus on varmistaa pitkäaikainen kilpailukyky, täyttää sääntelyvaatimukset ja edistää siirtymää kohti kestävämpää merenkulkua. Ilmastoriskejä arvioidaan kahden pääluokan perusteella: · Fyysiset riskit, kuten myrskyt, merenpinnan nousu ja muuttuvat sääolot, jotka voivat vaikuttaa aluksiin, satamainfrastruktuuriin, henkilöstöön ja toimitusketjuihin. · Siirtymäriskit, kuten teknologiset, poliittiset ja markkinoihin liittyvät muutokset, jotka liittyvät siirtymään vähähiiliseen talouteen. Yhtiön korolliset velat olivat 131,4 miljoonaa euroa 30.9.2025, joista 92,4 prosenttia oli vaihtuvakorkoisia. Korkotason vaihtelut vaikuttavat yhtiön rahoituskustannuksiin ja voivat muuttaa tulevia rahoituskuluja. Koskien matkustajalaivayhtiöiden, jotka liikennöivät Suomeen, pandemiavuosina 2020-2022 saamaa liikennetukea, Viking Line on tilinpäätöksen jälkeen saanut tiedon, että takaisinmaksua voidaan vaatia. Tähän mennessä Viking Line on palauttanut 1,1 miljoonaa euroa. Mahdollisten lisäpalautusten laajuus ja ajankohta eivät ole vielä tiedossa. NÄKYMÄT KOKO TOIMINTAVUODELLE 2025 Merkittävää epävarmuutta aiheuttavat viime vuosien talouden laskusuhdanne liikennealueellamme, mikä on vaikuttanut negatiivisesti asiakkaiden kulutustottumuksiin. Epävarmuutta lisäävät myös vallitseva geopoliittinen tilanne ja sen mahdollinen vaikutus erityisesti energian hintoihin. Tämä epävarmuus vaikeuttaa matkustajamarkkinoiden kehityksenennustamista. Hallitus arvioi, että vuoden 2025 tulos ennen veroja tulee olemaan vuoden 2024 tasolla, kuten viime raportissa todettiin. TILINPÄÄTÖSPÄIVÄN JÄLKEISET TAPAHTUMAT Johto ei tiedä muista taseen jälkeisistä tapahtumista, jotka voisivat vaikuttaa toimintakatsaukseen. Maarianhaminassa 22. lokakuuta 2025 VIKING LINE ABP Jan Hanses Toimitusjohtaja Taloudelliset tiedot Johdon toimintakatsaus on laadittu IFRS-standardien kirjaamis- ja arvostusperiaatteidenmukaisesti. Sovelletut laadinta- ja laskentaperiaatteet ovat samat kuin vuoden 2024 tilinpäätöksessä. Luvut ovat tilintarkastamattomia. KONSERNIN TULOSLASKELMA 2025 2024 2025 2024 2024 MEUR 1.7. 1.7. 1.1. 1.1.-30.9. 1.1.-31.12. -30.9. -30.9 -30.9. LIIKEVAIHTO 152,5 151,5 368,3 370,6 480,2 Liiketoiminnan muut tuotot 0,2 0,2 0,8 0,8 1,4 Kulut Tavarat ja palvelut 31,3 30,2 77,3 79,0 102,5 Palkat ja työsuhde 31,9 30,7 93,7 90,3 120,9 -etuuksista aiheutuneet kulut Poistot ja arvonalentumiset 7,8 7,5 23,5 22,6 29,3 Liiketoiminnan muut kulut 53,0 53,8 157,0 154,4 202,2 124,0 122,2 351,6 346,2 454,8 LIIKETULOS 28,7 29,4 17,5 25,2 26,7 Rahoitustuotot 0,3 0,3 0,8 1,7 2,9 Rahoituskulut -1,7 -3,0 -6,3 -9,2 -11,2 Osuus 4,3 1,7 2,4 -1,6 1,4 pääomaosuusmenetelmällä käsiteltyjen osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksesta verojen jälkeen TULOS ENNEN VEROJA 31,6 28,4 14,4 16,1 19,8 Tuloverot -2,3 -3,5 -2,5 -3,6 -3,8 TILIKAUDEN TULOS 29,3 24,9 12,0 12,4 15,9 Tuloksen jakautuminen: Emoyhtiön omistajille 29,3 24,9 12,0 12,4 15,9 Osakekohtainen tulos, euroa 1,69 1,44 0,69 0,72 0,92 KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA 2025 2024 2025 2024 2024 MEUR 1.7. 1.7. 1.1. 1.1.-30.9. 1.1.-31.12. -30.9. -30.9 -30.9. TILIKAUDEN TULOS 29,3 24,9 12,0 12,4 15,9 Erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi Muuntoerot 0,2 0,1 0,9 -0,4 -0,4 Erät, joita ei siirretä tulosvaikutteisiksi Käypään arvoon laajan tuloksen kautta kirjattavat rahoitusvarat 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 Muut laajan tuloksen erät 0,2 0,1 0,9 -0,4 -0,4 yhteensä TILIKAUDEN LAAJA TULOS 29,4 25,1 12,8 12,0 15,6 Laajan tuloksen jakautuminen: Emoyhtiön omistajille 29,4 25,1 12,8 12,0 15,6 KONSERNIN TULOSLASKELMA VUOSINELJÄNNEKSITTÄIN 2025 2025 2025 2024 2024 MEUR Q3 Q2 Q1 Q4 Q3 LIIKEVAIHTO 152,5 128,4 87,3 109,5 151,5 Liiketoiminnan muut 0,2 0,2 0,4 0,6 0,2 tuotot Kulut Tavarat ja palvelut 31,3 27,5 18,5 23,5 30,2 Palkat ja työsuhde 31,9 33,1 28,7 30,6 30,7 -etuuksista aiheutuneet kulut Poistot ja 7,8 8,0 7,7 6,8 7,5 arvonalentumiset Liiketoiminnan muut 53,0 53,1 50,8 47,8 53,8 kulut 124,0 121,8 105,8 108,6 122,2 LIIKETULOS 28,7 6,9 -18,0 1,5 29,4 Rahoitustuotot 0,3 0,2 0,3 1,2 0,3 Rahoituskulut -1,7 -2,4 -2,3 -2,0 -3,0 Osuus 4,3 0,1 -1,9 2,9 1,7 pääomaosuusmenetelmällä käsiteltyjen osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksesta verojen jälkeen TULOS ENNEN VEROJA 31,6 4,8 -22,0 3,7 28,4 Tuloverot -2,3 -0,1 -0,1 -0,2 -3,5 TILIKAUDEN TULOS 29,3 4,8 -22,1 3,5 24,9 Tuloksen jakautuminen: Emoyhtiön omistajille 29,3 4,8 -22,1 3,5 24,9 Osakekohtainen tulos, 1,69 0,28 -1,28 0,20 1,44 euroa KONSERNIN LAAJA TULOSLAKELMA VUOSINELJÄNNEKSITTÄIN 2025 2025 2025 2024 2024 MEUR Q3 Q2 Q1 Q4 Q3 TILIKAUDEN TULOS 29,3 4,8 -22,1 3,5 24,9 Erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi Muuntoerot 0,2 -0,7 1,4 0,0 0,1 Erät, joita ei siirretä tulosvaikutteisiksi Käypään arvoon laajan tuloksen kautta kirjattavat rahoitusvarat 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 Muut laajan tuloksen erät yhteensä 0,2 -0,7 1,4 0,0 0,1 TILIKAUDEN LAAJA TULOS 29,4 4,1 -20,7 3,6 25,1 Laajan tuloksen jakautuminen: Emoyhtiön omistajille 29,4 4,1 -20,7 3,6 25,1 KONSERNITASE MEUR 30.9.2025 30.9.2024 31.12.2024 VARAT Pitkäaikaiset varat Aineettomat hyödykkeet 9,4 7,4 8,1 Maa-alueet 0,5 0,5 0,5 Rakennukset ja 1,5 1,6 1,6 rakennelmat Vuokrakiinteistöjen 1,3 1,3 1,5 perusparannusmenot Alukset 413,3 428,5 423,5 Koneet ja kalusto 2,9 2,5 2,6 Käyttöoikeusomaisuus 5,9 3,5 5,2 Käypään arvoon laajan tuloksen kautta kirjattavat 0,0 0,0 0,0 rahoitusvarat Pääomasuusmenetelmällä 55,6 50,8 54,6 käsiteltävät sijoitukset Pitkäaikaiset varat 490,5 496,1 497,7 yhteensä Lyhytaikaiset varat Vaihto-omaisuus 13,8 13,9 13,4 Tuloverosaamiset 0,2 0,1 0,1 Myyntisaamiset ja muut 35,8 50,7 40,4 saamiset Rahavarat 53,9 61,1 55,8 Lyhytaikaiset varat 103,6 126,0 109,7 yhteensä VARAT YHTEENSÄ 594,1 622,1 607,4 OMA PÄÄOMA JA VELAT Oma pääoma Osakepääoma 1,8 1,8 1,8 Rahastot 49,7 49,7 49,6 Muuntoerot -3,1 -3,4 -3,6 Kertyneet voittovarat 268,7 269,9 273,6 Emoyhtiön omistajille 317,1 318,0 321,5 kuuluva oma pääoma Oma pääoma yhteensä 317,1 318,0 321,5 Pitkäaikaiset velat Laskennalliset 51,4 45,3 49,0 verovelat Korolliset velat 101,6 130,7 122,5 Vuokrasopimusvelat 4,7 1,7 3,3 Pääomasuusmenetelmällä 1,8 2,6 0,5 käsiteltävät sijoitukset Muut velat 1,1 2,3 1,5 Pitkäaikaiset velat 160,6 182,6 176,8 yhteensä Lyhytaikaiset velat Korolliset velat 29,8 29,2 29,2 Vuokrasopimusvelat 1,6 2,6 2,7 Tuloverovelat 0,0 3,5 0,0 Ostovelat ja muut velat 85,0 86,2 77,1 Lyhytaikaiset velat 116,5 121,6 109,0 yhteensä Velat yhteensä 277,1 304,1 285,9 OMA PÄÄOMA JA VELAT 594,1 622,1 607,4 YHTEENSÄ KONSERNIN RAHAVIRTALASKELMA 2025 2024 2024 MEUR 1.1.-30.9. 1.1.-30.9. 1.1.-31.12. LIIKETOIMINNAN RAHAVIRTA Tilikauden tulos 12,0 12,4 15,9 Oikaisut Poistot ja 23,5 22,6 29,3 arvonalentumiset Pitkäaikaisten 0,0 0,0 0,0 varojen myyntivoitot/ -tappiot Osuus -2,4 1,6 -1,4 osakkuusyrityksen tuloksesta Muut erät, joihin ei 0,1 -0,7 -0,1 liity rahavirtaa Korkokulut ja muut 5,4 8,9 11,1 rahoituskulut Korkotuotot ja muut -0,7 -1,4 -2,4 rahoitustuotot Osinkotuotot 0,0 0,0 0,0 Tuloverot 2,5 3,6 3,8 Käyttöpääoman muutokset Myyntisaamisten ja 4,7 -10,6 -0,3 muiden saamisten muutos Vaihto-omaisuuden -0,4 -1,2 -0,6 muutos Ostovelkojen ja 6,8 9,3 1,7 muiden velkojen muutos Maksetut korot -3,8 -6,0 -9,8 Maksetut muut -0,2 -0,7 -0,7 rahoituskulut Saadut korot 0,6 1,1 2,4 Saadut muut 0,1 0,4 0,1 rahoitustuotot Maksetut verot -0,2 -0,1 0,0 LIIKETOIMINNAN 47,8 39,2 49,0 NETTORAHAVIRTA INVESTOINNIT Alusinvestoinnit -9,3 -12,7 -14,4 Investoinnit muihin -6,1 -3,5 -5,1 aineettomiin ja aineellisiin hyödykkeisiin Pääomasuusmenetelmällä 0,0 -2,0 -5,0 käsiteltävät sijoitukset Muiden aineettomien ja 0,1 0,0 0,0 aineellisten hyödykkeiden myynti Luovutetut 3,2 - - päästöoikeudet Pitkäaikaisten - 0,6 0,6 saamisten muutos Osakkuusyritykseltä 2,8 2,2 2,2 saadut osingot Muista yhtiöistä saadut 0,0 0,0 0,0 osingot INVESTOINTIEN -9,4 -15,5 -21,7 NETTORAHAVIRTA RAHOITUS Pitkäaikaisten velkojen -21,0 -28,5 -36,7 lyhennykset Vuokrasopimusvelkojen -2,0 -2,1 -2,8 lyhennykset Maksetut osingot -17,3 -17,3 -17,3 RAHOITUKSEN -40,3 -47,8 -56,7 NETTORAHAVIRTA RAHAVAROJEN MUUTOS -1,9 -24,2 -29,5 Rahavarat tilikauden 55,8 85,3 85,3 alussa RAHAVARAT TILIKAUDEN 53,9 61,1 55,8 LOPUSSA LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma Osake- Muunto Kertyneet Oma - pääoma MEUR pääoma Rahastot erot voittovarat yhteensä OMA PÄÄOMA 1.1.2025 1,8 49,6 -3,6 273,6 321,5 Tilikauden tulos 12,0 12,0 Muuntoerot 0,0 0,5 0,4 0,9 Käypään arvoon laajan tuloksen kautta kirjattavat 0,0 - 0,0 rahoitusvarat Tilikauden laaja tulos - 0,0 0,5 12,4 12,8 Osingonjako -17,3 -17,3 Liiketoimet emoyhtiön - - - -17,3 -17,3 omistajien kanssa OMA PÄÄOMA 30.9.2025 1,8 49,7 -3,1 268,7 317,1 Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma Osake- Muunto Kertyneet Oma - pääoma MEUR pääoma Rahastot erot voittovarat yhteensä OMA PÄÄOMA 1.1.2024 1,8 49,7 -3,2 275,0 323,2 Tilikauden tulos 12,4 12,4 Muuntoerot 0,0 -0,2 -0,3 -0,4 Käypään arvoon laajan tuloksen kautta kirjattavien 0,0 - 0,0 rahoitusvarojen uudelleenarvostus Tilikauden laaja tulos - 0,0 -0,2 12,2 12,0 Osingonjako -17,3 -17,3 Liiketoimet emoyhtiön - - - -17,3 -17,3 omistajien kanssa OMA PÄÄOMA 30.9.2024 1,8 49,7 -3,4 269,9 318,0 TUNNUSLUVUT JA TILASTOT 2025 2024 2024 1.1.-30.9. 1.1.-30.9. 1.1.-31.12. Oma pääoma / osake, euroa 18,35 18,40 18,61 Omavaraisuusaste 55,0 % 52,6 % 54,0 % Investoinnit, Meur 15,4 18,3 24,6 - % liikevaihdosta 4,2 % 4,9 % 5,1 % Matkustajat 3 576 893 3 637 077 4 646 676 Yksikkökuormat 104 666 98 779 134 219 Henkilöstö, keskimäärin 2 485 2 426 2 403 Oma pääoma / osake = Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma / Osakkeiden määrä. Omavaraisuusaste, % = (Oma pääoma mukaan luettuna vähemmistöosuus) / (Taseen loppusumma - saadut ennakot). Pyöristyksistä voi syntyä +/- 0,1 miljoonan euron pyöristyseroja. Tämä toimintakatsaus on osittain käännetty tekoälyn avulla. TJ Jan Hanses jan.hanses@vikingline.com 018-270 00