Julkaistu: 2025-09-18 12:00:18 EEST
Atria Oyj - Muut pörssin sääntöjen nojalla julkistettavat tiedot

TOGETHER 2030: Atria julkistaa uuden kunnianhimoisen strategiansa vuosille 2025-2030

Atria Oyj, Pörssitiedote,18.9.2025, klo 12.00


TOGETHER 2030: Atria julkistaa uuden kunnianhimoisen strategiansa vuosille 2025
-2030

Atria julkistaa uuden strategiansa vuosille 2025-2030. Strategian nimi on
TOGETHER 2030, ja se korostaa yhdessä tekemisen merkitystä visiomme
saavuttamiseksi - olla johtava pohjoiseurooppalainen ruokatalo. Strategiamme
keskiössä on varmistaa ydinliiketoimintamme kilpailukyky, kohdentaa
investointeja ja resursseja nopeasti kasvaviin tuoteryhmiin, lisätä maiden
välistä yhteistyötä skaalaetujen hyödyntämiseksi ja uusiutua vastataksemme
tulevaisuuden tarpeisiin.

- Aloitamme TOGETHER 2030 -strategiakauden vahvasta asemasta. Meillä on yli 120
vuoden pituiset perinteet, vahva taloudellinen kehitys ja osaavia, sitoutuneita
ihmisiä. Uusi strategiamme on hallittu ja johdonmukainen kehityspolku - se
rakentuu vahvalle ydinliiketoiminnallemme ja hyödyntää ennakoivasti
tulevaisuuden mahdollisuudet. Olemme ylpeitä saavutuksistamme - ja valmiita
kasvamaan edelleen yhdessä, kertoo Atria Oyj:n toimitusjohtaja Kai Gyllström.

- Taloudelliset tavoitteemme säilyvät pääosin ennallaan. Olemme kuitenkin
tarkentaneet kasvuun liittyviä mittareita: konsernin liikevaihtotavoite - yli 2
miljardia euroa - on lisätty osaksi kokonaisuutta, ja oman pääoman
tuottotavoitetta on nostettu 12 prosenttiin aiemmasta 10 prosentista, sanoo
Gyllström.


Atrian uudistetun strategian painopisteet ja tavoitteet

Strategian visio ja missio säilyvät ennallaan. Atrian visiona on olla Johtava
pohjoiseurooppalainen ruokatalo ja missio on Hyvä ruoka - parempi mieli.

Strategian tavoitteet ovat seuraavat:

Vahva taloudellinen suorituskyky:

  · Liikevoittoprosentti: 5 %
  · Oman pääoman tuottoaste: 12 % (ROE, kahden prosenttiyksikön lisäys
edelliseen verrattuna)
  · Omavaraisuusaste: 40 %
  · Varojen jako: 50 % tuloksesta

Kasvu ja yhteistyö:

  · Yli 2 miljardin euron liikevaihto (uusi tavoite)
  · Markkinaa nopeampi arvon kasvu arvossa mitattuna

Kestävä, pitkäjänteinen uudistuminen:

  · 42 % vähennys Scope 1 ja 2 CO₂-päästöissä (vs. 2020)
  · 20 % vähennys Scope 3 CO₂-päästöissä per lihakilo (vs. 2020)


Tavoitteisiin pyritään neljällä keskeisellä strategisella toimenpiteellä (Big
Moves):

1. Kasvatamme ja optimoimme ydinliiketoimintaamme:
Punainen liha ja lihavalmisteet ovat merkittävä osa ydinliiketoimintaamme ja
säilyvät keskiössä myös seuraavalla strategiakaudella. Tavoitteenamme on kasvaa
orgaanisesti ja optimoida toimintamme tehokkuutta.

2. Kiihdytämme kehitystä kasvavissa kategorioissa:
Siipikarjatuotteet ja valmisruoka ovat nopeimmin kasvavia tuoteryhmiä
valikoimassamme, ja tavoittelemme näissä tuoteryhmissä nopeaa kasvua. Olemme
valmiita tarttumaan kannattaviin kasvumahdollisuuksiin, ja kohdennamme
strategiakauden aikana investointeja näihin tuoteryhmiin suhteellisesti enemmän.

3. Kasvamme yhteistyöllä ja skaalaamme toimintaamme:
Meillä on vahva asema kaikilla neljällä markkina-alueellamme. Edistämme
yhteistyötä tehostaaksemme toimintaamme, jotta saamme parhaan mahdollisen hyödyn
resursseistamme. Yhteistyötä lisätään erityisesti liiketoiminta-alueiden
välisessä skaalaamisessa, NRM-toimintamallin hyödyntämisessä (Net Revenue
Management) ja tuoteviennissä.

4. Rakennamme tulevaisuutta uudistumalla:
Kasvuun keskittymisen lisäksi meidän on jatkuvasti uudistuttava varmistaaksemme
kilpailukykymme myös tulevaisuudessa. Uudistumisen painopisteemme ovat
vastuullisuus, paras mahdollinen kumppanuus omistajatuottajille, ainutlaatuisen
yhtenäisen ruokaketjumme kehittäminen teknologian avulla, terveellisten
ruokaratkaisujen jatkuva kehittäminen sekä valmius laajentaa raaka-ainepohjaa
vaihtoehtoisiin proteiineihin. Lisäksi vahvistamme henkilöstömme osaamista ja
valmiuksia kasvuun.


Atrian strategian mahdollistajat:

Nämä mahdollistajat tukevat strategian toteutusta:

  · ONE Atria -kulttuuri
  · Kaupallinen erinomaisuus
  · Tehokkuus, digitaalisuus & tekoäly
  · Turvallisuus, ihmiset & viestintä


Strategian tukemiseksi muodostetaan kaksi uutta toimintoa Atria-konsernin
organisaatioon:

  · Atria Group Industrial Operations -toiminto perustetaan tukemaan
liiketoiminta-alueiden välistä yhteistyötä. Toiminnon tavoitteena on edistää
muun muassa tuotannon tehokkuutta, konsernin sisäistä toimitusketjua sekä
investointien suunnittelua ja toteutusta. Toimintoa johtaa Tauno Perälä, joka
nimitetään Atria-konsernin johtoryhmän jäseneksi.

  · Atria Group Product Export -toiminto perustetaan tukemaan tavoitetta
kasvattaa tuotevientiä ydinmarkkinoiden ulkopuolelle. Toimintoa johtaa Gustaf
Birkoff, ja sen tehtävänä on luoda uutta tuotevientiliiketoimintaa sekä
vahvistaa liiketoiminta-alueiden välistä yhteistyötä tuoteviennissä.


Lisätietoja antaa Atria Oyj:n toimitusjohtaja Kai Gyllström. Yhteydenotot ja
haastattelupyynnöt viestintäpäällikkö Marja Latvatalon kautta, sähköposti:
marja.latvatalo@atria.com, puh. 0400 777 874.

ATRIA OYJ
Kai Gyllström
toimitusjohtaja
JAKELU:
Nasdaq Helsinki Oy
Keskeiset tiedotusvälineet
www.atria.com



                 

Liitteet:
Atria TOGETHER 2030.pdf