Atria Oyj, Pörssitiedote,18.9.2025, klo 12.00 TOGETHER 2030: Atria julkistaa uuden kunnianhimoisen strategiansa vuosille 2025 -2030 Atria julkistaa uuden strategiansa vuosille 2025-2030. Strategian nimi on TOGETHER 2030, ja se korostaa yhdessä tekemisen merkitystä visiomme saavuttamiseksi - olla johtava pohjoiseurooppalainen ruokatalo. Strategiamme keskiössä on varmistaa ydinliiketoimintamme kilpailukyky, kohdentaa investointeja ja resursseja nopeasti kasvaviin tuoteryhmiin, lisätä maiden välistä yhteistyötä skaalaetujen hyödyntämiseksi ja uusiutua vastataksemme tulevaisuuden tarpeisiin. - Aloitamme TOGETHER 2030 -strategiakauden vahvasta asemasta. Meillä on yli 120 vuoden pituiset perinteet, vahva taloudellinen kehitys ja osaavia, sitoutuneita ihmisiä. Uusi strategiamme on hallittu ja johdonmukainen kehityspolku - se rakentuu vahvalle ydinliiketoiminnallemme ja hyödyntää ennakoivasti tulevaisuuden mahdollisuudet. Olemme ylpeitä saavutuksistamme - ja valmiita kasvamaan edelleen yhdessä, kertoo Atria Oyj:n toimitusjohtaja Kai Gyllström. - Taloudelliset tavoitteemme säilyvät pääosin ennallaan. Olemme kuitenkin tarkentaneet kasvuun liittyviä mittareita: konsernin liikevaihtotavoite - yli 2 miljardia euroa - on lisätty osaksi kokonaisuutta, ja oman pääoman tuottotavoitetta on nostettu 12 prosenttiin aiemmasta 10 prosentista, sanoo Gyllström. Atrian uudistetun strategian painopisteet ja tavoitteet Strategian visio ja missio säilyvät ennallaan. Atrian visiona on olla Johtava pohjoiseurooppalainen ruokatalo ja missio on Hyvä ruoka - parempi mieli. Strategian tavoitteet ovat seuraavat: Vahva taloudellinen suorituskyky: · Liikevoittoprosentti: 5 % · Oman pääoman tuottoaste: 12 % (ROE, kahden prosenttiyksikön lisäys edelliseen verrattuna) · Omavaraisuusaste: 40 % · Varojen jako: 50 % tuloksesta Kasvu ja yhteistyö: · Yli 2 miljardin euron liikevaihto (uusi tavoite) · Markkinaa nopeampi arvon kasvu arvossa mitattuna Kestävä, pitkäjänteinen uudistuminen: · 42 % vähennys Scope 1 ja 2 CO₂-päästöissä (vs. 2020) · 20 % vähennys Scope 3 CO₂-päästöissä per lihakilo (vs. 2020) Tavoitteisiin pyritään neljällä keskeisellä strategisella toimenpiteellä (Big Moves): 1. Kasvatamme ja optimoimme ydinliiketoimintaamme: Punainen liha ja lihavalmisteet ovat merkittävä osa ydinliiketoimintaamme ja säilyvät keskiössä myös seuraavalla strategiakaudella. Tavoitteenamme on kasvaa orgaanisesti ja optimoida toimintamme tehokkuutta. 2. Kiihdytämme kehitystä kasvavissa kategorioissa: Siipikarjatuotteet ja valmisruoka ovat nopeimmin kasvavia tuoteryhmiä valikoimassamme, ja tavoittelemme näissä tuoteryhmissä nopeaa kasvua. Olemme valmiita tarttumaan kannattaviin kasvumahdollisuuksiin, ja kohdennamme strategiakauden aikana investointeja näihin tuoteryhmiin suhteellisesti enemmän. 3. Kasvamme yhteistyöllä ja skaalaamme toimintaamme: Meillä on vahva asema kaikilla neljällä markkina-alueellamme. Edistämme yhteistyötä tehostaaksemme toimintaamme, jotta saamme parhaan mahdollisen hyödyn resursseistamme. Yhteistyötä lisätään erityisesti liiketoiminta-alueiden välisessä skaalaamisessa, NRM-toimintamallin hyödyntämisessä (Net Revenue Management) ja tuoteviennissä. 4. Rakennamme tulevaisuutta uudistumalla: Kasvuun keskittymisen lisäksi meidän on jatkuvasti uudistuttava varmistaaksemme kilpailukykymme myös tulevaisuudessa. Uudistumisen painopisteemme ovat vastuullisuus, paras mahdollinen kumppanuus omistajatuottajille, ainutlaatuisen yhtenäisen ruokaketjumme kehittäminen teknologian avulla, terveellisten ruokaratkaisujen jatkuva kehittäminen sekä valmius laajentaa raaka-ainepohjaa vaihtoehtoisiin proteiineihin. Lisäksi vahvistamme henkilöstömme osaamista ja valmiuksia kasvuun. Atrian strategian mahdollistajat: Nämä mahdollistajat tukevat strategian toteutusta: · ONE Atria -kulttuuri · Kaupallinen erinomaisuus · Tehokkuus, digitaalisuus & tekoäly · Turvallisuus, ihmiset & viestintä Strategian tukemiseksi muodostetaan kaksi uutta toimintoa Atria-konsernin organisaatioon: · Atria Group Industrial Operations -toiminto perustetaan tukemaan liiketoiminta-alueiden välistä yhteistyötä. Toiminnon tavoitteena on edistää muun muassa tuotannon tehokkuutta, konsernin sisäistä toimitusketjua sekä investointien suunnittelua ja toteutusta. Toimintoa johtaa Tauno Perälä, joka nimitetään Atria-konsernin johtoryhmän jäseneksi. · Atria Group Product Export -toiminto perustetaan tukemaan tavoitetta kasvattaa tuotevientiä ydinmarkkinoiden ulkopuolelle. Toimintoa johtaa Gustaf Birkoff, ja sen tehtävänä on luoda uutta tuotevientiliiketoimintaa sekä vahvistaa liiketoiminta-alueiden välistä yhteistyötä tuoteviennissä. Lisätietoja antaa Atria Oyj:n toimitusjohtaja Kai Gyllström. Yhteydenotot ja haastattelupyynnöt viestintäpäällikkö Marja Latvatalon kautta, sähköposti: marja.latvatalo@atria.com, puh. 0400 777 874. ATRIA OYJ Kai Gyllström toimitusjohtaja JAKELU: Nasdaq Helsinki Oy Keskeiset tiedotusvälineet www.atria.com