Julkaistu: 2025-08-22 11:30:04 EEST
Rebl Group Oyj - Puolivuosikatsaus

Rebl Group -konsernin puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2025

REBL GROUP OYJ PUOLIVUOSIKATSAUS 22.8.2025 KLO 11.30

LIIKEVAIHTO JA KÄYTTÖKATE HEIKKENIVÄT VUODEN 2025 TOISELLA VUOSINELJÄNNEKSELLÄ

Rebl Group -konserni on tilikaudella 2024 luopunut medialiiketoiminnastaan ja luokitellut medialiiketoiminnan lopetetuksi toiminnoksi. Tässä puolivuosikatsauksessa kaikki katsauskauden sekä vertailukauden luvut käsittävät vain konsernin jatkuvat toiminnot, ellei toisin mainita. Vuoden 2024 aikana lopetetuista toiminnoista esitetään segmenttikohtaiset vertailutiedot.

Tammi-kesäkuun 2025 puolivuotiskatsauksella sekä vertailutiedoissa Rebl Group -konsernin jatkuvien toimintojen segmentit ovat:

  • Painoliiketoiminta
  • Näkyvyysliiketoiminta
  • Digitaalinen liiketoiminta
  • Muut

HUHTI-KESÄKUU 2025 LYHYESTI

- Konsernin liikevaihto laski 13,0 % vertailukauteen nähden ja oli 27,0 miljoonaa euroa (31,0).

- Käyttökate oli 0,9 (2,6) miljoonaa euroa.

- Liiketulos oli -1,2 (0,3) miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja -2,1 (-0,2) miljoonaa euroa.

- Koko konsernin, sisältäen lopetetut liiketoiminnat, liiketoiminnan nettorahavirta oli 1,0 (0,5) miljoonaa euroa.

- Laimentamaton osakekohtainen tulos oli -0,16 (-0,01) euroa.

- Koko konsernin, sisältäen lopetetut toiminnot, laimentamaton osakekohtainen tulos oli -0,16 (0,79) euroa.

TAMMI-KESÄKUU 2025 LYHYESTI

- Konsernin liikevaihto laski 11,1 % ja oli 52,0 miljoonaa euroa (58,5 miljoonaa euroa).

- Käyttökate oli 0,7 (3,0) miljoonaa euroa.

- Liiketulos oli -3,6 (-1,6) miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja -3,4 (-2,6) miljoonaa euroa.

- Koko konsernin, sisältäen lopetetut liiketoiminnat, liiketoiminnan nettorahavirta oli 1,9 (3,8) miljoonaa euroa.

- Omavaraisuusaste oli 38,1 % (40,1 %).

- Sijoitetun pääoman tuotto ennen veroja oli -2,9 % (-1,3 %).

- Oman pääoman tuotto verojen jälkeen oli -8,7 % (-6,1 %).

- Laimentamaton osakekohtainen tulos oli -0,25 (-0,19) euroa.

- Korollisen vieraan pääoman määrä oli 40,6 (41,8) miljoonaa euroa.

- Koko konsernin, sisältäen lopetetut toiminnot, laimentamaton osakekohtainen tulos oli -0,25 (0,62) euroa.

 

TOIMITUSJOHTAJA ARTTU SALLINEN

Maailmantaloudessa vallitsevat kauppa- ja geopoliittiset jännitteet heijastuivat myös Suomen talouden tilanteeseen vuoden toisella neljänneksellä ja toimintoympäristö säilyi epävarmana. Kotitalouksien luottamus talouteen säilyi heikkona ja kasvaneista reaalituloista huolimatta kulutus ei kääntynyt olennaiseen kasvuun, joka näkyi myös yleisesti yhtiöiden markkinointipalveluihin käyttämien investointien määrässä. Konsernin palvelujen kysyntä oli selkeästi odotettua heikompaa vuoden toisella neljänneksellä, ja tämä näkyi myös heikentyneenä tuloksena.

Konsernin liikevaihto laski 13,0 % 27,0 miljoonaan euroon. Liikevaihto laski kaikissa liiketoiminnoissa. Painoliiketoiminnan liikevaihto laski 16,2 % laskun ollessa voimakkainta lehti- ja mainospainoasiakkuuksissa. Näkyvyysliiketoiminnan liikevaihto laski 1,1 %. Tehdyillä liiketoimintakaupoilla oikaistu vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 3,6 % ja kysyntätilanne näkyvyysliiketoiminnassa on säilynyt hyvänä. Digitaalisen liiketoiminnan liikevaihto säilyi tuotteiden osalta edellisen vuoden tasolla (+1,1 %) palvelumyynnin laskiessa 13,5 %. Kokonaisuutena digitaalisen liiketoiminnan liikevaihto laski 7,4 % jatkuvien asiakastilausten MRR:n kasvaessa 2,0 % 0,9 miljoonaan euroon.

Liikevaihdon lasku näkyi pienentyneenä myyntikatteena ja kiinteiden kulujen suhteellisena nousuna, jotka heikensivät kannattavuutta käyttökatteen laskiessa 1,7 miljoonaa euroa 0,9 miljoonaan euroon. Painoliiketoiminnan käyttökate heikkeni 0,7 miljoonaa euroa 0,7 miljoonaan euroon laskeneen liikevaihdon myötä. Näkyvyysliiketoiminnan käyttökate pysyi vertailuvuoden kertaluontoinen tytäryhtiön myyntivoitto huomioiden samalla tasolla 0,8 miljoonassa eurossa. Digitaalisen liiketoiminnan kannattavuutta paransivat tehdyt säästötoimenpiteet käyttökatteen kasvaessa 0,4 miljoonaa euroa 0,0 miljoonaan euroon.

Ostimme vuoden toisella vuosineljänneksellä Hansaprint Oy:n koko liiketoiminnan, jonka odotamme tuovan pientä kasvua sekä näkyvyys- että painoliiketoimintaamme. Synergioiden ja tuottavuushyötyjen sekä kannattavuuden parantamiseen liittyen käynnistimme heti hankinnan jälkeen muutosneuvottelut, jotka päättyivät elokuun alussa. Voitimme huhtikuussa HSL:n monivuotisen mediamyynnin kumppanuuden, joka käynnistyy asteittain vuosien 2025-2026 aikana. Jatkoimme MiM Cloud -ratkaisumme kaupallistamista ja onnistuimme saamaan vuoden toisen kvartaalin aikana uuden merkittävän skandinaavisen asiakkuuden, joka käynnistyy loppuvuoden aikana. Lisäksi laajensimme Postin kanssa kumppanuuttamme, johon liittyvät uudet palvelut käynnistyvät kokonaisuudessaan vuoden neljännen kvartaalin aikana. Uskomme, että Retail median mukanaan tuomat kasvumahdollisuudet yhdistettynä uniikkiin kokonaistarjoamaamme mahdollistavat meille merkittäviä uusia asiakaskokonaisuuksia, jotka yhdessä käynnistettyjen sopeutustoimenpiteiden kanssa luovat pohjaa tulevaisuuden kannattavalle kasvulle.

TALOUDELLINEN KEHITYS HUHTI-KESÄKUUSSA

Konsernin liikevaihto laski edellisvuoteen nähden ja oli 27,0 miljoonaa euroa (31,0 miljoonaa euroa). Konsernin liiketulos heikkeni 1,6 miljoonaa euroa ollen -1,2 (0,3) miljoonaa euroa. Arvopaperikaupan nettotulos vuoden toisella kvartaalilla oli -0,3 miljoonaa euroa (0,1 miljoonaa euroa). Muut rahoitustuotot ja -kulut olivat -0,5 miljoonaa euroa (-0,6 miljoonaa euroa). Toisen vuosineljänneksen tulos ennen veroja oli -2,1 miljoonaa euroa (-0,2 miljoonaa euroa).

RAPORTOINTISEGMENTIT, JATKUVAT LIIKETOIMINNAT
P=Painoliiketoiminta
N=Näkyvyysliiketoiminta
D=Digitaalinen liiketoiminta
MU=Muut
Segmentit, jatkuvat toiminnot, miljoonaa euroa P P N N D D MU MU Elim. Elim. Jatkuvat, Yhteensä Jatkuvat, Yhteensä
  4–6 4–6 4–6 4–6 4–6 4–6 4–6 4–6 4–6 4–6 4–6 4–6
  2025 2024 2025 2024 2025 2024 2025 2024 2025 2024 2025 2024
Ulkoinen liikevaihto, MEUR 19,0 22,6 5,7 5,8 2,3 2,4 0,0 0,1 0,0 0,0 27,0 31,0
Sisäinen liikevaihto, MEUR 1,0 1,1 0,4 0,7 0,7 0,5 1,0 1,1 -3,1 -3,3 0,0 0,0
Liikevaihto 20,0 23,7 6,1 6,5 2,9 2,9 1,0 1,2 -3,1 -3,3 27,0 31,0
Ulkoisen liikevaihdon muutos -% -16,2   -1,1   -7,4   -85,5   0,0   -13,0  
Käyttökate, MEUR 0,7 1,4 0,8 1,4 0,0 -0,4 -0,1 0,5 -0,6 -0,3 0,9 2,6
Käyttökate -% 3,6 6,0 13,2 21,6 1,5 -13,4 -7,3 40,0 18,3 9,6 3,5 8,4
Liiketulos, MEUR -0,4 0,1 0,4 1,0 -0,2 -0,7 -0,6 0,1 -0,3 -0,2 -1,2 0,3
Liiketulos -% -2,2 0,6 5,7 14,7 -7,7 -23,2 -59,3 5,9 10,1 5,2 -4,6 1,0

Painoliiketoiminta:

Painoliiketoiminnan ulkoinen liikevaihto laski toisella vuosineljänneksellä 3,7 miljoonaa euroa vertailukauteen nähden ja oli 19,0 (22,6) miljoonaa euroa. Käyttökate heikkeni 0,7 miljoonaa euroa ja oli 0,7 (1,4) miljoonaa euroa. Myös liiketulos laski 0,6 miljoonaa euroa ja oli -0,4 (0,1) miljoonaa euroa.

Painoliiketoiminnan liikevaihtoa sekä käyttökatetta ja liiketulosta vertailukauteen nähden laski heikentynyt lehti- ja mainospainokysyntä, sekä liitteistysasiakkuuden loppuminen joulukuussa 2024.

Näkyvyysliiketoiminta:

Näkyvyysliiketoiminnan ulkoinen liikevaihto laski 0,1 miljoonaa euroa vertailukauteen nähden ja oli 5,7 (5,8) miljoonaa euroa. Sekä käyttökate että liiketulos heikkenivät 0,6 miljoonaa euroa. Käyttökate oli 0,8 (1,4) miljoonaa euroa ja liiketulos 0,4 (1,0) miljoonaa euroa.

Näkyvyysliiketoiminta luopui Viron yksiköstään, Pixmill Estonia Oü:sta, kesäkuussa 2024. Näkyvyysliiketoiminnan ulkoinen liikevaihto kasvoi Viron liiketoiminnalla oikaistuun vertailukauteen nähden 0,3 miljoonaa euroa, josta 0,1 miljoonaa euroa oli Hansaprint Oy:n liiketoimintakaupasta johtuvaa.

Näkyvyysliiketoiminnan vertailukauden tuloksessa näkyy PixMill Estonia Oü:n myyntivoitto 0,6 miljoonaa euroa. Oikaistu käyttökate sekä liiketulos pysyivät vertailukauden tasolla.

Digitaalinen liiketoiminta:

Digitaalisen liiketoiminnan ulkoinen liikevaihto laski vertailukauteen nähden 0,2 miljoonaa euroa ja oli 2,3 (2,4) miljoonaa euroa. Sekä käyttökate että liiketulos paranivat 0,4 miljoonaa euroa. Käyttökate oli 0,0 (-0,4) miljoonaa euroa ja liiketulos -0,2 (-0,7) miljoonaa euroa. Tulosta paransivat vuoden 2024 lopulla tehtyjen säästötoimenpiteiden vaikutukset.

Digitaalisen liiketoiminnan kuukausittain toistuvan liikevaihdon (MRR, Monthly Recurring Revenue) määrä oli 0,9 miljoonaa euroa (0,9 miljoonaa euroa).

Digitaalisen liiketoiminnan vuosittain toistuvan liikevaihdon ARR (Annual Recurring Revenue) arvo 30.6.2025 oli 3,4 (3,4) miljoonaa euroa).

Muut:

Konsernin Muut-segmentti sisältää konsernin emoyhtiön Rebl Group Oyj:n, joka toimii konsernin brändin rakentajana sekä uusien innovaatioiden ja liiketoimintojen kehittäjänä. Segmentin liiketulos oli -0,6 miljoonaa euroa (0,1 miljoonaa euroa). Vertailukauden tulosta parantaa kertaluontoinen 0,3 miljoonan euron myyntivoitto sekä korkeammat hallintopalveluveloitukset. Lisäksi toisen vuosineljänneksen tulosta heikentävät konsernin kasvua tukemaan tehdyt investoinnit.

RAPORTOINTISEGMENTIT, LOPETETUT LIIKETOIMINNAT
M=Medialiiketoiminta
Segmentit, lopetetut toiminnot M M Lopetetut toiminnot, yhteensä Lopetetut toiminnot, yhteensä
miljoonaa euroa 4–6 4–6 4–6 4–6
  2025 2024 2025 2024
Ulkoinen liikevaihto, MEUR 0,0 0,0 0,0 0,0
Sisäinen liikevaihto, MEUR 0,0 0,0 0,0 0,0
Liikevaihto 0,0 0,0 0,0 0,0
Ulkoisen liikevaihdon muutos -% 0,0   0,0  
Käyttökate, MEUR 0,0 9,9 0,0 9,9
Käyttökate -% 0,0 0,0 0,0 0,0
Liiketulos, MEUR 0,0 9,9 0,0 9,9
Liiketulos -% 0,0 0,0 0,0 0,0

 

TALOUDELLINEN KEHITYS TAMMI-KESÄKUUSSA

Konsernin liikevaihto laski vuoden 2025 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Katsauskauden liikevaihto laski 11,1 % edellisvuoteen nähden. Liikevaihto laski 6,5 miljoonaa euroa ja oli 52,0 miljoonaa euroa (58,5 miljoonaa euroa).

Konsernin tammi-kesäkuun liiketulos heikkeni edellisvuoteen nähden. Katsauskauden liiketulos oli -3,6 (-1,6) miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja -3,4 (-2,6) miljoonaa euroa.

Arvopaperikaupan nettotulos vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli 1,1 miljoonaa euroa (0,3 miljoonaa euroa). Muut rahoitustuotot ja -kulut olivat -1,0 miljoonaa euroa (-1,3 miljoonaa euroa).

Konsernin tulos katsauskaudella oli -3,2 miljoonaa euroa (-2,4 miljoonaa euroa) ja tulos ennen veroja -3,4 miljoonaa euroa (-2,6 miljoonaa euroa).

Konsernin osakekohtainen tulos oli -0,25 (-0,19) euroa.

Konsernin tulos, sisältäen lopetetut toiminnat, katsauskaudella oli -3,3 miljoonaa euroa (7,8 miljoonaa euroa) ja tulos ennen veroja -3,4 miljoonaa euroa (7,6 miljoonaa euroa).

Konsernin osakekohtainen tulos, sisältäen lopetetut toiminnat, oli -0,25 euroa (0,62 euroa).

RAPORTOINTISEGMENTIT, JATKUVAT LIIKETOIMINNAT
P=Painoliiketoiminta
N=Näkyvyysliiketoiminta
D=Digitaalinen liiketoiminta
MU=Muut
Segmentit, jatkuvat toiminnot, miljoonaa euroa P P N N D D MU MU Elim. Elim. Jatkuvat, Yhteensä Jatkuvat, Yhteensä
  1–6 1–6 1–6 1–6 1–6 1–6 1–6 1–6 1–6 1–6 1–6 1–6
  2025 2024 2025 2024 2025 2024 2025 2024 2025 2024 2025 2024
Ulkoinen liikevaihto, MEUR 36,9 42,9 10,6 10,5 4,5 5,0 0,0 0,1 0,0 0,0 52,0 58,5
Sisäinen liikevaihto, MEUR 1,8 2,6 0,8 1,2 1,3 0,8 2,0 2,4 -6,0 -7,0 0,0 0,0
Liikevaihto 38,7 45,5 11,4 11,7 5,8 5,8 2,1 2,5 -6,0 -7,0 52,0 58,5
Ulkoisen liikevaihdon muutos -% -14,1   1,4   -9,8   -82,3   0,0   -11,1  
Käyttökate, MEUR 1,1 1,8 0,9 1,7 0,1 -0,7 -0,4 0,9 -1,1 -0,7 0,7 3,0
Käyttökate -% 2,9 3,9 8,1 14,2 1,6 -11,4 -17,1 36,9 17,7 9,7 1,4 5,1
Liiketulos, MEUR -1,1 -0,8 0,0 0,8 -0,4 -1,2 -1,4 0,1 -0,6 -0,4 -3,6 -1,6
Liiketulos -% -2,9 -1,8 -0,2 6,6 -7,7 -21,2 -67,3 4,6 10,1 6,2 -6,9 -2,8

Painoliiketoiminta:

Heikon kysynnän myötä painoliiketoiminnan ulkoinen liikevaihto kääntyi laskuun ensimmäisellä vuosipuoliskolla 6,0 miljoonaa euroa vertailukauteen nähden ja oli 36,9 (42,9) miljoonaa euroa. Painoliiketoiminnan käyttökate kääntyi laskuun ja heikkeni 0,7 miljoonaa euroa ollen 1,1 (1,8) miljoonaa euroa. Myös liiketulos laski 0,3 miljoonaa euroa ja oli -1,1 (-0,8) miljoonaa euroa.

Painoliiketoiminnan liikevaihtoa sekä käyttökatetta ja liiketulosta vertailukauteen nähden laski heikentynyt lehti- ja mainospainokysyntä, sekä liitteistysasiakkuuden loppuminen joulukuussa 2024.

Vertailukauden luvuissa kannattavuutta heikensi ensimmäisellä kvartaalilla toteutettujen Lahden ja Seinäjoen tuotantojen lakkauttamiset, joista johtuvien kustannusvarausten vaikutus tulokseen oli 0,3 miljoonaa euroa.

Näkyvyysliiketoiminta:

Näkyvyysliiketoiminnan ulkoinen liikevaihto kasvoi 0,2 miljoonaa euroa vertailukauteen nähden ja oli 10,6 (10,5) miljoonaa euroa.

Näkyvyysliiketoiminnan vertailukauden ulkoisesta liikevaihdosta 0,7 miljoonaa euroa tuli Pixmill Estonia Oü:sta, josta konserni luopui kesäkuussa 2024. Oikaistuun vertailukauteen nähden näkyvyysliiketoiminnan ulkoinen liikevaihto kasvoi 0,9 miljoonaa euroa, josta 0,8 miljoonaa euroa tuli suurkuvamyynnin kasvusta ja 0,1 miljoonaa euroa Hansaprint Oy:n liiketoimintakaupan myötä

Ulkoisen liikevaihdon kasvusta huolimatta sekä käyttökate että liiketulos pysyivät Viron yksikön myyntivoitolla (0,6 miljoonaa euroa) oikaistuihin vertailukauden käyttökatteeseen ja liiketulokseen nähden lähes ennallaan.

Käyttökatteen lasku oli 0,7 miljoonaa euroa ollen 0,9 (1,7) miljoonaa euroa. Liiketulos laski 0,8 miljoona euroa ja oli 0,0 (0,8) miljoonaa euroa. Näkyvyysliiketoiminnan kannattavuuteen vaikuttivat kasvuun tehdyt investoinnit.

Digitaalinen liiketoiminta:

Digitaalisen liiketoiminnan ulkoinen liikevaihto laski 0,5 miljoonaa euroa ja oli 4,5 (5,0) miljoonaa euroa. Sekä käyttökate että liiketulos paranivat 0,8 miljoonaa euroa. Käyttökate oli 0,1 (-0,7) miljoonaa euroa ja liiketulos -0,4 (-1,2) miljoonaa euroa.

Digitaalisen liiketoiminnan liikevaihdon laskuun vaikutti heikentynyt kysyntä, johon vaikuttaa yleisen taloudellisen tilanteen epävarmuus ja sitä kautta asiakkaiden suurempien investointien siirtyminen.

Digitaalisen liiketoiminnan kuukausittain toistuvan liikevaihdon (MRR, Monthly Recurring Revenue) määrä oli 1,8 miljoonaa euroa (1,8 miljoonaa euroa).

Digitaalisen liiketoiminnan vuosittain toistuvan liikevaihdon ARR (Annual Recurring Revenue) arvo 30.6.2025 oli 3,4 (3,4) miljoonaa.

Muut:

Konsernin Muut-segmentti sisältää konsernin emoyhtiön Rebl Group Oyj:n, joka toimii konsernin brändin rakentajana sekä uusien innovaatioiden ja liiketoimintojen kehittäjänä. Segmentin liiketulos oli -1,4 miljoonaa euroa (0,1 miljoonaa euroa). Vertailukauden tulosta parantaa kertaluontoiset 0,6 miljoonan euron myyntivoitot sekä korkeammat hallintopalveluveloitukset. Lisäksi ensimmäisen vuosipuoliskon tulosta heikentävät konsernin kasvua tukemaan tehdyt investoinnit.

RAPORTOINTISEGMENTIT, LOPETETUT LIIKETOIMINNAT
M=Medialiiketoiminta
Segmentit, lopetetut toiminnot M M Lopetetut toiminnot, yhteensä Lopetetut toiminnot, yhteensä
miljoonaa euroa 1–6 1–6 1–6 1–6
  2025 2024 2025 2024
Ulkoinen liikevaihto, MEUR 0,0 3,9 0,0 3,9
Sisäinen liikevaihto, MEUR 0,0 0,0 0,0 0,0
Liikevaihto 0,0 4,0 0,0 4,0
Ulkoisen liikevaihdon muutos -% -100,0   -100,0  
Käyttökate, MEUR 0,0 10,3 0,0 10,3
Käyttökate -% 0,0 259,9 0,0 259,9
Liiketulos, MEUR 0,0 10,2 0,0 10,2
Liiketulos -% 0,0 258,9 0,0 258,9

INVESTOINNIT

Konsernin investoinnit katsauskaudella ennakkomaksuineen olivat 3,4 miljoonaa euroa eli 6,6 prosenttia liikevaihdosta (edellisenä vuonna 2,1 miljoonaa euroa eli 3,5 prosenttia liikevaihdosta). Katsauskauden merkittävimmät investoinnit olivat näkyvyysliiketoimintaan hankittu suurkuvatulostin ja painoliiketoimintaan hankitut pakkaustoiminnan viimeistelykoneet sekä Hämeenlinnan Offset-Kolmio Paino Oy:n pakkausliiketoiminta.

RAHOITUS

Koko konsernin (ml. lopetetut liiketoiminnot vertailukaudella) liiketoiminnan nettorahavirrat laskivat katsauskaudella edellisestä vuodesta ollen 1,9 miljoonaa euroa (3,8 miljoonaa euroa). Investointien rahavirta oli -2,2 miljoonaa euroa (5,8 miljoonaa euroa) ja rahoituksen rahavirta -3,5 miljoonaa euroa (-8,2 miljoonaa euroa).

Konsernin liiketoiminnan nettorahavirta toisella vuosineljänneksellä oli 1,0 miljoonaa euroa (0,5 miljoonaa euroa). Investointien rahavirta oli -0,4 miljoonaa euroa (0,1 miljoonaa euroa) ja rahoituksen rahavirta -1,0 miljoonaa euroa (-3,4 miljoonaa euroa).

Käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattavien rahoitusvarojen arvo oli katsauskauden lopussa 9,8 miljoonaa euroa, kun arvo edellisenä vuonna oli 9,4 miljoonaa euroa.

Rebl Group Oyj:n omistusosuus Ilkka-Yhtymästä oli katsauskauden päättyessä yli 10 prosenttia (10,27 %), eli yhteensä 99 kpl Ilkka-Yhtymän I-sarjan osaketta ja 2 613 125 kpl II-sarjan osaketta. Rebl Group Oyj:n osuus äänivallasta on 2,49 %. Osakkeiden kokonaishankintameno on 17,2 miljoonaa euroa ja markkina-arvo katsauskauden lopussa oli 8,7 miljoonaa euroa.

Konsernin korollisen vieraan pääoman määrä oli tarkastelujakson lopussa 40,6 miljoonaa euroa, edellisen vuoden vastaava luku oli 41,8 miljoonaa euroa. Konsernin rahavarat olivat katsauskauden lopussa 0,5 miljoonaa euroa. Konsernin omavaraisuusaste oli 38,1 prosenttia (edellisenä vuonna 40,1 prosenttia).

Konsernissa on erityisehtojen alaista, yli 12 kuukauden päästä erääntyvää rahoituslainaa kahdelta eri rahoituslaitokselta yhteensä 13,3 miljoonaa euroa. Lainoihin sisältyy erityisehtoja, joiden rikkoutuessa rahoituslaitoksella on oikeus irtisanoa lainat erääntymään ja päättymään välittömästi. Toisen rahalaitoksen osalta erityisehtoja tarkastellaan puolivuosittain 30.6. sekä 31.12. Toisen rahalaitoksen osalta erityisehtoja tarkastellaan kerran vuodessa 31.12. Tarkastushetkellä 30.6. rahoituslaitos, jonka osalta erityisehtoja tarkastellaan 30.6., on myöntänyt konsernille vastuuvapauden tilanteessa, jossa kaikki erityisehdot eivät ole täyttyneet 30.6.2025.

HENKILÖSTÖ

Konsernin jatkuvien toimintojen henkilöstömäärä oli katsauskaudella keskimäärin 671 henkilöä (715 henkilöä). Kesäkuun lopussa konsernin palveluksessa oli 715 henkilöä (692 henkilöä vuotta aiemmin).

Konsernin jatkuvien toimintojen henkilöstökulut olivat katsauskaudella 21,5 miljoonaa euroa eli 41,4 prosenttia liikevaihdosta (vuotta aiemmin 22,2 miljoonaa euroa eli 38,0 prosenttia liikevaihdosta).

RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Lähiajan riskeinä säilyy yleisen taloudellisen epävarmuuden jatkuminen, kuluttajien heikko luottamus tulevaisuuteen ja Suomen talouden hitaana säilyvä kasvu sekä näiden vaikutus konsernin kaikkien palveluiden kysyntään. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja hybridisodankäynti koko läntistä maailmaa vastaan on suuri epävarmuustekijä samoin kuin kansainvälisen kauppa- ja geopolitiikan tuoman epävarmuuden negatiiviset vaikutukset Suomessa tehtäviin investointeihin.

Konsernin painoliiketoiminnan näkymiä vaikeuttaa erityisesti jakelun jatkuva kallistuminen, joka vaikeuttaa asiakkaiden kilpailukykyisen liiketoiminnan ylläpitämistä. Muut merkittävimmät riskit liittyvät mediankäyttötottumusten muutosten myötä painotuotteiden pysyvään kysynnän laskuun ja edelleen niiden hintatasoon sekä toimialan ylikapasiteettiin. Mediamainonnan väheneminen, digitalisoituminen ja sähköisen median osuuden kasvu ovat aikaansaaneet merkittävimmät haasteet painoalalle.

Näkyvyysliiketoiminnan ja digitaalisen liiketoiminnan suurimmat riskit liittyvät yleisen taloudellisen tilanteen heikkojen näkymien mukanaan tuomaan yritysten investointihaluttomuuteen ja sitä kautta palveluiden kysyntään. Riskeinä on myös, että konsernin strategian mukaiset panostukset innovaatioihin ja uusiin palveluihin eivät kaupallistu ja tuottavat sitä kautta negatiivisia taloudellisia vaikutuksia.

Vientiin liittyvät riskit ovat vähäiset. Vientiriskeistä suurimmat ovat pohjoismaiden viennin valuuttakurssimuutokset.

Merkittävien riskien joukkoon ovat nousseet myös kyberriskit sekä tietoturvaa ja tietosuojaa koskevat loukkaukset.

Konsernilla on sekä pitkä- että lyhytaikaista rahoituslainaa. Pitkäaikaiset lainat sisältävät kovenanttiehtoja, jotka liiketoiminnan kannalta epäsuotuisissa olosuhteissa voivat edellyttää uusia rahoitusneuvotteluita pankkien kanssa. Yhtiö on käynnistänyt rahoitusneuvottelukierrokset varmistaakseen riittävän rahoituksen vastaamaan kysynnän kausivaihteluihin ja turvaamaan lähivuosien rahoituksen.

Suurin osa konsernin lyhytaikaisista saamisista on euroissa. Konsernilla on käytössä luottopolitiikka luottoriskin minimoimiseksi. Konsernilla ei ole olennaista luottoriskiä epävarmojen myyntisaamisten suhteen.

Arvopaperikauppa ja arvopaperisalkun arvon muutokset voivat vaikuttaa emoyhtiön ja konsernin tulokseen merkittävästi.

Konserni altistuu euribor-sidonnaisten markkinakorkojen muutoksesta johtuvalle korkoriskille. Riskeistä ja niihin varautumisesta on kerrottu tarkemmin tilinpäätöksen liitetiedoissa.

KESTÄVYYSASIAT JA VASTUULLISUUS

Rebl Group -konsernin vastuullisuuden kulmakiviä ovat työnantajavastuu, vastuullisuus veronmaksajana, tasa-arvoisuus ja ihmisoikeuksien noudattaminen, hallintomme toimintojen läpinäkyvyys ja eettisyys sekä vastuu ympäristöstä. Konsernin toimitusjohtaja ja johtoryhmä vastaavat omilla vastuualueillaan esiintyvien riskien kartoittamisesta ja hallinnasta.

Strategian mukaisesti konsernista pyritään luomaan moniosaamiseen perustuva, kehittyvä yhteisö, joka tarjoaa kasvupaikkoja uusille osaajille. Arvostamme kestäviä työsuhteita ja tuemme henkilöstömme jatkuvaa kehittymistä liiketoimintamme tarpeiden mukaisesti. Tässä onnistumiseksi on laadittu henkilöstöstrategia, jonka toteutuminen varmistetaan vuosittain laadittavalla henkilöstöhallinnon toimintasuunnitelmalla.

Eettisten ohjeidemme perustana ovat YK:n Global Compact -aloitteen periaatteet sekä lait, asetukset ja kansainväliset sopimukset. Edellytämme eettisten ohjeiden noudattamista henkilöstöltämme kuten myös muilta sidosryhmiltämme. Emme hyväksy korruptiota tai lahjontaa toiminnassamme, ja huolehdimme kaikessa toiminnassamme ihmisoikeuksien noudattamisesta. Syrjintää tai epätasa-arvoista kohtelua ei hyväksytä missään muodossa ja vastuullinen tapa toimia kulkee läpi yhtiön. Raportoimme vuosittain sitoumuksestamme ja siitä, millaisin toimin edistämme edelleen YK:n Global Compact -periaatteiden ja tavoitteiden toteutumista.

Pariisin ilmastosopimuksen mukaiset tieteeseen perustuvat tavoitteet (Science Based Targets) ovat konsernimme päästövähennystavoitteiden perusta. Olemme asettaneet Pariisin ilmastosopimuksen mukaiset päästötavoitteemme ja saaneet niille SBT-järjestön hyväksynnän toukokuussa 2024. Päästöjemme lähtötasovuodeksi olemme valinneet vuoden 2022, joka poikkeusolosuhteistaan huolimatta oli liiketoiminnan volyymien osalta normaalimpi kuin sitä edeltäneet pandemiavuodet. Tavoitteemme on vähentää päästöjä 42 % vuoteen 2030 mennessä, eli keskimäärin 5,25 % vuodessa. Tavoitteet vastaavat Pariisin ilmastosopimuksen enintään 1,5 asteen lämpenemisen linjausta. Vuoden 2024 lopussa päästömme olivat 40 505 tCo2-ekv. ja pienentyneet 32 % lähtötasovuodesta, eli olemme noin neljä vuotta asettamaamme tavoitetta edellä.

Konsernissa on sitouduttu noudattamaan ympäristölainsäädäntöä ja kestävän kehityksen periaatteita. Yhtiön laatu- ja ympäristöasioita johdetaan ISO 9001- ja 14001-standardien vaatimusten mukaisesti. Teknisen ja toiminnallisen laadun perustana ovat asiakkaiden odotukset sekä lait ja asetukset, joten kehitämme jatkuvasti ympäristö- ja laatuasioita. Suuri osa asiakaskunnastamme on erittäin kiinnostuneita näistä asioista. Konsernissa arvioidaan säännöllisesti liiketoiminnan ympäristövaikutuksia ja merkittävimmille ympäristövaikutuksille laaditaan vuosittain kehitysohjelmia.

Konsernin painoliiketoiminnan yhtiöllä PunaMustalla on puukuidun alkuperästä ja sen hallintaketjuista kertovat FSC- ja PEFC-sertifioinnit. FSC- tai PEFC-merkityn tuotteen valmistamiseen käytetty puuraaka-aine on peräisin kestävällä periaatteella hoidetuista - sertifioiduista metsistä. Suomen talouskäytössä olevista metsistä n. 90 % on PEFC-sertifioitu ja noin 10 % FSC-sertifioitu. Osa metsistä on sertifioitu kummallakin metsäsertifikaatilla. Maailman metsistä vain noin 10 % on sertifioituja. Näkyvyys- ja painoliiketoiminnan yhtiöillä on Avainlippu-merkin käyttöoikeus, merkki kertoo, että tuote tai palvelu on tuotettu Suomessa ja työllistää Suomessa.

Lisää kestävyystietoa on luettavissa vuosikertomuksen toimintakertomuksen sisältämästä varmennetusta CSRD-direktiivin mukaisesta kestävyysraportista.

KATSAUSKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Katsauskauden päättymisen jälkeen konsernissa on käynnistetty tuotannollisista ja taloudellisista sekä toiminnan uudelleenjärjestelyistä johtuvista syistä muutosneuvottelut. Suunnitellut toimet tehdään kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamiseksi sekä tulevaisuuden toimintakyvyn turvaamiseksi ja toimintojen tehostamiseen liittyen. Suunnitelluilla toimilla haetaan 4,0 miljoonan euron vuosisäästöjä. Konserni on julkaissut asiasta tiedotteen internetsivuillaan 6.8.2025.

Katsauskauden päättymisen jälkeen konsernissa 3.6.2025 aloitetut muutosneuvottelut päättyivät 11.8.2025. Neuvottelujen lopputuloksena saavutetaan noin 2,0 miljoonaan euron vuosittaiset säästöt, jotka alkavat realisoitua kokonaisuudessaan vuoden 2026 toisen kvartaalin alusta. Konserni on julkaissut asiasta tiedotteen internetsivuillaan 11.8.2025.

Katsauskauden päättymisen jälkeen Rebl Group -konsernin painoliiketoiminnan johtaja on vaihtunut. Painoliiketoiminnan johtajana toimi 31.7.2025 saakka Jari Avellan ja 1.8.2025 tehtävässä toimii aiemmin konsernissa tuotantojohtajana toiminut Ilkka Meriläinen. Konserni on julkaissut asiasta tiedotteen internetsivuillaan 31.7.2025.

Katsauskauden päättymisen jälkeen ei ole ollut muita sellaisia liiketapahtumia, joilla olisi olennaista vaikutusta konsernin tuloslaskelmaan tai taseeseen.

LOPPUVUODEN NÄKYMÄT

Venäjän hyökkäyssota kaikkine heijastusvaikutuksineen vaikuttaa edelleen Suomen makrotalouteen ja markkinoiden kysyntään sekä vaikeuttaa merkittävästi ennustettavuutta. Yhdysvaltojen asettamat tullimaksut ja päätösten ennakoimattomuus ja epävarmuus heikentävät globaalia taloutta, joka heijastuu myös Suomessa tehtäviin investointeihin. Suomi toipuu hitaasti taantumasta ja kuluttajien luottamus talouteen säilyi edelleen hyvin heikolla tasolla. Markkinoiden kausivaihtelut ovat olleet suuria ja reagointinopeus vallitsevassa ympäristössä tapahtuneisiin uutisiin on nopeutunut. Suomen työmarkkinoiden epävakaus vaikeuttaa kysynnän piristymistä.

Suomen talouden odotetaan kääntyvän pieneen kasvuun vuoden 2025 aikana. Konserni on rakentanut pohjaa kysynnän kasvulle ja investoinut voimakkaasti tulevaisuuden kasvuun. Vuoden 2025 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana pitkäjänteinen työ kokonaisvaltaisten ratkaisujen eteen on tuonut merkittäviä uusia kasvumahdollisuuksia, joiden odotetaan kiihdyttävän kasvua lähivuosien aikana. Samanaikaisesti kuitenkin konsernin nykyinen kasvu ei ole ollut riittävää ja kannattavuus on heikentynyt. Kannattavuuden kestävälle ja kilpailukykyiselle pohjalle saattamiseksi konsernissa on käynnistetty sopeuttamisohjelmat, joiden odotetaan tuovan selkeän kannattavuusparannuksen vuonna 2026. Toimenpiteillä ei ole vielä olennaista vaikutusta vuoden 2025 tuloskehitykseen. Vuoden toisen vuosipuoliskon tuloskehityksen odotetaan olevan kuitenkin ensimmäistä vuosipuoliskoa parempi.

Konsernin painoliiketoiminnan loppuvuoden 2025 kysynnän odotetaan laskevan vuoden 2024 tasosta. Painoliiketoiminnan liikevaihdossa näkyy lisäksi liitteistysasiakkuuden loppuminen. Volyymien laskua kompensoivat tehdyt yrityskaupat ja vuoden 2025 aikana tehdyt uudet asiakassopimukset. Näkyvyysliiketoiminnan kysynnän odotetaan kasvavan vuoden 2024 tasosta. Etenkin ulkomainonnan ja retail median määrä tulee kasvamaan. Digitaalisen liiketoiminnan loppuvuoden kysynnän odotetaan pysyvän vuoden 2024 tasolla ja kasvun odotetaan siirtyvän vuoden 2026 puolelle. MIM Cloud- ratkaisumme onnistumisella voi olla digitaalisen liiketoiminnan kasvua kiihdyttävä vaikutus. Yhdistämällä nykyisen koko Rebl-tason ratkaisukokonaisuutemme pystymme tuomaan merkittävää lisäarvoa kaikille ekosysteemissä toimiville.

TULOSOHJEISTUS

Konserni on muuttanut näkymäänsä antamassaan tiedotteessa 4.8.2025.

Nykyinen ohjeistus: Konsernin liikevaihdon odotetaan pysyvän viime vuoden tasolla ja liiketuloksen arvioidaan heikkenevän vuoden 2024 tasosta. Vuonna 2024 konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 114,0 miljoonaa euroa ja liiketulos oli -1,2 miljoonaa euroa.

Arvopaperikauppa ja arvopaperisalkun arvon muutokset voivat vaikuttaa merkittävästi konsernin tulokseen.

KONSERNIN RAKENNE JA HALLINTO

Rebl Group ‑konsernin emoyhtiö on Rebl Group Oyj. Emoyhtiö toimii konsernin brändin rakentajana sekä uusien innovaatioiden ja liiketoimintojen kehittäjänä. Lisäksi emoyhtiö tarjoaa tytäryhtiöilleen hallinto-, tietohallinto- ja rahoituspalvelut, omistaa kiinteistöjä sekä harjoittaa arvopaperikauppaa.

Rebl Group -konserni jakautuu kolmeen toimialaan eli toimintasegmenttiin. Konsernista on vertailukauden aikana myyty medialiiketoiminnan segmentti ja se raportoidaan vertailukauden tiedoissa lopetettuna liiketoimintona.

Jatkuvat liiketoiminnat:

  • Painoliiketoiminta
  • Näkyvyysliiketoiminta
  • Digitaalinen liiketoiminta

Lopetetut liiketoiminnat:

  • Medialiiketoiminta

Konsernin painoliiketoimintaan kuuluvat PunaMusta Oy, Forssan Kirjapaino Oy ja PunaMusta Direct Oy. Painoliiketoimintaa johti 31.7.2025 saakka PunaMusta Oy:n toimitusjohtaja Jari Avellan. 1.8.2025 painoliiketoimintaa johtaa aiemmin tuotantojohtajan roolissa ja 1.8.2025 alkaen liiketoimintajohtajan roolissa toimiva Ilkka Meriläinen.

Konsernin näkyvyysliiketoimintaan kuuluvat PunaMusta Coloro Oy sekä Profilight Oy. Näkyvyysliiketoimintaa johtaa liiketoimintajohtaja Sampsa Lilja.

Konsernin digitaaliseen liiketoimintaan kuuluvat Exove Oy, Exove Oü sekä RockOn Oy. Digitaalista liiketoimintaa johtaa liiketoimintajohtaja Lars Oehlandt.

Yhtiön hallitukseen kuuluvat puheenjohtajana Harri Suutari, varapuheenjohtajana Reetta Laakkonen ja varsinaisina jäseninä Emma Laakkonen, Hannu Laakkonen, Ilkka Hietala, Heikki Länsisyrjä sekä Juha Mäkihonko.

Rebl Group Oyj:n toimitusjohtajana toimii Arttu Sallinen.

Yhtiön tilintarkastajana toimi tilikauden aikana tilintarkastusyhteisö PricewaterhouseCoopers Oy, vastuullisena tilintarkastajana KHT Mikko Nieminen.

Rebl Group Oyj:n päätöksenteossa ja hallinnossa noudatetaan Suomen osakeyhtiölakia, yhtiön yhtiöjärjestystä, julkisesti noteerattuja yhtiöitä koskevia muita säädöksiä sekä Arvopaperimarkkinayhdistys ry:n laatimaa Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia sekä Nasdaq Helsinki Oy:n sääntöjä ja ohjeita. Hallinnointikoodi löytyy yhtiön verkkosivuilta osoitteesta www.reblgroup.com kohdassa Sijoittajille – Hallinnointiperiaatteet

Yhtiö laatii erillisenä kertomuksena selvityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmästä (Corporate Governance Statement) sekä suosituksista poikkeamisesta, jotka julkaistaan yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.reblgroup.com kohdassa Sijoittajille – Hallinnointiperiaatteet.

OSAKKEET, KAUPANKÄYNTI JA VAIHTO

Rebl Group Oyj:n osake on listattuna Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Rebl Group Oyj kuuluu Kulutuspalvelut –toimialaluokkaan ja on markkina-arvoltaan pieni yhtiö. Yhtiön kaupankäyntitunnus on REBL.

Yhtiön osakemäärä on 12 517 360 kpl. Osakkeen kaupankäyntikurssi katsauskauden lopussa oli 1,4 euroa, osakekannan markkina-arvo katsauskauden päätöskurssilla oli 17,5 miljoonaa euroa. Osakkeen vaihto katsauskauden aikana oli 279 388 kappaletta eli noin 2,23 % osakemäärästä.

Osakepohjaiset kannustinjärjestelmät

Rebl Group Oyj:n hallitus päätti 27.2.2025 hyväksyä uuden osakepohjaisen kannustinjärjestelmän konsernin avainhenkilöille

Kannustinjärjestelmä mukailee aiempaa käytössä ollutta kannustinjärjestelmää ja sillä pyritään yhdistämään omistajien ja avainhenkilöiden tavoitteet ja siten kasvattamaan yhtiön arvoa. Kannustinjärjestelmä on osa avainhenkilöiden kannustin- ja sitouttamisjärjestelmää, jolla avainhenkilöt sitoutetaan yhtiöön ja heille tarjotaan mahdollisuus hyötyä yhtiön osakkeen positiivisesta kehityksestä.

Järjestelmässä on kolme ansaintajaksoa, 1.2.2025–31.1.2028, 1.2.2026–31.1.2029 ja 1.2.2027–31.1.2030. Ansaintajakson palkkiot vahvistetaan ja maksetaan avainhenkilöille kunkin ansaintajakson päättymisen jälkeen.

Järjestelmän kohderyhmään ansaintajaksolla 1.2.2025—31.1.2028 kuuluu enintään 10 avainhenkilöä. Ansaintajaksolla 2025—2028 jaetaan yhteensä 200 000 osakeyksikköä. Osakkeen arvonnousua mitataan lähtötasolta 1,76 euroa, joka oli yhtiön osakkeen vaihdolla painotettu keskikurssi Nasdaq Helsinki Oy:ssä ajanjaksona 1.8.2024–31.1.2025. Osakeyksikön loppuarvo on osakkeen vaihdolla painotettu keskikurssi Nasdaq Helsinki Oy:ssä ajanjaksona 1.8.2027–31.1.2028.

REBL GROUP OYJ,

TILINPÄÄTÖS LYHENNELMÄT JA LIITETIEDOT TAMMI-KESÄKUU 2025

Puolivuosikatsaus on laadittu noudattaen IAS 34 standardin mukaisia vaatimuksia. Puolivuosikatsauksessa on sovellettu samoja laatimisperiaatteita ja laskentamenetelmiä kuin vuoden 2024 tilinpäätöksessä, ja lisäksi vuonna 2025 voimaan tulleita uusia tai uudistettuja IFRS-standardeja ja IFRIC-tulkintoja. Tunnusluvut on laskettu vuositilinpäätöksessä 2024 esitettyjen laskentakaavojen mukaisesti.

Puolivuosikatsauksen tiedot ovat tilintarkastamattomia.

UUDEN IFRS-NORMISTON SOVELTAMINEN

Tilikaudella 2025 konserni ei ole ottanut käyttöön uusia IFRS-standardeja, joilla olisi merkittävää vaikutusta yhtiön taloudelliseen raportointiin.

KONSERNIN LAAJA                
TULOSLASKELMA 4–6/ 4–6/ Muutos 1–6/ 1–6/ Muutos 1–12/  
(miljoonaa euroa) 2025 2024 MEUR 2025 2024 MEUR 2024  
Jatkuvat toiminnot                
Liikevaihto 27,0 31,0 -4,0 52,0 58,5 -6,5 114,0  
Liiketoiminnan muut tuotot 0,8 1,6 -0,8 1,5 2,4 -0,9 4,2  
Valmiiden ja kesken-                
eräisten tuotteiden                
varastojen muutos 0,0 -0,2 0,2 0,0 0,1 0,1 0,4  
Valmistus omaan käyttöön 0,6 0,3 0,3 1,1 0,6 0,5 1,4  
Materiaalit ja palvelut -11,4 -13,8 2,4 -22,3 -25,8 3,4 -49,9  
Työsuhde-etuuksista                
aiheutuvat kulut -11,0 -11,1 0,1 -21,5 -22,2 0,7 -41,7  
Poistot -2,2 -2,3 0,1 -4,3 -4,6 0,3 -9,0  
Liiketoiminnan muut kulut -4,9 -5,1 0,2 -10,1 -10,7 0,5 -20,6  
Liikevoitto -1,2 0,3 -1,6 -3,6 -1,6 -2,0 -1,2  
Arvopaperikaupan nettotulos -0,3 0,1 -0,4 1,1 0,3 0,8 0,2  
Muut rahoitustuotot ja –kulut -0,5 -0,6 0,1 -1,0 -1,3 0,3 -2,5  
Voitto ennen veroja -2,1 -0,2 -1,9 -3,4 -2,6 -0,8 -3,5  
Tuloverot 0,1 0,2 -0,1 0,2 0,2 0,0 0,6  
Tilikauden voitto jatkuvista toiminnoista -2,0 -0,1 -1,9 -3,3 -2,4 -0,9 -2,9  
 
Lopetetut toiminnot                
Tilikauden voitto lopetetuista toiminnoista 0,0 9,9 -9,9 0,0 10,2 -10,2 10,2  
 
Tilikauden tulos yhteensä 0,0 9,9 -9,9 0,0 7,8 -7,8 7,3  
Muut laajan tuloksen erät                
Tilikauden laaja tulos 0,0 9,9 -9,9 0,0 7,8 -7,8 7,3  
Jakautuminen                
Emoyhtiön omistajille 0,0 9,9 -9,9 0,0 7,8 -7,8 7,3  
Määräysvallattomille                
omistajille 0,0 0,0 0,00 0,0 0,0 0,0 0,0  
                 
Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu        
osakekohtainen tulos:      
Laimentamaton osakekohtainen tulos      
Jatkuvat toiminnot (EUR) -0,16 -0,01 -0,15 -0,25 -0,19 -0,06 -0,23  
Laimentamaton osakekohtainen tulos      
Lopetetut toiminnot (EUR) 0,00 0,79 -0,79 0,00 0,81 -0,81 0,81  
Laimentamaton osakekohtainen tulos            
Konserni yhteensä (EUR) -0,16 0,79 -0,89 -0,25 0,62 -0,72 0,59  
Osakkeiden lukumäärä on 12 517 360 kappaletta.          
Yhtiöllä ei ole eriä, jotka voisivat laimentaa osakekohtaista tulosta. Välittöminä veroina on otettu huomioon kauden tulosta vastaava vero.    
     
     
      Muutos  
KONSERNIN TASE 6/2025 6/2024 MEUR 12/2024
(miljoonaa euroa)        
         
Varat        
Pitkäaikaiset varat        
Aineelliset hyödykkeet 38,6 41,4 -2,8 39,2
Aineettomat hyödykkeet 23,9 23,7 0,2 23,6
Sijoituskiinteistöt 0,2 0,3 -0,1 0,3
Myytävissä olevat        
sijoitukset 0,4 0,4 0,0 0,4
Muut pitkäaikaiset saamiset 2,7 2,8 -0,1 2,8
Käyttöoikeusomaisuuserä 4,9 3,5 1,4 2,9
         
Lyhytaikaiset varat        
Vaihto-omaisuus 6,1 5,5 0,6 5,4
Saamiset 15,2 16,5 -1,4 16,0
Käypään arvoon        
tulosvaikutteisesti        
kirjattavat rahoitusvarat 9,8 9,4 0,4 9,3
Tilikauden verotettavaan        
tuloon perustuvat        
verosaamiset 0,1 0,2 -0,0 0,0
Rahavarat 0,5 3,8 -3,2 4,3
         
VARAT YHTEENSÄ 102,5 107,3 -4,9 104,2
         
Oma pääoma ja velat        
Emoyhtiön omistajille        
kuuluva oma pääoma 38,5 42,3 -3,8 41,9
Määräysvallattomat omistajat 0,3 0,5 -0,2 0,4
Oma pääoma yhteensä 38,9 42,8 -4,0 42,3
         
         
         
Velat        
Laskennalliset verovelat 3,9 4,1 -0,2 4,0
Pitkäaikainen vieras pääoma 23,1 25,2 -2,0 19,3
Lyhytaikainen vieras pääoma 36,6 35,3 1,3 38,5
Velat yhteensä 59,7 60,5 -0,8 57,8
OMA PÄÄOMA JA VELAT YHT. 102,5 107,3 -4,9 104,2
RAHAVIRTALASKELMA, SISÄLTÄÄ LOPETETUT TOIMINNOT 4–6/2025 4–6/2024 1–6/2025 1–6/2024 2024
miljoonaa euroa          
Rahavirta ennen käyttöpääoman muutosta 0,5 2,0 0,2 2,7 6,0
Käyttöpääoman muutos 1,0 -0,5 2,7 2,8 2,5
Rahoituserät ja verot -0,5 -1,1 -1,1 -1,7 -2,1
LIIKETOIMINNAN RAHAVIRTA 1,0 0,5 1,9 3,8 6,4
           
Investointien rahavirta -0,4 0,1 -2,2 5,8 5,1
RAHAVIRTA INVESTOINTIEN JÄLKEEN 0,5 0,5 -0,4 9,6 11,4
           
Pitkäaikaisten lainojen nostot 20,4 25 41,4 31,5 67,3
Pitkäaikaisten lainojen takaisinmaksut -21,2 -28 -44,1 -38,8 -75,2
IFRS 16 velkapääoman lyhennykset -0,3 -0,4 -0,6 -0,8 -1,5
Maksetut osingot 0,0 0,0 -0,2 0,0 0,0
Muut oman pääoman muutokset 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
RAHOITUKSEN RAHAVIRTA -1,1 -3,4 -3,5 -8,2 9,5
           
           
           
NETTORAHAVIRTA -0,5 -2,9 -3,8 1,4 2,0
           
Rahavarat tilikauden alussa 1,0 6,6 4,3 2,4 2,4
Rahavarat tilikauden lopussa 0,5 3,8 0,5 3,8 4,3
Muutos -0,5 -2,9 -3,8 1,4 2,0
OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSET,          
IFRS (miljoonaa euroa)          
           
Oman pääoman muutos Osake- Yli- Voitto- Määräys- Yht.
1–6/2025 pääoma kurssi- varat vallattomat
    rahasto      
OMA PÄÄOMA KAUDEN ALUSSA 1,1 7,7 33,2 0,4 42,3
Kauden laaja tulos     -3,2 -0,1 -3,3
Voitonjako / Osingonjako     -0,2   -0,2
Muut muutokset     -0,1   -0,1
OMA PÄÄOMA YHTEENSÄ          
6/2025 1,1 7,7 29,7 0,3 38,9
           
Oman pääoman muutos Osake- Yli- Voitto- Määräys- Yht.
1–6/2024 pääoma kurssi- varat vallattomat
    rahasto      
OMA PÄÄOMA KAUDEN ALUSSA 1,1 7,7 25,8 0,5 35,0
Kauden laaja tulos     7,8 0,0 7,8
Voitonjako / Osingonjako     0,0   0,0
Muut muutokset     0,0   0,0
OMA PÄÄOMA YHTEENSÄ          
6/2024 1,1 7,7 33,6 0,5 42,8
TUOTTEITA JA PALVELUJA KOSKEVAT TIEDOT SEGMENTEITTÄIN, ULKOINEN LIIKEVAIHTO
Painoliiketoiminnan liikevaihto koostuu suurimmaksi osaksi aikakaus- ja sanomalehtien, mainospainotuotteiden ja viestinnän materiaalien painamisesta sekä niiden suunnittelusta. Näkyvyysliiketoiminnan liikevaihto muodostuu tapahtuma- ja suurkuvaratkaisuista. Digitaalisen liiketoiminnan liikevaihto koostuu verkkopalveluista sekä brändin- ja tuotetiedon hallinnan ratkaisuista ja näihin liittyvistä tuki-, ylläpito- ja suunnittelupalveluista.
         
(miljoonaa euroa) 1–6/2025 1–6/2024 muutos 12/2024
JATKUVAT TOIMINNOT            
Painoliiketoiminta            
Painotoiminta 34,1     38,5 -4,3 74,3
Palveluiden myynti 2,7     4,4 -1,7 9,3
Painoliiketoiminta yhteensä 36,9     42,9 -6,0 83,6
Näkyvyysliiketoiminta            
Suurkuva 9,0     8,8 0,2 16,8
Visuaaliset ratkaisut 0,9     1,2 -0,3 2,8
Mediamyynti 0,7     0,5 0,2 1,1
Näkyvyysliiketoiminta yhteensä 10,6     10,5 0,2 20,6
             
Digitaalinen liiketoiminta            
Digitaaliset palvelut 2,4     2,9 -0,4 5,3
Tuotetiedon hallinta, PIM 0,9     1,0 -0,1 1,9
Julkaisuautomaatio 0,2     0,1 0,1 0,2
Digitaalinen aineiston hallinta, DAM 1,0     1,0 0,0 2,0
Digitaalinen liiketoiminta yhteensä 4,5     5,0 -0,5 9,5
             
Muu toiminta 0,0     0,1 -0,1 0,3
Jatkuvat toiminnot yhteensä 52,0     58,5 -6,5 114,0
             
LOPETETUT TOIMINNOT            
Medialiiketoiminta            
Sisältöliikevaihto 0,0     2,3 -2,3 2,3
Mainosmyynnin liikevaihto 0,0     1,6 -1,6 1,6
Muu myynti 0,0     0,1 -0,1 0,1
Lopetetut toiminnot yhteensä 0,0     3,9 -3,9 3,9
             
TUNNUSLUKUJA      
Jatkuvat toiminnot 6/2025 6/2024 12/2024
Liiketulos (%) -6,92 -2,76 -1,1
Tulos/osake EUR -0,25 -0,19 -0,23
Oma pääoma/osake EUR 3,08 3,38 3,35
Bruttoinvestoinnit (milj. EUR) 3,4 2,1 3,9
Osuus liikevaihdosta (%) 6,6 3,5 3,4
Oman pääoman tuotto (%) *) -8,7 -6,1 -7,5
Sij. pääoman tuotto (%) *) -2,9 -1,3 -0,5
Omavaraisuusaste (%) 38,1 40,1 40,9
       
Henkilöstö keskimäärin, 671 715 695
josta osa-aikaisia 34 28 27
*) tuotto-% laskettu vuosituottona    

HANKITUT LIIKETOIMINNOT

Rebl Group Oyj:n tytäryhtiö PunaMusta Oy osti 1.3.2025 kartonkipainatukseen erikoistuneen Hämeenlinnan Offset-Kolmio Paino Oy:n Hämeenlinnassa sijaitsevan pakkaus- ja painoliiketoiminnan. Liiketoimintakaupan kauppahinta oli n. 0,3 miljoonaa euroa. Kauppahinta on rahoitettu vieraan pääoman ehtoisella rahoituksella.

Hämeenlinnan Offset-Kolmio Paino Oy:n pakkaus- ja painoliiketoiminnan liikevaihto vuonna 2024 oli 1,0 miljoonaa euroa (1,0 miljoonaa euroa vuonna 2023), ja liiketulos oli 0,0 miljoonaa euroa (0,0 miljoonaa euroa vuonna 2023). Liiketoimintakaupassa siirtyvät varat ovat noin 0,2 miljoonaa euroa. Kaupassa ei siirtynyt olennaisia velkoja. Liiketoiminta työllisti vuonna 2024 kahdeksan henkilöä, jotka siirtyivät PunaMusta Oy:n palvelukseen.

Rebl Group Oyj:n tytäryhtiöt PunaMusta Oy ja PunaMusta Coloro Oy ostivat 1.6.2025 turkulaisen myymälä- ja tapahtumamarkkinointi- sekä painopalveluihin erikoistuneen Hansaprint Oy:n liiketoiminnan. Liiketoimintakauppa toteutettiin kahtena erillisenä kauppana, joiden kauppahinta yhteensä oli kaksi euroa.

Hansaprint Oy:n liikevaihto vuonna 2024 oli 11,5 miljoonaa euroa (13,5 miljoonaa euroa vuonna 2023), ja liiketulos oli -0,7 miljoonaa euroa (-0,8 miljoonaa euroa vuonna 2023). Liiketoimintakaupassa siirtyvät varat ovat noin 0,7 miljoonaa euroa ja velat noin 0,4 miljoonaa euroa. Liiketoiminta työllisti 30.4.2025 50 henkilöä, jotka siirtyivät PunaMusta Oy:n ja PunaMusta Coloro Oy:n palvelukseen.

Lisäksi toisella kvartaalilla tehtiin kaksi pienempää liiketoimintakauppaa, joissa Rebl Group Oyj:n tytäryhtiö Exove Oy osti 1.4.2025 Exove Design Oy:n liiketoiminnan sekä Rebl Group Oyj:n tytäryhtiö PunaMusta Oy osti 1.4.2025 Hilla Group Oyj:n Lukusalipalvelun, kauppojen arvo yhteensä oli 0,0 miljoonaa euroa.

    Hämeenlinnan Offset-Kolmio Paino Oy:n liiketoiminta Hansaprint Oy:n liiketoiminta
Vastike   MEUR MEUR
Hankintameno   0,3 0,0
Ehdollinen vastike 0,0 0,0
Kokonaishankintameno 0,3 0,0
       
Yrityshankinnan rahavirtavaikutus    
Maksettu hankinta 0,3 0,0
Hankitut rahavarat 0,0 0,0
Yrityshankinnan rahavirtavaikutus yhteensä 0,3 0,0

Hankittujen varojen ja vastattaviksi otettujen alustavat velkojen arvot hankintahetkellä

    Hämeenlinnan Offset-Kolmio Paino Oy:n liiketoiminta Hansaprint Oy:n liiketoiminta
Aineettomat hyödykkeet 0,0 0,0
Aineelliset hyödykkeet 0,2 0,3
Sijoitukset   0,0 0,0
Vaihto-omaisuus   0,1 0,5
Myyntisaamiset ja muut saamiset 0,0 0,0
Rahavarat   0,0 0,0
Varat yhteensä   0,2 0,8
       
Rahoitusvelat   0,0 0
Ostovelat ja muut velat 0,0 0,4
Varaukset ja velat yhteensä 0,0 0,4
       
Nettovarallisuus yhteensä 0,2 0,3
       
Liikearvo   0,1 -0,3

Hämeenlinnan Offset-Kolmio Paino Oy:n liiketoiminnan hankinnasta muodostuva 0,1 miljoonan euron liikearvo koostuu odotettavista olevista tuotto- ja kulusynergioista sekä asiakassuhteista. Hansaprint Oy:n liiketoiminnan hankinnasta koostuva 0,3 miljoonan euron negatiivinen liikearvo on kirjattu tulosvaikutteisesti liiketoiminnan muihin tuottoihin.

LOPETETUT TOIMINNOT

Rebl Group Oyj on 28.3.2024 toteuttanut tytäryhtiöidensä Sanomalehti Karjalainen Oy:n, Karelia Viestintä Oy:n ja PunaMusta Paikallismediat Oy:n koko osakekantojen myynnin Keskisuomalainen Oyj:lle. Medialiiketoiminta siirtyi Keskisuomalaisen omistukseen 1.4.2024. Samalla Rebl Group-konserni luopui medialiiketoiminnastaan.

Medialiiketoiminta esitetään lopetettuna toimintona, sillä se edustaa erillistä keskeistä liiketoiminta-aluetta ja on muodostanut konsernissa oman erillisen raportointisegmentin. Konsernissa on suunnitelmallisesti päätetty luopua tästä keskeisestä liiketoiminta-alueesta.

LOPETETUT TOIMINNOT 4–6/ 4–6/ Muutos 1–6/ 1–6/ Muutos 1–12/
(miljoonaa euroa) 2025 2024 MEUR 2025 2024 MEUR 2024
               
Liikevaihto 0,0 0,0 0,0 0,0 4,0 -4,0 4,0
Liiketoiminnan muut tuotot 0,0 0,0 0,0 0,0 0,3 -0,3 0,3
Kulut 0,0 0,0 0,0 0,0 - 3,9 3,9 -3,9
Tuloverot 0,0 0,0 0,0 0,0 - 0,1 0,1 -0,1
Tilikauden voitto 0,0 0,0 0,0 0,0 0,3 -0,3 0,3
               
Myyntivoitto 0,0 9,9 -9,9 0,0 9,9 -9,9 0,0
      4–6/ 4–6/ 1–6/ 1–6/ 1–12/
LOPETETUN TOIMINNON RAHAVIRRAT 2025 2024 2025 2024 2024
(miljoonaa euroa)            
Liiketoiminnan rahavirta 0,0 0,0 0,0 4,1 4,1
Investointien rahavirta   0,0 0,0 0,0 7,6 7,6
Rahoituksen rahavirta   0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Rahavirrat yhteensä   0,0 0,0 0,0 11,7 11,7
RAHOITUSVAROJEN JA -VELKOJEN KÄYVÄT ARVOT 6/2025   6/2024  
(miljoonaa euroa) kirjanpito- käypä kirjanpito- käypä
  arvo arvo arvo arvo
Rahoitusvarat        
Käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattavat rahoitusvarat,  
hierarkiataso 2 0,1 0,1 0,1 0,1
Käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattavat rahoitusvarat,  
hierarkiataso 1 9,8 9,8 9,4 9,4
Jaksotettuun hankintamenoon kirjattavat rahoitusvarat 0,3   0,3  
         
Rahoitusvelat        
Euromääräiset pankkilainat 35,5 35,5 38,2 38,2
       
KONSERNIN VASTUUSITOUMUKSET
(miljoonaa euroa)      
  6/2025 6/2024 12/2024
       
       
       
Ehdolliset velat ja varat sekä sitoumukset    
Omasta puolesta annetut vakuudet      
Pantatut osakkeet ja arvopaperit 9,8 9,4 9,3
       
Kiinnitykset maa-alueisiin ja rakennuksiin 19,9 19,9 22,6
       
Muut vastuut ja sitoumukset 2,0 1,1 1,1
       
Yrityskiinnitykset 11,9 11,9 11,9
       
YHTEENSÄ 43,6 41 43,9
       
Muiden puolesta annetut vakuudet 0,1 0,1 0,1
LÄHIPIIRITAPAHTUMAT     1–6/2025   1–6/2024
(miljoonaa euroa)          
           
Palvelujen ostot     0,1   0,1
Palvelujen myynnit     0,0   0,0
         

Joensuussa 22. elokuuta 2025

REBL GROUP OYJ
Hallitus

LISÄTIETOJA:
Rebl Group Oyj:n toimitusjohtaja Arttu Sallinen, puh. 050 412 3658

Rebl Group Oyj
Kosti Aaltosen tie 9, 80140 Joensuu
Puhelin 010 230 8000

Sijoittaja-yhteydet ir@reblgroup.com
www.reblgroup.com

TIEDOTTEEN JAKELU 
Nasdaq Helsinki Oy
keskeiset tiedotusvälineet
www.reblgroup.com

Miksi tyytyä pelaamaan, kun voi muuttaa sääntöjä? Me olemme Rebl Group ja kapinoimme hyvien puolesta ja heidän kanssaan. Liiketoimintamallit, toimitusketjut ja myyntikanavat ovat meille vallankumouksellisen kasvun alustoja – perusta tiukalle yhteistyölle ja rajoja rikkoville oivalluksille, jotka johtavat asiakastyytyväisyyden ja kasvun uuteen aikakauteen.

Rohkean ja konventioita haastavan konsernimme kivijalat ovat digitaalinen, näkyvyys- ja painoliiketoiminta. Meitä Rebleitä on noin 710 ja innovatiivisia ratkaisujamme tarjoavat Exove, RockOn, PunaMusta Coloro, Profilight sekä PunaMusta. Konsernimme jatkuvien toimintojen liikevaihto vuonna 2024 oli 114,0 miljoonaa euroa. Haluamme kasvun olevan kestävää, siksi asetimme kunnianhimoiset, tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet (SBT). It takes a REBL to start a REVLTION!

www.reblgroup.com


Liitteet:
Rebl Group Oyj 22082025_puolivuosikatsaus 1.1.-30.6 2025.pdf