Viking Line Abp HALVÅRSRAPPORT 15.08.2025, kl. 09.00 Ett utmanande halvår med förbättrat resultat under andra kvartalet ANDRA KVARTALET 2025 (jämfört med andra kvartalet 2024) · Omsättningen uppgick till128,4Meur(125,9 Meur). · Övriga rörelseintäkter var0,2Meur(0,2Meur). · Rörelseresultatet uppgicktill6,9Meur(6,2Meur). · Finansnettotblev-2,0Meur(-4,3Meur). · Resultat före skatter uppgicktill4,8Meur(1,8Meur). · Resultatet efter skatter var 4,8Meur(1,8Meur). JANUARI-JUNI2025 (jämfört med januari-juni2024) · Omsättningen uppgick till 215,8Meur(219,1 Meur). · Övriga rörelseintäkter var 0,6Meur(0,6Meur). · Rörelseresultatet uppgicktill-11,2Meur(-4,3Meur). · Finansnettotblev-6,0Meur(-8,1Meur). · Resultat före skatter uppgicktill-17,2Meur(-12,4Meur). · Resultatet efter skatter var -17,3Meur(-12,5Meur). · Investeringarna i främst Gabriella och Viking XPRS uppgick till 12,4 Meur (15,4 Meur i främst Viking Cinderella och Birka Gotland). · Styrelsen har på sitt ordinarie möte den 14 augusti 2025 i enlighet med den ordinarie bolagsstämmans befullmäktigande av den 24 april 2025 beslutat att dela ut en andra rat dividend om 50 cent per aktie, totalt 8,6 Meur med avstämningsdag 18 augusti 2025 och utbetalningsdag 25 augusti 2025. En betydande osäkerhet föreligger som en följd av den ekonomiska nedgången i vårt trafikområde under de senaste åren, vilket har påverkat kundernas konsumtionsmönster negativt. Till osäkerheten bidrar även det rådande geopolitiska läget och dess potentiella inverkan på främst energipriserna. Denna osäkerhet gör det svårt att förutse den passagerarrelaterade marknadsutvecklingen. Styrelsen bedömer att resultatet före skatter för 2025 kommer att vara i nivå med 2024, vilket är samma slutsats som vid senaste rapporttillfälle. VD JAN HANSES KOMMENTERAR Resultatutvecklingen under årets andra kvartal var starkare än under motsvarande period föregående år. Resultatförbättringen har förstärkts under kvartalets samtliga månader.Således har vår förväntan avseende en resultatförbättring under april-juni infriats om än fortsättningsvis på blygsamma nivåer.Efterfrågeutvecklingen har varit svagt positiv, men den positiva utvecklingen försköts, såsom vi varnade för i föregående kvartalsrapport. Den svaga ekonomiska utvecklingen i vårt trafikområde medför en fortsatt försiktig inställning bland konsumenterna. Halvårsresultatet belastas fortsättningsvis av dockningarna av Gabriella och Viking XPRS, men vi förväntar oss en fortsatt stärkt resultatutveckling så att etthelårsresultat i nivå med fjolåret kan nås. Efterfrågan under högsäsongsmånadernajuli och augusti prognosticeras vara god, medan utsikterna för hösten är osäkra. Vårt Joint Venture-bolag, Gotland Alandia Cruises, påverkas av samma marknadsförutsättningar som gäller för vår övriga trafik och resultatet uppnår ännu inte helt våra förväntningar, men samma trend som gäller för den övriga trafiken kan förväntas även här. Från januari belastas resultatet även av höjda farledsavgifter i Finland som en följd av att den halvering av avgifterna som genomfördes i samband med implementeringen av det så kallade svaveldirektivet nu återtogs. Ytterligare uppbärs från årets början även höjda avgifter från EU:s utsläppshandelssystem som numera motsvarar 70 procent av ett fullt implementerat utsläppshandelssystem. Vår verksamhet påverkas för tillfället mycket av kommande miljönormer och vi påförs en kostnadsbelastning som på medellång sikt enbart delvis kan mitigeras genom fortsatt arbete med energieffektiviteten. Tillgången på alternativa bränslen för sjöfarten är fortsatt dålig. Sammanfattningsvis kan jag konstatera att det första halvåret 2025 har präglats av ett förhållandevis tungt dockningsprogram och en utmanande marknadssituation, där vi hoppas på en förändring undertredje kvartalet. Jag vill rikta ett varmt tack till våra kunder och samarbetspartners för visat förtroende och ett gott samarbete. Ett stort tack går även till vår personal som medverkat till att vi uppnått rekordhöga kundnöjdhetsvärden. NYCKELTAL SAMMANFATTNING 2025 2024 2025 2024 2024 MEUR 1.4-30.6 1.4-30.6 1.1-30.6 1.1-30.6 1.1-31.12 Omsättning 128,4 125,9 215,8 219,1 480,2 Övriga 0,2 0,2 0,6 0,6 1,4 rörelseintäkter Rörelseresultat 6,9 6,2 -11,2 -4,3 26,7 Resultat före 4,8 1,8 -17,2 -12,4 19,8 skatter Räkenskapsperiodens 4,8 1,8 -17,3 -12,5 15,9 resultat TRAFIK OCH MARKNAD Koncernen bedrev under rapportperioden passagerar- och frakttrafik med fem helägda fartyg samt ett samägt fartyg på norra Östersjön och Finska viken. Gabriella dockades under perioden 1 till 18 januari. Viking XPRS dockades under perioden 18 januari till 6 februari. Den 21 januari till 6 februari ersattes hon av Viking Cinderella på linjen Helsingfors-Tallinn, som därefter återgick till sin ordinarie trafik på linjen Helsingfors-Mariehamn-Stockholm. Birka Gotland, som Viking Line äger tillsammans med Gotlandsbolaget, hade ett planerat trafikuppehåll under perioden 6 till 15 januari. Från och med 19 juni till 10 augusti gör fartygen Gabriella och Viking Cinderella anlöp via Tallinn under sin ordinarie trafik på linjen Helsingfors-Mariehamn-Stockholm. Under juni månad gjorde dessa fartyg även ett antal destinationskryssningar till Visby från Helsingfors. Under jämförelseperioden, den 20 mars 2024, inledde det samägda fartyget Birka Gotland sin kryssningstrafik från Stockholm. Inför trafikstarten genomfördes en större dockning och uppgradering av fartyget. Under jämförelseperioden dockades även Viking Cinderella och Viking Glory. Efter dockningen av Cinderella avfördes hon ur det svenska fartygsregistret och infördes i det åländska fartygsregistret. Antalet passagerare på koncernens helägda fartyg uppgick under perioden till 2003 861 (2 062 271). Koncernen hade en total marknadsandel inom trafikområdet om uppskattningsvis 31,6 % (33,0 %). Antalet passagerare på Birka Gotland uppgick till 255 930 (139 062 perioden 20 mars-30 juni 2024). Passagerarvolymen minskade i jämförelse med föregående års motsvarande period vilket sammanhänger med dockningar och linjebyten av fartyg vilka ger jämförelsestörande effekter under perioden. Kryssningsefterfrågan har därtill varit fluktuerande, särskilt till linjen Åbo-Åland-Stockholm, vilket huvudsakligen förklaras av det dämpade ekonomiska läget på huvudmarknaderna Finland och Sverige. Efterfrågan under perioden har dock varit i nivå med fjolåret. Passagerarvolymerna mellan Finland och Sverige ökade drivet av en högre turfrekvens där Cinderella trafikerade på linjen Helsingfors-Mariehamn-Stockholm merparten av perioden. Marknaden mellan Finland och Estland var stabil. Viking Lines marknadsandel i trafiken mellan Finland och Sverige ökade till 60,8 % (59,7 %). I trafiken mellan Finland och Estland minskade marknadsandelen något vilket främst berodde på att Viking XPRS dockades under inledningen av året Koncernens totala fraktvolymer uppgick till 71 324 fraktenheter (66 385). Koncernens fraktmarknadsandel uppskattades till 19,5 % (16,8 %). Viking Lines positiva trend med fraktvolymutvecklingen håller i sig, trots en sjunkande marknad inom vårt trafikområde - delvis tack vare vår biogasprodukt ”Green Shipping on Demand” vars utveckling gått bättre än förväntat. Utöver den positiva volymtrenden ha vi nu även märkt något förbättrad balans i trafiken som förhoppningsvis är ett tecken på att Finlands ekonomi håller på att återhämta sig. Den internationella transportmarknaden rapporterar om förbättrade utsikter för hösten när de olika projekten inom energiomställning börjar verkställas och sjunkande räntor medför ökade aktiviteter inom byggandet. Marknadsandelen för personbilar uppgick till uppskattningsvis 26,5 % (28,5 %). Den långvariga geopolitiska oron i omvärlden fortsätter skapa osäkerhet kring efterfrågeutvecklingen framöver, både inom passagerar- och fraktmarknaden. OMSÄTTNING OCH RESULTAT FÖR JANUARI - JUNI 2025 Koncernens omsättning minskade med 1,5 % till 215,8 Meur under perioden 1 januari-30 juni 2025 (219,1 Meur 1 januari-30 juni 2024). Rörelseresultatet uppgick till -11,2 Meur (-4,3 Meur). Koncernens resultat före skatter uppgick till -17,2 Meur (-12,4 Meur). Försämringen jämfört med samma period föregående år är främst hänförlig till det första kvartalet, då två fartyg var ur trafik för planerade dockningar. Detta påverkade passagerarvolymerna och därmed intäkterna negativt. Resultatet för det första halvåret är svagare än 2024 och speglar även en fortsatt osäkerhet i omvärlden, inklusive efterfrågeutveckling och geopolitisk oro. De passagerarrelaterade intäkterna minskade med 2,3 % till 188,0 Meur (192,3 Meur), medan fraktintäkterna ökade med 6,1 % till 26,7 Meur (25,2 Meur) och övriga intäkter var 1,1 Meur (1,6 Meur). Försäljningsbidraget var 169,7 Meur (170,4 Meur). Driftskostnaderna ökade med 3,5 % till 165,8 Meur (160,2 Meur), varav kostnaderna för utsläppsrätter var 2,7 Meur (1,6 Meur). Kostnader för löner och anställningsförmåner ökade med 3,7 % eller 2,2 Meur, där den största delen av ökningen beror på att Viking Line bemannar Birka Gotland med servicepersonal. Övriga rörelsekostnader ökade med 3,4 % eller 3,4 Meur. Ökade kostnader för utsläppsrätter, höjda farledsavgifter och kostnader för reparationer och underhåll under dockningarna står för en stor del av ökningen. I övriga rörelsekostnader ingår även återbetalning av trafikstöd som erhölls under pandemiåren om 1,1 Meur. OMSÄTTNING OCH RESULTAT FÖR ANDRA KVARTALET 2025 Koncernens omsättning ökade med 2,0 % till 128,4 Meur under perioden 1 april- 30 juni 2025 (125,9 Meur 1 april-30 juni 2024). Rörelseresultatet uppgick till 6,9 Meur (6,2 Meur). Omsättningsökningen under andra kvartalet påverkades positivt av att påsken inföll i april i år, vilket bidrog till ett ökat resande under perioden jämfört med föregående år då påsken inföll i mars. De passagerarrelaterade intäkterna ökade med 2,4 % till 115,3 Meur (112,6 Meur), medan fraktintäkterna var 12,6 Meur (12,5 Meur) och övriga intäkter 0,5 Meur (0,8 Meur). Försäljningsbidraget var 100,9 Meur (98,7 Meur). Driftskostnaderna ökade med 1,4 % till 86,3 Meur (85,1 Meur). Kostnaderna för löner och anställningsförmåner ökade med 4,8 % eller 1,5 Meur medan övriga rörelsekostnader minskade med 0,7 % eller 0,3 Meur. INVESTERING OCH FINANSIERING Koncernens investeringar uppgick för perioden 1 januari till 30 juni 2025 till 12,4 Meur (15,4 Meur). Koncernens totala investeringar utgjorde 5,8 % av omsättningen (7,0 %). En betydande del av investeringarna avser dockningarna av Gabriella och Viking XPRS, medan en väsentlig andel har riktats till inköp av utsläppsrätter, vilka redovisas som immateriella tillgångar. Jämförelseårets investeringar bestod huvudsakligen av investeringar i samband med dockningarna av Viking Cinderella och det med Gotlandsbolaget samägda fartyget Birka Gotland. Koncernens långfristiga räntebärande skulder uppgick den 30 juni 2025 till 112,0 Meur (133,1 Meur). Noteras kan i sammanhanget att koncernens kredit relaterat till finansiering av Viking Grace återbetalades i sin helhet i januari 2025. Soliditeten var 51,9 % jämfört med 48,9 % föregående år. Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av juni till 41,5 Meur (58,0 Meur). Beviljade outnyttjade kreditlimiter i koncernen uppgick till 22,1 Meur (22,1 Meur). Affärsverksamhetens nettokassaflöde uppgick till 23,7 Meur (23,3 Meur). Nettokassaflödet från investeringar var -9,6 Meur (-13,6 Meur) och nettokassaflödet från finansiering uppgick till -28,4 Meur (-37,0 Meur). Koncernens låneavtal innehåller marknadsmässiga lånekovenanter. De finansiella kovenanterna i låneavtalen består av minimikrav på likvida medel och soliditet samt maximal nivå på koncernens totala finansiella nettoskulder i förhållande till EBITDA. Den utdelningsbegränsning som finns i ett av koncernens låneavtal gäller framledes ifall koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA överstiger förhållandet 5,0. Koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA understiger förhållandet 5,0, varför inte utdelningsbegränsningen är i kraft. ORGANISATION OCH PERSONAL Medelantalet anställda omräknat i heltidstjänster i koncernen var 2 375 (2 305), varav i moderbolaget 1 946 (1 848). Landpersonalens antal var 453 (459) och sjöpersonalens 1 922 (1 846). 294 personer (193) anställda i ett av Viking Line Abp:s dotterbolag har under perioden varit uthyrda till joint venture bolaget Gotland Alandia Cruises AB, som bedriver kryssningstrafik med fartyget Birka Gotland. Den personal som hyrts ut av Viking Line har i huvudsak varit servicepersonal. Under jämförelseperioden flaggades Viking Cinderella om från svensk till finsk flagg. RISKFAKTORER Viking Lines verksamhet är utsatt för risker av olika slag, med varierande omfattning och effekt på verksamheten, ekonomiska resultat samt företagets förmåga att uppfylla vissa sociala och miljömässiga mål. De relevanta riskerna har klassificerats under fyra kategorier: strategiska, operativa, skade- och finansiella risker. Dessa risker kvarstår och är oförändrade sedan årsbokslutet publicerades. Under innevarande räkenskapsperiod 2025 arbetar Viking Line med att utöka klassificeringen med en kategori för klimatrisker. Viking Line identifierar och hanterar klimatrisker som en integrerad del av bolagets övergripande riskhanteringsarbete. Under 2025 har arbetet formaliserats ytterligare för att beakta kraven i EU:s direktiv om hållbarhetsrapportering (CSRD). Arbetet syftar till att säkra långsiktig konkurrenskraft, uppfylla regulatoriska krav och bidra till omställningen till en mer hållbar sjöfart. Klimatrisker bedöms utifrån två huvudkategorier: · Fysiska risker, såsom stormar, stigande havsnivåer och förändrade väderförhållanden som kan påverka fartyg, hamninfrastruktur, personal och försörjningskedjor. · Övergångsrisker, såsom, teknologiska, politiska och marknadsmässiga förändringar som uppstår i omställningen till en koldioxidsnål ekonomi. Bolagets räntebärande skulder uppgick till 133,8 Meur per 30 juni 2025, av vilka 91,8 % har en rörlig ränta. Den totala rörliga räntan utgörs av marknadsräntan och en företagsspecifik marginal. Fluktuerande räntenivåer har en effekt på bolagets finansieringskostnader och kan påverka kostnaderna för finansiering i framtiden. Gällande eftergranskningen av de trafikstöd som passagerarfartygsrederierna som trafikerade Finland, erhöll under pandemiåren 2020-2022, har Viking Line sedan årsbokslutet informerats om att återbetalning kan komma att krävas. Hittills har Viking Line återbetalat 1,1 Meur. Omfattning och tidpunkt för eventuella ytterligare återbetalningar är ännu inte fastställda. UTSIKTER FÖR VERKSAMHETSÅRET 2025 En betydande osäkerhet föreligger som en följd av den ekonomiska nedgången i vårt trafikområde under de senaste åren, vilket har påverkat kundernas konsumtionsmönster negativt. Till osäkerheten bidrar även det rådande geopolitiska läget och dess potentiella inverkan på främst energipriserna. Denna osäkerhet gör det svårt att förutse den passagerarrelaterade marknadsutvecklingen. Styrelsen bedömer att resultatet före skatter för 2025 kommer att vara i nivå med 2024, vilket är samma slutsats som vid senaste rapporttillfälle. HÄNDELSER EFTER BALANSDAGEN Styrelsen har på sitt ordinarie möte den 14 augusti 2025 i enlighet med den ordinarie bolagsstämmans befullmäktigande av den 24 april 2025 beslutat att dela ut en andra rat dividend om 50 cent per aktie, totalt 8,6 Meur med avstämningsdag 18 augusti 2025 och utbetalningsdag 25 augusti 2025. Styrelsen känner inte till några övriga händelser efter balansdagen som skulle kunna påverka halvårsrapporten. Mariehamn den 14 augusti 2025 VIKING LINE ABP Styrelsen Finansiella uppgifter Styrelsens halvårsrapport är sammanställd i enlighet med IFRS -redovisningsstandardernas bokförings- och värderingsprinciper. De tillämpade redovisnings- och beräkningsprinciperna är samma som i bokslutet för år 2024. Siffrorna är oreviderade. KONCERNENS RESULTATRÄKNING 2025 2024 2025 2024 2024 MEUR Not 1.4-30.6 1.4-30.6 1.1-30.6 1.1-30.6 1.1-31.12 OMSÄTTNING 4 128,4 125,9 215,8 219,1 480,2 Övriga rörelseintäkter 5 0,2 0,2 0,6 0,6 1,4 Kostnader Varor och tjänster 27,5 27,3 46,0 48,8 102,5 Kostnader för löner och 6 33,1 31,6 61,8 59,6 120,9 anställningsförmåner Avskrivningar och 7 8,0 7,6 15,7 15,1 29,3 nedskrivningar Övriga rörelsekostnader 8 53,1 53,5 104,0 100,5 202,2 121,8 119,9 227,6 224,0 454,8 RÖRELSERESULTAT 6,9 6,2 -11,2 -4,3 26,7 Finansiella intäkter 0,2 0,5 0,5 1,4 2,9 Finansiella kostnader 9 -2,4 -2,8 -4,7 -6,2 -11,2 Andel av resultat efter 0,1 -2,0 -1,8 -3,2 1,4 skatt från intresse- och joint venture företag redovisade enligt kapitalandelsmetoden RESULTAT FÖRE SKATTER 4,8 1,8 -17,2 -12,4 19,8 Inkomstskatter -0,1 -0,1 -0,1 -0,1 -3,8 RÄKENSKAPSPERIODENS 4,8 1,8 -17,3 -12,5 15,9 RESULTAT Resultat hänförligt till: Moderbolagets ägare 4,8 1,8 -17,3 -12,5 15,9 Resultat per aktie, 0,28 0,10 -1,00 -0,72 0,92 euro KONCERNENS RAPPORT ÖVER TOTALRESULTAT 2025 2024 2025 2024 2024 MEUR 1.4-30.6 1.4-30.6 1.1-30.6 1.1-30.6 1.1-31.12 RÄKENSKAPSPERIODENS 4,8 1,8 -17,3 -12,5 15,9 RESULTAT Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen Omräkningsdifferenser -0,7 0,3 0,7 -0,6 -0,4 Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen Omvärdering av finansiella tillgångar värderade till verkligt värde via 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 övrigt totalresultat Övrigt totalresultat -0,7 0,3 0,7 -0,6 -0,4 RÄKENSKAPSPERIODENS 4,1 2,1 -16,6 -13,0 15,6 TOTALRESULTAT Totalresultat hänförligt till: Moderbolagets ägare 4,1 2,1 -16,6 -13,0 15,6 KONCERNENS BALANSRÄKNING MEUR Not 30.6.2025 30.6.2024 31.12.2024 TILLGÅNGAR Långfristiga tillgångar Immateriella tillgångar 11,4 6,8 8,1 Markområden 0,5 0,5 0,5 Byggnader och 1,5 1,6 1,6 konstruktioner Ombyggnadskostnader för 1,4 1,0 1,5 hyrda fastigheter Fartyg 418,6 433,2 423,5 Maskiner och 2,9 2,6 2,6 inventarier Nyttjanderätter 4,4 3,9 5,2 Finansiella tillgångar värderade till verkligt värde via övrigt 0,0 0,0 0,0 totalresultat Innehav redovisade 12 53,2 50,5 54,6 enligt kapitalandelsmetoden Fordringar - 0,5 - Långfristiga tillgångar 493,9 500,5 497,7 totalt Kortfristiga tillgångar Varulager 15,0 15,0 13,4 Inkomstskattefordringar 0,1 0,1 0,1 Kundfordringar och 13 51,4 55,5 40,4 övriga fordringar Likvida medel 41,5 58,0 55,8 Kortfristiga tillgångar 108,1 128,7 109,7 totalt TILLGÅNGAR TOTALT 602,0 629,2 607,4 EGET KAPITAL OCH SKULDER Eget kapital Aktiekapital 1,8 1,8 1,8 Fonder 49,7 49,7 49,6 Omräkningsdifferenser -3,2 -3,5 -3,6 Balanserade vinstmedel 248,0 244,9 273,6 Eget kapital hänförligt 296,3 292,9 321,5 till moderbolagets ägare Eget kapital totalt 296,3 292,9 321,5 Långfristiga skulder Uppskjutna 10 49,1 45,2 49,0 skatteskulder Räntebärande skulder 112,0 133,1 122,5 Leasingskulder 2,9 2,9 3,3 Innehav redovisade 12 3,7 3,5 0,5 enligt kapitalandelsmetoden Övriga skulder 1,3 1,8 1,5 Långfristiga skulder 169,0 186,5 176,8 totalt Kortfristiga skulder Räntebärande skulder 21,8 36,7 29,2 Leasingskulder 2,0 2,7 2,7 Inkomstskatteskulder 0,0 0,0 0,0 Leverantörsskulder och 112,9 110,4 77,1 övriga skulder Kortfristiga skulder 136,6 149,8 109,0 totalt Skulder totalt 305,7 336,3 285,9 EGET KAPITAL OCH 602,0 629,2 607,4 SKULDER TOTALT KONCERNENS KASSAFLÖDESANALYS 2025 2024 2024 MEUR 1.1-30.6 1.1-30.6 1.1-31.12 AFFÄRSVERKSAMHETEN Räkenskapsperiodens -17,3 -12,5 15,9 resultat Justeringar Avskrivningar och 15,7 15,1 29,3 nedskrivningar Försäljningsvinster/ 0,0 0,0 0,0 -förluster från långfristiga tillgångar Resultatandel från 1,8 3,2 -1,4 intresseföretag Övriga poster som 0,1 -0,5 -0,1 inte ingår i kassaflödet Räntekostnader och 3,8 6,1 11,1 övriga finansiella kostnader Ränteintäkter och -0,4 -1,0 -2,4 övriga finansiella intäkter Dividendintäkter 0,0 - 0,0 Inkomstskatter 0,1 0,1 3,8 Förändring av rörelsekapital Förändring av -11,0 -15,4 -0,3 kundfordringar och övriga fordringar Förändring av -1,6 -2,3 -0,6 varulager Förändring av 35,8 35,1 1,7 leverantörsskulder och övriga skulder Erlagda räntor -3,4 -5,3 -9,8 Erlagda finansiella -0,2 -0,3 -0,7 kostnader Erhållna räntor 0,3 0,8 2,4 Erhållna finansiella 0,0 0,2 0,1 intäkter Erlagda skatter -0,1 -0,1 0,0 NETTOKASSAFLÖDE FRÅN 23,7 23,3 49,0 AFFÄRSVERKSAMHETEN INVESTERINGAR Investeringar i fartyg -8,0 -11,2 -14,4 Investeringar i övriga -4,4 -2,2 -5,1 immateriella och materiella tillgångar Investeringar i innehav 0,0 -2,0 -5,0 redovisade enligt kapitalandelsmetoden Försäljning av övriga 0,1 0,0 0,0 immateriella och materiella tillgångar Förändring av - 0,1 0,6 långfristiga fodringar Erhållna dividender 2,8 1,7 2,2 från intresseföretag Erhållna dividender 0,0 - 0,0 från övriga NETTOKASSAFLÖDE FRÅN -9,6 -13,6 -21,7 INVESTERINGAR FINANSIERING Amortering av lån -18,3 -18,3 -36,7 Amortering av -1,4 -1,4 -2,8 leasingskulder Erlagda dividender -8,6 -17,3 -17,3 NETTOKASSAFLÖDE FRÅN -28,4 -37,0 -56,7 FINANSIERING FÖRÄNDRING AV LIKVIDA -14,3 -27,3 -29,5 MEDEL Likvida medel vid 55,8 85,3 85,3 räkenskapsperiodens början LIKVIDA MEDEL VID 41,5 58,0 55,8 RÄKENSKAPSPERIODENS SLUT RAPPORT ÖVER FÖRÄNDRINGAR I KONCERNENS EGET KAPITAL Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare Aktie- Omräknings- Balanserade Eget kapital MEUR kapital Fonder differenser vinstmedel totalt EGET KAPITAL 1.1.2025 1,8 49,6 -3,6 273,6 321,5 Räkenskapsperiodens -17,3 -17,3 resultat Omräkningsdifferenser 0,0 0,4 0,3 0,7 Omvärdering av finansiella tillgångar värderade till verkligt värde via 0,0 - 0,0 övrigt totalresultat Räkenskapsperiodens - 0,0 0,4 -17,0 -16,6 totalresultat Dividend -8,6 -8,6 Transaktioner med - - - -8,6 -8,6 moderbolagets ägare EGET KAPITAL 30.6.2025 1,8 49,7 -3,2 248,0 296,3 Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare Aktie- Omräknings- Balanserade Eget kapital MEUR kapital Fonder differenser vinstmedel totalt EGET KAPITAL 1.1.2024 1,8 49,7 -3,2 275,0 323,2 Räkenskapsperiodens -12,5 -12,5 resultat Omräkningsdifferenser 0,0 -0,2 -0,3 -0,6 Omvärdering av finansiella tillgångar värderade till verkligt värde via 0,0 - 0,0 övrigt totalresultat Räkenskapsperiodens - 0,0 -0,2 -12,8 -13,0 totalresultat Dividend -17,3 -17,3 Transaktioner med - - - -17,3 -17,3 moderbolagets ägare EGET KAPITAL 30.6.2024 1,8 49,7 -3,5 244,9 292,9 KONCERNENS RESULTATRÄKNING PER KVARTAL 2025 2025 2024 2024 2024 MEUR Q2 Q1 Q4 Q3 Q2 OMSÄTTNING 128,4 87,3 109,5 151,5 125,9 Övriga rörelseintäkter 0,2 0,4 0,6 0,2 0,2 Kostnader Varor och tjänster 27,5 18,5 23,5 30,2 27,3 Kostnader för löner och 33,1 28,7 30,6 30,7 31,6 anställningsförmåner Avskrivningar och 8,0 7,7 6,8 7,5 7,6 nedskrivningar Övriga rörelsekostnader 53,1 50,8 47,8 53,8 53,5 121,8 105,8 108,6 122,2 119,9 RÖRELSERESULTAT 6,9 -18,0 1,5 29,4 6,2 Finansiella intäkter 0,2 0,3 1,2 0,3 0,5 Finansiella kostnader -2,4 -2,3 -2,0 -3,0 -2,8 Andel av resultat efter 0,1 -1,9 2,9 1,7 -2,0 skatt från intresse- och joint venture företag redovisade enligt kapitalandelsmetoden RESULTAT FÖRE SKATTER 4,8 -22,0 3,7 28,4 1,8 Inkomstskatter -0,1 -0,1 -0,2 -3,5 -0,1 RÄKENSKAPSPERIODENS 4,8 -22,1 3,5 24,9 1,8 RESULTAT Resultat hänförligt till: Moderbolagets ägare 4,8 -22,1 3,5 24,9 1,8 Resultat per aktie, euro 0,28 -1,28 0,20 1,44 0,10 KONCERNENS RAPPORT ÖVER TOTALRESULTAT PER KVARTAL 2025 2025 2024 2024 2024 MEUR Q2 Q1 Q4 Q3 Q2 RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT 4,8 -22,1 3,5 24,9 1,8 Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen Omräkningsdifferenser -0,7 1,4 0,0 0,1 0,3 Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen Omvärdering av finansiella tillgångar värderade till verkligt värde via 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 övrigt totalresultat Övrigt totalresultat -0,7 1,4 0,0 0,1 0,3 RÄKENSKAPSPERIODENS 4,1 -20,7 3,6 25,1 2,1 TOTALRESULTAT Totalresultat hänförligt till: Moderbolagets ägare 4,1 -20,7 3,6 25,1 2,1 NYCKELTAL 2025 2024 2024 1.1-30.6 1.1-30.6 1.1-31.12 Eget kapital per aktie, euro 17,15 16,95 18,61 Soliditet 51,9 % 48,9 % 54,0 % Investeringar, Meur 12,4 15,4 24,6 - i % av omsättningen 5,8 % 7,0 % 5,1 % Passagerare 2 003 861 2 062 271 4 646 676 Fraktenheter 71 324 66 385 134 219 Antal årsanställda, medeltal 2 375 2 305 2 403 Eget kapital per aktie = Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare / Antal aktier Soliditet, % = (Eget kapital inklusive minoritetsandel) / (Balansomslutning - erhållna förskott). Vid avrundningen till miljoner euro kan avrundningsdifferenser om +/- 0,1 Meur uppstå. NOTER TILL HALVÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN JANUARI-JUNI 2025 1. Redovisningsprinciper Denna halvårsrapport är upprättad i enlighet med IFRS-redovisningsstandardernas bokförings- och värderingsprinciper och är uppgjord som ett sammandrag av bokslutet för perioden i enlighet med IAS 34. Halvårsrapporten är upprättad enligt samma redovisningsprinciper, uppskattningar och värderingar som i det senaste årsbokslutet, om inte annat framgår nedan. Halvårsrapporten är inte reviderad. Vid avrundningen till miljoner euro kan avrundningsdifferenser på +/- 0,1 Meur uppstå. 2. Uppskattningar och bedömningar Vid upprättandet av koncernbokslutet i enlighet med IFRS redovisningsstandarder måste företagsledningen göra bedömningar och uppskattningar om framtiden som påverkar de redovisade beloppen för tillgångar och skulder, intäkter och kostnader samt övrig information. De bedömningar och uppskattningar som bokslutet innehåller bygger på ledningens bästa uppfattning vid tidpunkten för publicering av bokslutet. En betydande osäkerhet har förelegat som en följd av den ekonomiska nedgången i vårt trafikområde som helhet, vilket har påverkat kundernas konsumtionsmönster negativt. Till osäkerheten bidrar även det rådande geopolitiska läget och dess potentiella inverkan på främst energipriserna. Det är svårt att bedöma hur osäkerheten kommer att påverka och vilka effekter det får för Viking Lines framtida resultat, finansiella ställning och kassaflöde. Det verkliga utfallet kan avvika från uppgjorda uppskattningar och bedömningar. Det viktigaste området som innebär bedömningar är värderingen av koncernens fartyg. Marknadsvärderingar görs regelbundet av externa värderare. Fartygens restvärden och beräknade nyttjandeperioder granskas årligen och justeras om de avviker väsentligt från tidigare värden. Vid värderingen av koncernens leasingavtal görs bedömningar huruvida koncernen kommer att utnyttja eventuell möjlighet att förlänga avtalets leasingperiod eller att säga upp avtalet. Bedömningar görs även av vilka diskonteringsräntor som ska användas vid nuvärdesberäkningarna av koncernens leasingskuld. Storleken på koncernens leasingskulder och nyttjanderätter, samt även amorteringar av leasingskulderna och avskrivningar av nyttjanderätterna, påverkas av ovanstående bedömningar. 3. Likviditet och risker Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av juni till 41,5 Meur (58,0 Meur). Beviljade outnyttjade kreditlimiter i koncernen uppgick till 22,1 Meur per 30 juni 2025 (22,1 Meur). Affärsverksamhetens nettokassaflöde uppgick till 23,7 Meur (23,3 Meur). Nettokassaflödet från investeringar var -9,6 Meur (-13,6 Meur) och nettokassaflödet från finansiering uppgick till -28,4 Meur (-37,0 Meur). Koncernens låneavtal innehåller marknadsmässiga lånekovenanter. De finansiella kovenanterna i låneavtalen består av minimikrav på likvida medel och soliditet samt maximal nivå på koncernens totala finansiella nettoskulder i förhållande till EBITDA. Dessa lånekovenanter har under perioden varit inom de ställda kraven. Bolagets förmåga att uppfylla de krav som ställs i befintliga finansieringsavtal beror på bolagets förmåga att generera kassaflöde från sin verksamhet, vilket delvis beror på faktorer som är utom bolagets kontroll. Det finns en risk, om den ekonomiska nedgången i Finland och det geopolitiska läget förvärras och energipriserna stiger väsentligt att bolaget inte kan generera ett tillräckligt kassaflöde eller erhålla ytterligare finansiering för att uppfylla sina förpliktelser i enlighet med finansieringsavtalen. För att något motverka risken för höjda bunkerpriser har koncernen ingått fastprisavtal avseende delar av MDO förbrukningen för juli-december 2025. Gällande eftergranskningen av de trafikstöd som passagerarfartygsrederierna som trafikerade Finland, erhöll under pandemiåren 2020-2022, har Viking Line sedan årsbokslutet informerats om att återbetalning kan komma att krävas. Hittills har Viking Line återbetalat 1,1 Meur. Omfattning och tidpunkt för eventuella ytterligare återbetalningar är ännu inte fastställda. Från och med 1 januari 2024 har sjöfarten inkluderats i EU:s handelssystem för växthusgaser (ETS). ETS är ett av styrmedlen som EU använder för att nå de egna klimatmålen och internationella åtaganden inom Parisavtalet. Viking Line är förpliktigat att för utsläppen från med 1 januari 2024 överlämna utsläppsrätter för flottans växthusgasutsläpp till aktuell tillsynsmyndighet. Det första överlämnandet ska ske senast den 30 september 2025. Viking Line har under året köpt utsläppsrätter kontinuerligt för att minska prisrisken. Innehav av utsläppsrätter binder kapital och påverkar likviditeten negativt. FuelEU Maritime-förordningen trädde i kraft från och med 1 januari 2025. Förordningens avsikt är att öka andelen förnybara- och lågutsläppsbränslen i den europeiska flottans energimix, enligt en kravnivå som stiger vart femte år. Finlands regering har beslutat att tillämpa ett liknande ö-undantag för FuelEU som för ETS fram till den 31 december 2029. Påverkan på likviditeten till följd av FuelEU Maritime förväntas vara minimal under den första femårsperioden. Framtida kassaflöden avseende finansiella skulder per 30.6.2025: MEUR Framtida kassaflöden Leasing- Leverantörs- Räntebärande avseende finansiella skulder skulder skulder skulder Totalt (inkl. finansiella kostnader) 1.7 2025 - 31.12 2025 1,1 30,0 13,5 44,6 1.1 2026 - 30.6 2026 1,1 13,3 14,4 1.7 2026 - 30.6 2027 1,1 32,8 33,9 1.7 2027 - 30.6 2028 0,9 23,0 23,9 1.7 2028 - 30.6 2029 0,5 17,3 17,8 1.7 2029 - 30.6 2030 0,4 15,1 15,5 1.7 2030 - 0,2 38,4 38,6 Totalt 5,4 30,0 153,4 188,8 4. Segmentuppgifter Koncernens omsättning minskade med 1,5 % och de passagerarrelaterade intäkterna minskade med 2,3 %. 2025 2024 2024 MEUR 1.1-30.6 1.1-30.6 1.1-31.12 Omsättning Fartygen 213,8 216,1 474,6 Ofördelat 2,0 3,1 5,7 Rörelsesegmenten totalt 215,8 219,2 480,3 Elimineringar 0,0 -0,1 -0,1 Koncernens omsättning totalt 215,8 219,1 480,2 Rörelseresultat Fartygen 25,7 30,0 93,4 Ofördelat -36,9 -34,3 -66,7 Koncernens rörelseresultat totalt -11,2 -4,3 26,7 OMSÄTTNING Passagerarrelaterade intäkter 188,0 192,3 427,7 Fraktintäkter 26,7 25,2 49,7 Övriga intäkter 1,1 1,6 2,7 Totalt 215,8 219,1 480,2 5. Övriga rörelseintäkter 2025 2024 MEUR 1.1-30.6 1.1-30.6 Fastighetshyror 0,1 0,1 Försäljningsvinst 0,0 0,0 Försäkringsersättningar, haverier 0,2 0,0 Intäkter Joint Venture 0,3 0,5 Övriga intäkter 0,0 0,0 Totalt 0,6 0,6 6. Ersättningar till anställda 294 (193) personer anställda i ett av Viking Line Abp:s dotterbolag har under perioden varit uthyrda till joint venture bolaget Gotland Alandia Cruises AB, som bedriver kryssningstrafik med fartyget Birka Gotland. Personalen som hyrts ut av oss har i huvudsak varit cateringpersonal. Under jämförelseperioden flaggades Viking Cinderella om från svensk till finsk flagg. 2025 2024 MEUR 1.1-30.6 1.1-30.6 Löner 65,4 63,4 Pensionskostnader, avgiftsbestämda planer 7,9 7,5 Övriga lönebikostnader 5,9 5,6 79,2 76,5 Statlig restitution -17,4 -16,9 Totalt 61,8 59,6 7. Avskrivningar 2025 2024 MEUR 1.1-30.6 1.1-30.6 Avskrivningar Immateriella tillgångar 0,4 0,3 Byggnader och konstruktioner 0,0 0,0 Ombyggnadskostnader för hyrda fastigheter 0,2 0,2 Fartyg 13,7 12,8 Maskiner och inventarier 0,4 0,3 Nyttjanderätter 1,1 1,5 Totalt 15,7 15,1 8. Övriga rörelsekostnader 2025 2024 MEUR 1.1-30.6 1.1-30.6 Försäljnings- och marknadsföringskostnader 10,8 10,6 Tvätt- och städkostnader 10,8 10,6 Reparationer och underhåll 8,9 8,4 Offentliga hamnkostnader och fartygsavgifter 19,7 18,1 Bunkerkostnader 27,6 28,9 Utsläppsrätter 2,7 1,6 Övriga kostnader 23,5 22,4 Totalt 104,0 100,5 9. Finansiella kostnader 2025 2024 MEUR 1.1-30.6 1.1-30.6 Räntekostnader på finansiella skulder värderade till upplupet anskaffningsvärde 3,4 5,7 Räntekostnader på leasingskulder 0,1 0,2 Valutakursförluster 0,9 0,1 Garantiprovisioner och övriga finansiella kostnader 0,3 0,2 Finansiella kostnader totalt 4,7 6,2 10. Inkomstskatter Koncernen har per den 30 juni 2025 redovisat uppskjutna skatteskulder om netto 49,1 Meur, varav 49,9 Meur avser uppskjutna skatteskulder och 0,8 Meur uppskjutna skattefordringar. MEUR Uppskjutna Skillnader mellan Övriga Totalt skatteskulder redovisat och temporära skattemässigt skillnader värde avseende materiella anläggningstillgångar 1.1.2025 48,6 0,3 49,0 Omräkningsdifferenser 0,1 - 0,1 Redovisat i - 0,1 0,1 resultaträkningen Redovisat direkt i - 0,0 0,0 eget kapital 30.6.2025 48,7 0,4 49,1 11. Nedskrivningsprövning De redovisade värdena för immateriella och materiella tillgångar prövas regelbundet för att upptäcka eventuella externa eller interna indikationer på nedskrivningsbehov. Om sådana indikationer observeras för någon tillgångspost, fastställs dess återvinningsvärde. Ett av de viktigaste områden som innebär bedömningar är värdering av koncernens fartyg. Ledningen har även gjort en bedömning att det inte finns nedskrivningsbehov för koncernens övriga långfristiga tillgångar. 12. Placeringar redovisade enligt kapitalandelsmetoden Viking Line Abp:s placering i Alandia Försäkring Abp samt Alandia Holding Abp har under det första halvåret genererat ett resultat om 1,6 Meur. Den under perioden erhållna dividenden från Alandia Försäkring Abp om 1,7 Meur resulterar i enlighet med IAS 28.10 för koncernen endast i ett positivt kassaflöde. Viking Line Abp:s placering i Rederiaktiebolaget Eckerö har under rapportperioden genererat ett resultat om -0,2 Meur. Viking Line erhåller siffrorna från Rederiaktiebolaget Eckerö med ett kvartals förskjutning. Den under perioden erhållna dividenden från Rederiaktiebolaget Eckerö om 1,0 Meur resulterar i enlighet med IAS 28.10 för koncernen endast i ett positivt kassaflöde. Viking Lines andel av Gotland Alandia Cruises AB:s resultat har för perioden 1 januari - 30 juni 2025 genererat i ett resultat om -3,2 Meur. 13. Kundfordringar och övriga fordringar Kundfordringar värderas till upplupet anskaffningsvärde i enlighet med IFRS 9. Det bokförda värdet för kundfordringar och övriga fordringar anses motsvara verkligt värde på grundval av posternas kortfristiga karaktär. 14. Givna säkerheter och ansvarsförbindelser MEUR 30.6.2025 31.12.2024 Ansvarsförbindelser 1) 156,0 173,9 Säkerheter, för egen del 2) 232,5 436,5 Övriga ansvar som inte upptagits i bokföringen 3) 2,3 2,6 1) Gäller lån och limiter för vilka fartygs-, fastighets- och företagsinteckningar givits som säkerhet samt övriga ansvar ej upptagna i balansräkningen täckta med legorätts- och företagsinteckningar. 2) Gäller fartygs- och företagsinteckningar samt inteckningar i legorätt. 3) Alandia Holding Ab har utöver inskjutet kapital tagit ett lån för att finansiera köpet av aktierna i Alandia Försäkring Abp. Till den del Alandia Holding är i behov av likvida medel för betalning av amorteringarna har Viking Line Abp genom aktieägaravtal förbundit sig att enligt ägarandel tillskjuta likvida medel till Alandia Holding Ab. 15. Händelser efter balansdagen Styrelsen har på sitt ordinarie möte den 14 augusti 2025 i enlighet med den ordinarie bolagsstämmans befullmäktigande av den 24 april 2025 beslutat att dela ut en andra rat dividend om 50 cent per aktie, totalt 8,6 Meur med avstämningsdag 18 augusti 2025 och utbetalningsdag 25 augusti 2025. Styrelsen känner inte till några händelser efter balansdagen som skulle kunna påverka halvårsrapporten. VD Jan Hanses jan.hanses@vikingline.com 018-270 00