Publicerad: 2025-08-15 09:00:16 EEST
Viking Line - Halvårsrapport

Viking Line: Ett utmanande halvår med förbättrat resultat under andra kvartalet

Viking Line Abp                      HALVÅRSRAPPORT
  15.08.2025, kl. 09.00


Ett utmanande halvår med förbättrat resultat under andra kvartalet

ANDRA KVARTALET 2025

(jämfört med andra kvartalet 2024)

  · Omsättningen uppgick till128,4Meur(125,9 Meur).
  · Övriga rörelseintäkter var0,2Meur(0,2Meur).
  · Rörelseresultatet uppgicktill6,9Meur(6,2Meur).
  · Finansnettotblev-2,0Meur(-4,3Meur).
  · Resultat före skatter uppgicktill4,8Meur(1,8Meur).
  · Resultatet efter skatter var 4,8Meur(1,8Meur).

JANUARI-JUNI2025

(jämfört med januari-juni2024)

  · Omsättningen uppgick till 215,8Meur(219,1 Meur).
  · Övriga rörelseintäkter var 0,6Meur(0,6Meur).
  · Rörelseresultatet uppgicktill-11,2Meur(-4,3Meur).
  · Finansnettotblev-6,0Meur(-8,1Meur).
  · Resultat före skatter uppgicktill-17,2Meur(-12,4Meur).
  · Resultatet efter skatter var -17,3Meur(-12,5Meur).
  · Investeringarna i främst Gabriella och Viking XPRS uppgick till 12,4 Meur
(15,4 Meur i främst Viking Cinderella och Birka Gotland).
  · Styrelsen har på sitt ordinarie möte den 14 augusti 2025 i enlighet med den
ordinarie bolagsstämmans befullmäktigande av den 24 april 2025 beslutat att dela
ut en andra rat dividend om 50 cent per aktie, totalt 8,6 Meur med
avstämningsdag 18 augusti 2025 och utbetalningsdag 25 augusti 2025.

En betydande osäkerhet föreligger som en följd av den ekonomiska nedgången i
vårt trafikområde under de senaste åren, vilket har påverkat kundernas
konsumtionsmönster negativt. Till osäkerheten bidrar även det rådande
geopolitiska läget och dess potentiella inverkan på främst energipriserna. Denna
osäkerhet gör det svårt att förutse den passagerarrelaterade
marknadsutvecklingen. Styrelsen bedömer att resultatet före skatter för 2025
kommer att vara i nivå med 2024, vilket är samma slutsats som vid senaste
rapporttillfälle.

VD JAN HANSES KOMMENTERAR

Resultatutvecklingen under årets andra kvartal var starkare än under motsvarande
period föregående år. Resultatförbättringen har förstärkts under kvartalets
samtliga månader.Således har vår förväntan avseende en resultatförbättring under
april-juni infriats om än fortsättningsvis på blygsamma
nivåer.Efterfrågeutvecklingen har varit svagt positiv, men den positiva
utvecklingen försköts, såsom vi varnade för i föregående kvartalsrapport. Den
svaga ekonomiska utvecklingen i vårt trafikområde medför en fortsatt försiktig
inställning bland konsumenterna.

Halvårsresultatet belastas fortsättningsvis av dockningarna av Gabriella och
Viking XPRS, men vi förväntar oss en fortsatt stärkt resultatutveckling så att
etthelårsresultat i nivå med fjolåret kan nås. Efterfrågan under
högsäsongsmånadernajuli och augusti prognosticeras vara god, medan utsikterna
för hösten är osäkra.

Vårt Joint Venture-bolag, Gotland Alandia Cruises, påverkas av samma
marknadsförutsättningar som gäller för vår övriga trafik och resultatet uppnår
ännu inte helt våra förväntningar, men samma trend som gäller för den övriga
trafiken kan förväntas även här.

Från januari belastas resultatet även av höjda farledsavgifter i Finland som en
följd av att den halvering av avgifterna som genomfördes i samband med
implementeringen av det så kallade svaveldirektivet nu återtogs. Ytterligare
uppbärs från årets början även höjda avgifter från EU:s utsläppshandelssystem
som numera motsvarar 70 procent av ett fullt implementerat
utsläppshandelssystem. Vår verksamhet påverkas för tillfället mycket av kommande
miljönormer och vi påförs en kostnadsbelastning som på medellång sikt enbart
delvis kan mitigeras genom fortsatt arbete med energieffektiviteten. Tillgången
på alternativa bränslen för sjöfarten är fortsatt dålig.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att det första halvåret 2025 har präglats
av ett förhållandevis tungt dockningsprogram och en utmanande marknadssituation,
där vi hoppas på en förändring undertredje kvartalet.

Jag vill rikta ett varmt tack till våra kunder och samarbetspartners för visat
förtroende och ett gott samarbete. Ett stort tack går även till vår personal som
medverkat till att vi uppnått rekordhöga kundnöjdhetsvärden.

NYCKELTAL SAMMANFATTNING

                       2025      2024      2025      2024      2024
MEUR                   1.4-30.6  1.4-30.6  1.1-30.6  1.1-30.6  1.1-31.12

Omsättning             128,4     125,9     215,8     219,1     480,2
Övriga                 0,2       0,2       0,6       0,6       1,4
rörelseintäkter
Rörelseresultat        6,9       6,2       -11,2     -4,3      26,7
Resultat före          4,8       1,8       -17,2     -12,4     19,8
skatter
Räkenskapsperiodens    4,8       1,8       -17,3     -12,5     15,9
resultat

TRAFIK OCH MARKNAD

Koncernen bedrev under rapportperioden passagerar- och frakttrafik med fem
helägda fartyg samt ett samägt fartyg på norra Östersjön och Finska viken.

Gabriella dockades under perioden 1 till 18 januari. Viking XPRS dockades under
perioden 18 januari till 6 februari. Den 21 januari till 6 februari ersattes hon
av Viking Cinderella på linjen Helsingfors-Tallinn, som därefter återgick till
sin ordinarie trafik på linjen Helsingfors-Mariehamn-Stockholm. Birka Gotland,
som Viking Line äger tillsammans med Gotlandsbolaget, hade ett planerat
trafikuppehåll under perioden 6 till 15 januari.

Från och med 19 juni till 10 augusti gör fartygen Gabriella och Viking
Cinderella anlöp via Tallinn under sin ordinarie trafik på linjen
Helsingfors-Mariehamn-Stockholm. Under juni månad gjorde dessa fartyg även ett
antal destinationskryssningar till Visby från Helsingfors.

Under jämförelseperioden, den 20 mars 2024, inledde det samägda fartyget Birka
Gotland sin kryssningstrafik från Stockholm. Inför trafikstarten genomfördes en
större dockning och uppgradering av fartyget. Under jämförelseperioden dockades
även Viking Cinderella och Viking Glory. Efter dockningen av Cinderella avfördes
hon ur det svenska fartygsregistret och infördes i det åländska
fartygsregistret.

Antalet passagerare på koncernens helägda fartyg uppgick under perioden till
2003 861 (2 062 271). Koncernen hade en total marknadsandel inom trafikområdet
om uppskattningsvis 31,6 % (33,0 %). Antalet passagerare på Birka Gotland
uppgick till 255 930 (139 062 perioden 20 mars-30 juni 2024).

Passagerarvolymen minskade i jämförelse med föregående års motsvarande period
vilket sammanhänger med dockningar och linjebyten av fartyg vilka ger
jämförelsestörande effekter under perioden. Kryssningsefterfrågan har därtill
varit fluktuerande, särskilt till linjen Åbo-Åland-Stockholm, vilket
huvudsakligen förklaras av det dämpade ekonomiska läget på huvudmarknaderna
Finland och Sverige.

Efterfrågan under perioden har dock varit i nivå med fjolåret.
Passagerarvolymerna mellan Finland och Sverige ökade drivet av en högre
turfrekvens där Cinderella trafikerade på linjen Helsingfors-Mariehamn-Stockholm
merparten av perioden. Marknaden mellan Finland och Estland var stabil. Viking
Lines marknadsandel i trafiken mellan Finland och Sverige ökade till 60,8 %
(59,7 %). I trafiken mellan Finland och Estland minskade marknadsandelen något
vilket främst berodde på att Viking XPRS dockades under inledningen av året

Koncernens totala fraktvolymer uppgick till 71 324 fraktenheter (66 385).
Koncernens fraktmarknadsandel uppskattades till 19,5 % (16,8 %).

Viking Lines positiva trend med fraktvolymutvecklingen håller i sig, trots en
sjunkande marknad inom vårt trafikområde - delvis tack vare vår biogasprodukt
”Green Shipping on Demand” vars utveckling gått bättre än förväntat. Utöver den
positiva volymtrenden ha vi nu även märkt något förbättrad balans i trafiken som
förhoppningsvis är ett tecken på att Finlands ekonomi håller på att återhämta
sig. Den internationella transportmarknaden rapporterar om förbättrade utsikter
för hösten när de olika projekten inom energiomställning börjar verkställas och
sjunkande räntor medför ökade aktiviteter inom byggandet.

Marknadsandelen för personbilar uppgick till uppskattningsvis 26,5 % (28,5 %).

Den långvariga geopolitiska oron i omvärlden fortsätter skapa osäkerhet kring
efterfrågeutvecklingen framöver, både inom passagerar- och fraktmarknaden.

OMSÄTTNING OCH RESULTAT FÖR JANUARI - JUNI 2025

Koncernens omsättning minskade med 1,5 % till 215,8 Meur under perioden 1
januari-30 juni 2025 (219,1 Meur 1 januari-30 juni 2024). Rörelseresultatet
uppgick till -11,2 Meur (-4,3 Meur). Koncernens resultat före skatter uppgick
till -17,2 Meur (-12,4 Meur).

Försämringen jämfört med samma period föregående år är främst hänförlig till det
första kvartalet, då två fartyg var ur trafik för planerade dockningar. Detta
påverkade passagerarvolymerna och därmed intäkterna negativt. Resultatet för det
första halvåret är svagare än 2024 och speglar även en fortsatt osäkerhet i
omvärlden, inklusive efterfrågeutveckling och geopolitisk oro.

De passagerarrelaterade intäkterna minskade med 2,3 % till 188,0 Meur (192,3
Meur), medan fraktintäkterna ökade med 6,1 % till 26,7 Meur (25,2 Meur) och
övriga intäkter var 1,1 Meur (1,6 Meur). Försäljningsbidraget var 169,7 Meur
(170,4 Meur).

Driftskostnaderna ökade med 3,5 % till 165,8 Meur (160,2 Meur), varav
kostnaderna för utsläppsrätter var 2,7 Meur (1,6 Meur). Kostnader för löner och
anställningsförmåner ökade med 3,7 % eller 2,2 Meur, där den största delen av
ökningen beror på att Viking Line bemannar Birka Gotland med servicepersonal.
Övriga rörelsekostnader ökade med 3,4 % eller 3,4 Meur. Ökade kostnader för
utsläppsrätter, höjda farledsavgifter och kostnader för reparationer och
underhåll under dockningarna står för en stor del av ökningen. I övriga
rörelsekostnader ingår även återbetalning av trafikstöd som erhölls under
pandemiåren om 1,1 Meur.

OMSÄTTNING OCH RESULTAT FÖR ANDRA KVARTALET 2025

Koncernens omsättning ökade med 2,0 % till 128,4 Meur under perioden 1 april-

30 juni 2025 (125,9 Meur 1 april-30 juni 2024). Rörelseresultatet uppgick till
6,9 Meur (6,2 Meur). Omsättningsökningen under andra kvartalet påverkades
positivt av att påsken inföll i april i år, vilket bidrog till ett ökat resande
under perioden jämfört med föregående år då påsken inföll i mars.

De passagerarrelaterade intäkterna ökade med 2,4 % till 115,3 Meur (112,6 Meur),
medan fraktintäkterna var 12,6 Meur (12,5 Meur) och övriga intäkter 0,5 Meur
(0,8 Meur). Försäljningsbidraget var 100,9 Meur (98,7 Meur).

Driftskostnaderna ökade med 1,4 % till 86,3 Meur (85,1 Meur). Kostnaderna för
löner och anställningsförmåner ökade med 4,8 % eller 1,5 Meur medan övriga
rörelsekostnader minskade med 0,7 % eller 0,3 Meur.

INVESTERING OCH FINANSIERING

Koncernens investeringar uppgick för perioden 1 januari till 30 juni 2025 till
12,4 Meur (15,4 Meur). Koncernens totala investeringar utgjorde 5,8 % av
omsättningen (7,0 %). En betydande del av investeringarna avser dockningarna av
Gabriella och Viking XPRS, medan en väsentlig andel har riktats till inköp av
utsläppsrätter, vilka redovisas som immateriella tillgångar. Jämförelseårets
investeringar bestod huvudsakligen av investeringar i samband med dockningarna
av Viking Cinderella och det med Gotlandsbolaget samägda fartyget Birka Gotland.

Koncernens långfristiga räntebärande skulder uppgick den 30 juni 2025 till 112,0
Meur (133,1 Meur). Noteras kan i sammanhanget att koncernens kredit relaterat
till finansiering av Viking Grace återbetalades i sin helhet i januari 2025.

Soliditeten var 51,9 % jämfört med 48,9 % föregående år.

Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av juni till 41,5 Meur (58,0
Meur). Beviljade outnyttjade kreditlimiter i koncernen uppgick till 22,1 Meur
(22,1 Meur).

Affärsverksamhetens nettokassaflöde uppgick till 23,7 Meur (23,3 Meur).
Nettokassaflödet från investeringar var -9,6 Meur (-13,6 Meur) och
nettokassaflödet från finansiering uppgick till -28,4 Meur (-37,0 Meur).

Koncernens låneavtal innehåller marknadsmässiga lånekovenanter. De finansiella
kovenanterna i låneavtalen består av minimikrav på likvida medel och soliditet
samt maximal nivå på koncernens totala finansiella nettoskulder i förhållande
till EBITDA.

Den utdelningsbegränsning som finns i ett av koncernens låneavtal gäller
framledes ifall koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA överstiger
förhållandet 5,0. Koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA understiger
förhållandet 5,0, varför inte utdelningsbegränsningen är i kraft.

ORGANISATION OCH PERSONAL

Medelantalet anställda omräknat i heltidstjänster i koncernen var 2 375 (2 305),
varav i moderbolaget 1 946 (1 848). Landpersonalens antal var 453 (459) och
sjöpersonalens 1 922 (1 846).

294 personer (193) anställda i ett av Viking Line Abp:s dotterbolag har under
perioden varit uthyrda till joint venture bolaget Gotland Alandia Cruises AB,
som bedriver kryssningstrafik med fartyget Birka Gotland. Den personal som hyrts
ut av Viking Line har i huvudsak varit servicepersonal.

Under jämförelseperioden flaggades Viking Cinderella om från svensk till finsk
flagg.

RISKFAKTORER

Viking Lines verksamhet är utsatt för risker av olika slag, med varierande
omfattning och effekt på verksamheten, ekonomiska resultat samt företagets
förmåga att uppfylla vissa sociala och miljömässiga mål. De relevanta riskerna
har klassificerats under fyra kategorier: strategiska, operativa, skade- och
finansiella risker. Dessa risker kvarstår och är oförändrade sedan årsbokslutet
publicerades. Under innevarande räkenskapsperiod 2025 arbetar Viking Line med
att utöka klassificeringen med en kategori för klimatrisker. Viking Line
identifierar och hanterar klimatrisker som en integrerad del av bolagets
övergripande riskhanteringsarbete. Under 2025 har arbetet formaliserats
ytterligare för att beakta kraven i EU:s direktiv om hållbarhetsrapportering
(CSRD). Arbetet syftar till att säkra långsiktig konkurrenskraft, uppfylla
regulatoriska krav och bidra till omställningen till en mer hållbar sjöfart.

Klimatrisker bedöms utifrån två huvudkategorier:

  · Fysiska risker, såsom stormar, stigande havsnivåer och förändrade
väderförhållanden som kan påverka fartyg, hamninfrastruktur, personal och
försörjningskedjor.
  · Övergångsrisker, såsom, teknologiska, politiska och marknadsmässiga
förändringar som uppstår i omställningen till en koldioxidsnål ekonomi.

Bolagets räntebärande skulder uppgick till 133,8 Meur per 30 juni 2025, av vilka
91,8 % har en rörlig ränta. Den totala rörliga räntan utgörs av marknadsräntan
och en företagsspecifik marginal. Fluktuerande räntenivåer har en effekt på
bolagets finansieringskostnader och kan påverka kostnaderna för finansiering i
framtiden.

Gällande eftergranskningen av de trafikstöd som passagerarfartygsrederierna som
trafikerade Finland, erhöll under pandemiåren 2020-2022, har Viking Line sedan
årsbokslutet informerats om att återbetalning kan komma att krävas. Hittills har
Viking Line återbetalat 1,1 Meur. Omfattning och tidpunkt för eventuella
ytterligare återbetalningar är ännu inte fastställda.

UTSIKTER FÖR VERKSAMHETSÅRET 2025

En betydande osäkerhet föreligger som en följd av den ekonomiska nedgången i
vårt trafikområde under de senaste åren, vilket har påverkat kundernas
konsumtionsmönster negativt. Till osäkerheten bidrar även det rådande
geopolitiska läget och dess potentiella inverkan på främst energipriserna. Denna
osäkerhet gör det svårt att förutse den passagerarrelaterade
marknadsutvecklingen. Styrelsen bedömer att resultatet före skatter för 2025
kommer att vara i nivå med 2024, vilket är samma slutsats som vid senaste
rapporttillfälle.

HÄNDELSER EFTER BALANSDAGEN

Styrelsen har på sitt ordinarie möte den 14 augusti 2025 i enlighet med den
ordinarie bolagsstämmans befullmäktigande av den 24 april 2025 beslutat att dela
ut en andra rat dividend om 50 cent per aktie, totalt 8,6 Meur med
avstämningsdag 18 augusti 2025 och utbetalningsdag 25 augusti 2025.

Styrelsen känner inte till några övriga händelser efter balansdagen som skulle
kunna påverka halvårsrapporten.

Mariehamn den 14 augusti 2025

VIKING LINE ABP

Styrelsen

Finansiella uppgifter

Styrelsens halvårsrapport är sammanställd i enlighet med IFRS
-redovisningsstandardernas bokförings- och värderingsprinciper. De tillämpade
redovisnings- och beräkningsprinciperna är samma som i bokslutet för år 2024.
Siffrorna är oreviderade.


KONCERNENS
RESULTATRÄKNING

                                   2025       2024        2025      2024
2024
MEUR                     Not   1.4-30.6   1.4-30.6    1.1-30.6  1.1-30.6
1.1-31.12

OMSÄTTNING                4       128,4      125,9       215,8     219,1
480,2

Övriga rörelseintäkter    5         0,2        0,2         0,6       0,6
1,4

Kostnader
Varor och tjänster                 27,5       27,3        46,0      48,8
102,5
Kostnader för löner och   6        33,1       31,6        61,8      59,6
120,9
anställningsförmåner
Avskrivningar och         7         8,0        7,6        15,7      15,1
29,3
nedskrivningar
Övriga rörelsekostnader   8        53,1       53,5       104,0     100,5
202,2
                                  121,8      119,9       227,6     224,0
454,8

RÖRELSERESULTAT                     6,9        6,2       -11,2      -4,3
26,7

Finansiella intäkter                0,2        0,5         0,5       1,4
2,9
Finansiella kostnader     9        -2,4       -2,8        -4,7      -6,2
-11,2
Andel av resultat efter             0,1       -2,0        -1,8      -3,2
1,4
skatt
från intresse- och
joint
venture
företag redovisade
enligt
kapitalandelsmetoden

RESULTAT FÖRE SKATTER               4,8        1,8       -17,2     -12,4
19,8

Inkomstskatter                     -0,1       -0,1        -0,1      -0,1
-3,8

RÄKENSKAPSPERIODENS                 4,8        1,8       -17,3     -12,5
15,9
RESULTAT

Resultat hänförligt
till:
Moderbolagets ägare                 4,8        1,8       -17,3     -12,5
15,9

Resultat per aktie,                0,28       0,10       -1,00     -0,72
0,92
euro

KONCERNENS RAPPORT ÖVER
TOTALRESULTAT

                                   2025       2024        2025      2024
2024
MEUR                           1.4-30.6   1.4-30.6    1.1-30.6  1.1-30.6
1.1-31.12

RÄKENSKAPSPERIODENS                 4,8        1,8       -17,3     -12,5
15,9
RESULTAT

Poster som kan komma
att
överföras till
resultaträkningen
Omräkningsdifferenser              -0,7        0,3         0,7      -0,6
-0,4

Poster som inte kommer
att
överföras till
resultaträkningen
Omvärdering av
finansiella
tillgångar värderade
till verkligt värde via             0,0        0,0         0,0       0,0
0,0
övrigt
totalresultat

Övrigt totalresultat               -0,7        0,3         0,7      -0,6
-0,4

RÄKENSKAPSPERIODENS                 4,1        2,1       -16,6     -13,0
15,6
TOTALRESULTAT

Totalresultat
hänförligt till:
Moderbolagets ägare                 4,1        2,1       -16,6     -13,0
15,6

KONCERNENS
BALANSRÄKNING

MEUR                     Not  30.6.2025  30.6.2024  31.12.2024

TILLGÅNGAR

Långfristiga tillgångar
Immateriella tillgångar            11,4        6,8         8,1
Markområden                         0,5        0,5         0,5
Byggnader och                       1,5        1,6         1,6
konstruktioner
Ombyggnadskostnader för             1,4        1,0         1,5
hyrda
fastigheter
Fartyg                            418,6      433,2       423,5
Maskiner och                        2,9        2,6         2,6
inventarier
Nyttjanderätter                     4,4        3,9         5,2
Finansiella tillgångar
värderade till verkligt
värde
via övrigt                          0,0        0,0         0,0
totalresultat
Innehav redovisade       12        53,2       50,5        54,6
enligt
kapitalandelsmetoden
Fordringar                            -        0,5           -
Långfristiga tillgångar           493,9      500,5       497,7
totalt

Kortfristiga tillgångar
Varulager                          15,0       15,0        13,4
Inkomstskattefordringar             0,1        0,1         0,1
Kundfordringar och       13        51,4       55,5        40,4
övriga
fordringar
Likvida medel                      41,5       58,0        55,8
Kortfristiga tillgångar           108,1      128,7       109,7
totalt

TILLGÅNGAR TOTALT                 602,0      629,2       607,4

EGET KAPITAL OCH
SKULDER

Eget kapital
Aktiekapital                        1,8        1,8         1,8
Fonder                             49,7       49,7        49,6
Omräkningsdifferenser              -3,2       -3,5        -3,6
Balanserade vinstmedel            248,0      244,9       273,6
Eget kapital hänförligt           296,3      292,9       321,5
till
moderbolagets ägare

Eget kapital totalt               296,3      292,9       321,5

Långfristiga skulder
Uppskjutna               10        49,1       45,2        49,0
skatteskulder
Räntebärande skulder              112,0      133,1       122,5
Leasingskulder                      2,9        2,9         3,3
Innehav redovisade       12         3,7        3,5         0,5
enligt
kapitalandelsmetoden
Övriga skulder                      1,3        1,8         1,5
Långfristiga skulder              169,0      186,5       176,8
totalt

Kortfristiga skulder
Räntebärande skulder               21,8       36,7        29,2
Leasingskulder                      2,0        2,7         2,7
Inkomstskatteskulder                0,0        0,0         0,0
Leverantörsskulder och            112,9      110,4        77,1
övriga
skulder
Kortfristiga skulder              136,6      149,8       109,0
totalt

Skulder totalt                    305,7      336,3       285,9

EGET KAPITAL OCH                  602,0      629,2       607,4
SKULDER
TOTALT

KONCERNENS
KASSAFLÖDESANALYS

                                   2025       2024        2024
MEUR                           1.1-30.6   1.1-30.6   1.1-31.12

AFFÄRSVERKSAMHETEN
Räkenskapsperiodens               -17,3      -12,5        15,9
resultat
Justeringar
  Avskrivningar och                15,7       15,1        29,3
nedskrivningar
  Försäljningsvinster/              0,0        0,0         0,0
-förluster från
långfristiga
tillgångar
  Resultatandel från                1,8        3,2        -1,4
intresseföretag
  Övriga poster som                 0,1       -0,5        -0,1
inte ingår
i kassaflödet
  Räntekostnader och                3,8        6,1        11,1
övriga
finansiella kostnader
  Ränteintäkter och                -0,4       -1,0        -2,4
övriga
finansiella intäkter
  Dividendintäkter                  0,0          -         0,0
  Inkomstskatter                    0,1        0,1         3,8

Förändring av
rörelsekapital
  Förändring av                   -11,0      -15,4        -0,3
kundfordringar
och övriga fordringar
  Förändring av                    -1,6       -2,3        -0,6
varulager
  Förändring av                    35,8       35,1         1,7
leverantörsskulder och
övriga
skulder

Erlagda räntor                     -3,4       -5,3        -9,8
Erlagda finansiella                -0,2       -0,3        -0,7
kostnader
Erhållna räntor                     0,3        0,8         2,4
Erhållna finansiella                0,0        0,2         0,1
intäkter
Erlagda skatter                    -0,1       -0,1         0,0

NETTOKASSAFLÖDE FRÅN               23,7       23,3        49,0
AFFÄRSVERKSAMHETEN

INVESTERINGAR
Investeringar i fartyg             -8,0      -11,2       -14,4
Investeringar i övriga             -4,4       -2,2        -5,1
immateriella och
materiella
tillgångar
Investeringar i innehav             0,0       -2,0        -5,0
redovisade enligt
kapitalandelsmetoden
Försäljning av övriga               0,1        0,0         0,0
immateriella och
materiella
tillgångar
Förändring av                         -        0,1         0,6
långfristiga
fodringar
Erhållna dividender                 2,8        1,7         2,2
från
intresseföretag
Erhållna dividender                 0,0          -         0,0
från
övriga

NETTOKASSAFLÖDE FRÅN               -9,6      -13,6       -21,7
INVESTERINGAR

FINANSIERING
Amortering av lån                 -18,3      -18,3       -36,7
Amortering av                      -1,4       -1,4        -2,8
leasingskulder
Erlagda dividender                 -8,6      -17,3       -17,3

NETTOKASSAFLÖDE FRÅN              -28,4      -37,0       -56,7
FINANSIERING

FÖRÄNDRING AV LIKVIDA             -14,3      -27,3       -29,5
MEDEL
Likvida medel vid                  55,8       85,3        85,3
räkenskapsperiodens
början

LIKVIDA MEDEL VID                  41,5       58,0        55,8
RÄKENSKAPSPERIODENS
SLUT



RAPPORT ÖVER
FÖRÄNDRINGAR I
KONCERNENS EGET KAPITAL

                                       Eget kapital
                                        hänförligt
                                           till
                                       moderbolagets
                                           ägare

                          Aktie-          Omräknings-  Balanserade     Eget
                                                                    kapital
MEUR                     kapital  Fonder  differenser   vinstmedel   totalt

EGET KAPITAL 1.1.2025        1,8    49,6         -3,6        273,6    321,5

Räkenskapsperiodens                                          -17,3    -17,3
resultat
Omräkningsdifferenser                0,0          0,4          0,3      0,7
Omvärdering av
finansiella tillgångar
värderade
till verkligt värde via              0,0                         -      0,0
övrigt totalresultat
Räkenskapsperiodens            -     0,0          0,4        -17,0    -16,6
totalresultat

Dividend                                                      -8,6     -8,6
Transaktioner med              -       -            -         -8,6     -8,6
moderbolagets ägare

EGET KAPITAL 30.6.2025       1,8    49,7         -3,2        248,0    296,3

                                       Eget kapital
                                        hänförligt
                                           till
                                       moderbolagets
                                           ägare

                          Aktie-          Omräknings-  Balanserade     Eget
                                                                    kapital
MEUR                     kapital  Fonder  differenser   vinstmedel   totalt

EGET KAPITAL 1.1.2024        1,8    49,7         -3,2        275,0    323,2

Räkenskapsperiodens                                          -12,5    -12,5
resultat
Omräkningsdifferenser                0,0         -0,2         -0,3     -0,6
Omvärdering av
finansiella tillgångar
värderade
till verkligt värde via              0,0                         -      0,0
övrigt totalresultat
Räkenskapsperiodens            -     0,0         -0,2        -12,8    -13,0
totalresultat

Dividend                                                     -17,3    -17,3
Transaktioner med              -       -            -        -17,3    -17,3
moderbolagets ägare

EGET KAPITAL 30.6.2024       1,8    49,7         -3,5        244,9    292,9

KONCERNENS RESULTATRÄKNING PER KVARTAL

                             2025   2025   2024   2024   2024
MEUR                         Q2     Q1     Q4     Q3     Q2

OMSÄTTNING                   128,4  87,3   109,5  151,5  125,9

Övriga rörelseintäkter       0,2    0,4    0,6    0,2    0,2

Kostnader
Varor och tjänster           27,5   18,5   23,5   30,2   27,3
Kostnader för löner och      33,1   28,7   30,6   30,7   31,6
anställningsförmåner
Avskrivningar och            8,0    7,7    6,8    7,5    7,6
nedskrivningar
Övriga rörelsekostnader      53,1   50,8   47,8   53,8   53,5
                             121,8  105,8  108,6  122,2  119,9

RÖRELSERESULTAT              6,9    -18,0  1,5    29,4   6,2

Finansiella intäkter         0,2    0,3    1,2    0,3    0,5
Finansiella kostnader        -2,4   -2,3   -2,0   -3,0   -2,8
Andel av resultat efter      0,1    -1,9   2,9    1,7    -2,0
skatt från intresse- och
joint
venture företag redovisade
enligt kapitalandelsmetoden

RESULTAT FÖRE SKATTER        4,8    -22,0  3,7    28,4   1,8

Inkomstskatter               -0,1   -0,1   -0,2   -3,5   -0,1

RÄKENSKAPSPERIODENS          4,8    -22,1  3,5    24,9   1,8
RESULTAT

Resultat hänförligt till:
Moderbolagets ägare          4,8    -22,1  3,5    24,9   1,8

Resultat per aktie, euro     0,28   -1,28  0,20   1,44   0,10

KONCERNENS RAPPORT ÖVER TOTALRESULTAT PER KVARTAL

                              2025  2025   2024  2024  2024
MEUR                          Q2    Q1     Q4    Q3    Q2

RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT  4,8   -22,1  3,5   24,9  1,8

Poster som kan komma att
överföras till
resultaträkningen
Omräkningsdifferenser         -0,7  1,4    0,0   0,1   0,3

Poster som inte kommer att
överföras till
resultaträkningen
Omvärdering av finansiella
tillgångar värderade
till verkligt värde via       0,0   0,0    0,0   0,0   0,0
övrigt totalresultat

Övrigt totalresultat          -0,7  1,4    0,0   0,1   0,3

RÄKENSKAPSPERIODENS           4,1   -20,7  3,6   25,1  2,1
TOTALRESULTAT

Totalresultat hänförligt
till:
Moderbolagets ägare           4,1   -20,7  3,6   25,1  2,1

NYCKELTAL

                              2025       2024       2024
                              1.1-30.6   1.1-30.6   1.1-31.12

Eget kapital per aktie, euro  17,15      16,95      18,61
Soliditet                     51,9 %     48,9 %     54,0 %

Investeringar, Meur           12,4       15,4       24,6
- i % av omsättningen         5,8 %      7,0 %      5,1 %

Passagerare                   2 003 861  2 062 271  4 646 676
Fraktenheter                  71 324     66 385     134 219

Antal årsanställda, medeltal  2 375      2 305      2 403

Eget kapital per aktie = Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare /
Antal aktier

Soliditet, % = (Eget kapital inklusive minoritetsandel) / (Balansomslutning -
erhållna förskott).

Vid avrundningen till miljoner euro kan avrundningsdifferenser om +/- 0,1 Meur
uppstå.

NOTER TILL HALVÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN JANUARI-JUNI 2025

1.     Redovisningsprinciper

Denna halvårsrapport är upprättad i enlighet med IFRS-redovisningsstandardernas
bokförings- och värderingsprinciper och är uppgjord som ett sammandrag av
bokslutet för perioden i enlighet med IAS 34.

Halvårsrapporten är upprättad enligt samma redovisningsprinciper, uppskattningar
och värderingar som i det senaste årsbokslutet, om inte annat framgår nedan.

Halvårsrapporten är inte reviderad.

Vid avrundningen till miljoner euro kan avrundningsdifferenser på +/- 0,1 Meur
uppstå.

2.     Uppskattningar och bedömningar

Vid upprättandet av koncernbokslutet i enlighet med IFRS redovisningsstandarder
måste företagsledningen göra bedömningar och uppskattningar om framtiden som
påverkar de redovisade beloppen för tillgångar och skulder, intäkter och
kostnader samt övrig information. De bedömningar och uppskattningar som
bokslutet innehåller bygger på ledningens bästa uppfattning vid tidpunkten för
publicering av bokslutet.

En betydande osäkerhet har förelegat som en följd av den ekonomiska nedgången i
vårt trafikområde som helhet, vilket har påverkat kundernas konsumtionsmönster
negativt.  Till osäkerheten bidrar även det rådande geopolitiska läget och dess
potentiella inverkan på främst energipriserna.

Det är svårt att bedöma hur osäkerheten kommer att påverka och vilka effekter
det får för Viking Lines framtida resultat, finansiella ställning och
kassaflöde. Det verkliga utfallet kan avvika från uppgjorda uppskattningar och
bedömningar.

Det viktigaste området som innebär bedömningar är värderingen av koncernens
fartyg. Marknadsvärderingar görs regelbundet av externa värderare. Fartygens
restvärden och beräknade nyttjandeperioder granskas årligen och justeras om de
avviker väsentligt från tidigare värden.

Vid värderingen av koncernens leasingavtal görs bedömningar huruvida koncernen
kommer att utnyttja eventuell möjlighet att förlänga avtalets leasingperiod
eller att säga upp avtalet. Bedömningar görs även av vilka diskonteringsräntor
som ska användas vid nuvärdesberäkningarna av koncernens leasingskuld. Storleken
på koncernens leasingskulder och nyttjanderätter, samt även amorteringar av
leasingskulderna och avskrivningar av nyttjanderätterna, påverkas av ovanstående
bedömningar.

3.     Likviditet och risker

Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av juni till 41,5 Meur (58,0
Meur). Beviljade outnyttjade kreditlimiter i koncernen uppgick till 22,1 Meur
per 30 juni 2025 (22,1 Meur). Affärsverksamhetens nettokassaflöde uppgick till
23,7 Meur (23,3 Meur). Nettokassaflödet från investeringar var -9,6 Meur (-13,6
Meur) och nettokassaflödet från finansiering uppgick till -28,4 Meur (-37,0
Meur).

Koncernens låneavtal innehåller marknadsmässiga lånekovenanter. De finansiella
kovenanterna i låneavtalen består av minimikrav på likvida medel och soliditet
samt maximal nivå på koncernens totala finansiella nettoskulder i förhållande
till EBITDA. Dessa lånekovenanter har under perioden varit inom de ställda
kraven.

Bolagets förmåga att uppfylla de krav som ställs i befintliga finansieringsavtal
beror på bolagets förmåga att generera kassaflöde från sin verksamhet, vilket
delvis beror på faktorer som är utom bolagets kontroll. Det finns en risk, om
den ekonomiska nedgången i Finland och det geopolitiska läget förvärras och
energipriserna stiger väsentligt att bolaget inte kan generera ett tillräckligt
kassaflöde eller erhålla ytterligare finansiering för att uppfylla sina
förpliktelser i enlighet med finansieringsavtalen.

För att något motverka risken för höjda bunkerpriser har koncernen ingått
fastprisavtal avseende delar av MDO förbrukningen för juli-december 2025.

Gällande eftergranskningen av de trafikstöd som passagerarfartygsrederierna som
trafikerade Finland, erhöll under pandemiåren 2020-2022, har Viking Line sedan
årsbokslutet informerats om att återbetalning kan komma att krävas. Hittills har
Viking Line återbetalat 1,1 Meur. Omfattning och tidpunkt för eventuella
ytterligare återbetalningar är ännu inte fastställda.

Från och med 1 januari 2024 har sjöfarten inkluderats i EU:s handelssystem för
växthusgaser (ETS). ETS är ett av styrmedlen som EU använder för att nå de egna
klimatmålen och internationella åtaganden inom Parisavtalet. Viking Line är
förpliktigat att för utsläppen från med 1 januari 2024 överlämna utsläppsrätter
för flottans växthusgasutsläpp till aktuell tillsynsmyndighet. Det första
överlämnandet ska ske senast den 30 september 2025. Viking Line har under året
köpt utsläppsrätter kontinuerligt för att minska prisrisken. Innehav av
utsläppsrätter binder kapital och påverkar likviditeten negativt.

FuelEU Maritime-förordningen trädde i kraft från och med 1 januari 2025.
Förordningens avsikt är att öka andelen förnybara- och lågutsläppsbränslen i den
europeiska flottans energimix, enligt en kravnivå som stiger vart femte år.
Finlands regering har beslutat att tillämpa ett liknande ö-undantag för FuelEU
som för ETS fram till den 31 december 2029. Påverkan på likviditeten till följd
av FuelEU Maritime förväntas vara minimal under den första femårsperioden.

Framtida kassaflöden avseende finansiella skulder per 30.6.2025:

MEUR
  Framtida kassaflöden   Leasing-  Leverantörs-  Räntebärande
  avseende
  finansiella skulder    skulder   skulder       skulder       Totalt
  (inkl. finansiella
  kostnader)
  1.7 2025 - 31.12 2025  1,1       30,0          13,5          44,6
  1.1 2026 - 30.6 2026   1,1                     13,3          14,4
  1.7 2026 - 30.6 2027   1,1                     32,8          33,9
  1.7 2027 - 30.6 2028   0,9                     23,0          23,9
  1.7 2028 - 30.6 2029   0,5                     17,3          17,8
  1.7 2029 - 30.6 2030   0,4                     15,1          15,5
  1.7 2030 -             0,2                     38,4          38,6
  Totalt                 5,4       30,0          153,4         188,8

4.     Segmentuppgifter

Koncernens omsättning minskade med 1,5 % och de passagerarrelaterade intäkterna
minskade med 2,3 %.

                                     2025      2024      2024
MEUR                                 1.1-30.6  1.1-30.6  1.1-31.12

Omsättning
Fartygen                             213,8     216,1     474,6
Ofördelat                            2,0       3,1       5,7
Rörelsesegmenten totalt              215,8     219,2     480,3
Elimineringar                        0,0       -0,1      -0,1
Koncernens omsättning totalt         215,8     219,1     480,2

Rörelseresultat
Fartygen                             25,7      30,0      93,4
Ofördelat                            -36,9     -34,3     -66,7
Koncernens rörelseresultat totalt    -11,2     -4,3      26,7

OMSÄTTNING
Passagerarrelaterade intäkter        188,0     192,3     427,7
Fraktintäkter                        26,7      25,2      49,7
Övriga intäkter                      1,1       1,6       2,7
Totalt                               215,8     219,1     480,2

5.     Övriga rörelseintäkter

                                     2025      2024
MEUR                                 1.1-30.6  1.1-30.6

  Fastighetshyror                    0,1       0,1
  Försäljningsvinst                  0,0       0,0
  Försäkringsersättningar, haverier  0,2       0,0
  Intäkter Joint Venture             0,3       0,5
  Övriga intäkter                    0,0       0,0
  Totalt                             0,6       0,6

6.     Ersättningar till anställda

294 (193) personer anställda i ett av Viking Line Abp:s dotterbolag har under
perioden varit uthyrda till joint venture bolaget Gotland Alandia Cruises AB,
som bedriver kryssningstrafik med fartyget Birka Gotland. Personalen som hyrts
ut av oss har i huvudsak varit cateringpersonal.

Under jämförelseperioden flaggades Viking Cinderella om från svensk till finsk
flagg.

                                             2025      2024
MEUR                                         1.1-30.6  1.1-30.6

  Löner                                      65,4      63,4
  Pensionskostnader, avgiftsbestämda planer  7,9       7,5
  Övriga lönebikostnader                     5,9       5,6
                                             79,2      76,5
  Statlig restitution                        -17,4     -16,9
  Totalt                                     61,8      59,6

7.     Avskrivningar

                                             2025      2024
MEUR                                         1.1-30.6  1.1-30.6

  Avskrivningar
  Immateriella tillgångar                    0,4       0,3
  Byggnader och konstruktioner               0,0       0,0
  Ombyggnadskostnader för hyrda fastigheter  0,2       0,2
  Fartyg                                     13,7      12,8
  Maskiner och inventarier                   0,4       0,3
  Nyttjanderätter                            1,1       1,5
  Totalt                                     15,7      15,1

 8. Övriga rörelsekostnader

                                                2025      2024
MEUR                                            1.1-30.6  1.1-30.6

  Försäljnings- och marknadsföringskostnader    10,8      10,6
  Tvätt- och städkostnader                      10,8      10,6
  Reparationer och underhåll                    8,9       8,4
  Offentliga hamnkostnader och fartygsavgifter  19,7      18,1
  Bunkerkostnader                               27,6      28,9
  Utsläppsrätter                                2,7       1,6
  Övriga kostnader                              23,5      22,4
  Totalt                                        104,0     100,5

9.     Finansiella kostnader

                                                        2025      2024
MEUR                                                    1.1-30.6  1.1-30.6

  Räntekostnader på finansiella skulder värderade till
  upplupet anskaffningsvärde                            3,4       5,7
  Räntekostnader på leasingskulder                      0,1       0,2
  Valutakursförluster                                   0,9       0,1
  Garantiprovisioner och övriga finansiella kostnader   0,3       0,2
  Finansiella kostnader totalt                          4,7       6,2

10. Inkomstskatter

Koncernen har per den 30 juni 2025 redovisat uppskjutna skatteskulder om netto
49,1 Meur, varav 49,9 Meur avser uppskjutna skatteskulder och 0,8 Meur
uppskjutna skattefordringar.

MEUR
  Uppskjutna             Skillnader mellan      Övriga      Totalt
  skatteskulder          redovisat och          temporära
                         skattemässigt          skillnader
                         värde avseende
                         materiella
                         anläggningstillgångar

  1.1.2025               48,6                   0,3         49,0
  Omräkningsdifferenser  0,1                    -           0,1
  Redovisat i            -                      0,1         0,1
  resultaträkningen
  Redovisat direkt i     -                      0,0         0,0
  eget kapital
  30.6.2025              48,7                   0,4         49,1

11. Nedskrivningsprövning

De redovisade värdena för immateriella och materiella tillgångar prövas
regelbundet för att upptäcka eventuella externa eller interna indikationer på
nedskrivningsbehov. Om sådana indikationer observeras för någon tillgångspost,
fastställs dess återvinningsvärde. Ett av de viktigaste områden som innebär
bedömningar är värdering av koncernens fartyg.

Ledningen har även gjort en bedömning att det inte finns nedskrivningsbehov för
koncernens övriga långfristiga tillgångar.

12. Placeringar redovisade enligt kapitalandelsmetoden

Viking Line Abp:s placering i Alandia Försäkring Abp samt Alandia Holding Abp
har under det första halvåret genererat ett resultat om 1,6 Meur. Den under
perioden erhållna dividenden från Alandia Försäkring Abp om 1,7 Meur resulterar
i enlighet med IAS 28.10 för koncernen endast i ett positivt kassaflöde.

Viking Line Abp:s placering i Rederiaktiebolaget Eckerö har under
rapportperioden genererat ett resultat om -0,2 Meur. Viking Line erhåller
siffrorna från Rederiaktiebolaget Eckerö med ett kvartals förskjutning. Den
under perioden erhållna dividenden från Rederiaktiebolaget Eckerö om 1,0 Meur
resulterar i enlighet med IAS 28.10 för koncernen endast i ett positivt
kassaflöde.

Viking Lines andel av Gotland Alandia Cruises AB:s resultat har för perioden 1
januari - 30 juni 2025 genererat i ett resultat om -3,2 Meur.

13. Kundfordringar och övriga fordringar

Kundfordringar värderas till upplupet anskaffningsvärde i enlighet med IFRS 9.
Det bokförda värdet för kundfordringar och övriga fordringar anses motsvara
verkligt värde på grundval av posternas kortfristiga karaktär.

14. Givna säkerheter och ansvarsförbindelser

MEUR                                                 30.6.2025  31.12.2024

Ansvarsförbindelser 1)                               156,0      173,9
Säkerheter, för egen del 2)                          232,5      436,5
Övriga ansvar som inte upptagits i bokföringen 3)    2,3        2,6

 1) Gäller lån och limiter för vilka fartygs-, fastighets- och
företagsinteckningar givits som säkerhet samt övriga ansvar ej upptagna i
balansräkningen täckta med legorätts- och företagsinteckningar.

2) Gäller fartygs- och företagsinteckningar samt inteckningar i legorätt.

3) Alandia Holding Ab har utöver inskjutet kapital tagit ett lån för att
finansiera köpet av aktierna i Alandia Försäkring Abp. Till den del Alandia
Holding är i behov av likvida medel för betalning av amorteringarna har Viking
Line Abp genom aktieägaravtal förbundit sig att enligt ägarandel tillskjuta
likvida medel till Alandia Holding Ab.

15. Händelser efter balansdagen

Styrelsen har på sitt ordinarie möte den 14 augusti 2025 i enlighet med den
ordinarie bolagsstämmans befullmäktigande av den 24 april 2025 beslutat att dela
ut en andra rat dividend om 50 cent per aktie, totalt 8,6 Meur med
avstämningsdag 18 augusti 2025 och utbetalningsdag 25 augusti 2025.

Styrelsen känner inte till några händelser efter balansdagen som skulle kunna
påverka halvårsrapporten.

VD Jan Hanses
jan.hanses@vikingline.com
018-270 00



                 

Bifogade filer:
08140700.pdf