Viking Line Abp PUOLIVUOSIKATSAUS 15.08.2025, KLO 09.00 Haastava puolivuotiskausi, mutta parantunut tulos toisella neljänneksellä TOINEN KVARTAALI 2025 (vuoden 2024 toiseen kvartaaliin verrattuna) · Liikevaihto oli128,4miljoonaa euroa(125,9 milj. euroa). · Liiketoiminnan muut tuotot olivat0,2miljoonaa euroa (0,2milj. euroa). · Liiketulos oli 6,9miljoonaa euroa (6,2milj. euroa). · Rahoitustuotot ja -kulut olivat -2,0miljoonaa euroa (-4,3milj. euroa). · Tulos ennen veroja oli 4,8miljoonaa euroa (1,8milj. euroa). · Tulos verojen jälkeen oli 4,8miljoonaa euroa (1,8milj. euroa). TAMMIKUU-KESÄKUU2025 (tammikuu-kesäkuu2024) · Liikevaihto oli 215,8miljoonaa euroa(219,1 milj. euroa). · Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,6miljoonaa euroa(0,6 milj. euroa). · Liiketulos oli-11,2miljoonaa euroa(-4,3milj. euroa). · Rahoitustuotot ja -kulut olivat-6,0miljoonaa euroa(-8,1milj. euroa). · Tulos ennen veroja oli-17,2miljoonaa euroa(-12,4milj. euroa). · Tulos verojen jälkeen oli -17,3miljoonaa euroa(-12,5milj. euroa). · Investoinnit, pääasiassa Gabriellaan ja Viking XPRS:ään olivat 12,4 miljoonaa euroa (15,4 milj. euroa pääasiassa Viking Cinderellaan ja Birka Gotlandiin). · Hallitus päätti kokouksessaan 14.8.2025, yhtiökokouksen 24.4.2025 antaman valtuutuksen perusteella, maksaa toisen osingon 50 senttiä osakkeelta, yhteensä 8,6 miljoonaa euroa, täsmäytyspäivä 18.8.2025 ja maksupäivä 25.8.2025. Merkittävää epävarmuutta aiheuttavat viime vuosien talouden laskusuhdanne liikennealueellamme, mikä on vaikuttanut negatiivisesti asiakkaiden kulutustottumuksiin. Epävarmuutta lisäävät myös vallitseva geopoliittinen tilanne ja sen mahdollinen vaikutus erityisesti energian hintoihin. Tämä epävarmuus vaikeuttaa matkustajamarkkinoiden kehityksen ennustamista. Hallitus arvioi, että vuoden 2025 tulos ennen veroja tulee olemaan vuoden 2024 tasolla, kuten viime raportissa todettiin. TOIMITUSJOHTAJA JAN HANSES KOMMENTOI Vuoden toisen neljänneksen tuloskehitys oli vahvempaa kuin vastaavalla ajanjaksolla edellisenä vuonna. Tulosparannus vahvistui kaikilla vuosineljänneksen kuukausilla. Näin ollen odotuksemme tulosparannuksesta huhti-kesäkuussa toteutuivat, joskin edelleen vaatimattomalla tasolla. Kysynnän kehitys oli lievästi positiivista, mutta myönteinen kehitys siirtyi eteenpäin, kuten varoitettiin edellisessä osavuosikatsauksessa. Talouskehityksen heikkous liikennealueellamme pitää yllä kuluttajien varovaisuutta. Puolivuotistulokseen vaikuttivat yhä Gabriellan ja Viking XPRS:n telakoinnit, mutta odotamme tuloskehityksen edelleen vahvistuvan, jotta koko vuoden tulos olisi viime vuoden tasolla. Korkeasesongin kuukausien, heinä-elokuun, kysynnän ennustetaan olevan hyvää, kun taas syksyn näkymät ovat epävarmat. Yhteisyrityksemme Gotland Alandia Cruisesin tulokseen vaikuttavat samat markkinaolosuhteet kuin muuhun liikenteeseemme, eikä tulos ole vielä täysin odotustemme mukainen, mutta kehityssuunta on sama kuin muussa liikenteessä. Tammikuusta lähtien tulokseen ovat vaikuttaneet myös Suomessa nousseet väylämaksut, koska rikkidirektiivin yhteydessä tehdyn maksujen puolitus palautettiin. Lisäksi vuoden alusta on peritty myös korotettuja maksuja EU:n päästökauppajärjestelmästä, joka nykyään vastaa 70 prosenttia täysin käyttöön otetusta päästökauppajärjestelmästä. Toimintaamme vaikuttavat tällä hetkellä voimakkaasti tulevat ympäristönormit ja meille aiheutuu kustannuksia, joita voidaan keskiajalla vain osittain lieventää energiatehokkuustyöllä. Vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuus merenkulkuun on yhä heikkoa. Yhteenvetona totean, että vuoden 2025 ensimmäistä puoliskoa on leimannut suhteellisen raskas telakointiohjelma ja haastava markkinatilanne, joiden osalta toivomme muutosta kolmannella neljänneksellä. Haluan kiittää asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme osoitetusta luottamuksesta ja hyvästä yhteistyöstä. Suuri kiitos myös henkilöstöllemme, joka on mahdollistanut ennätyskorkeat asiakastyytyväisyysarvot. TUNNUSLUKUJEN YHTEENVETO 2025 2024 2025 2024 2024 MEUR 1.4.-30.6. 1.4.-30.6. 1.1.-30.6. 1.1.-30.6. 1.1.-31.12. Liikevaihto 128,4 125,9 215,8 219,1 480,2 Liiketoiminnan 0,2 0,2 0,6 0,6 1,4 muut tuotot Liiketulos 6,9 6,2 -11,2 -4,3 26,7 Tulos ennen 4,8 1,8 -17,2 -12,4 19,8 veroja Tilikauden 4,8 1,8 -17,3 -12,5 15,9 tulos LIIKENNE JA MARKKINAT Konserni harjoitti raportointikaudella matkustaja- ja rahtiliikennettä viidellä kokonaan omistamallaan sekä yhdellä yhteisomisteisella aluksella Itämeren pohjoisosassa ja Suomenlahdella. Gabriella oli telakalla 1.-18. tammikuuta. Viking XPRS oli telakalla 18. tammikuuta - 6.helmikuuta. Viking Cinderella korvasi sen Helsingistä Tallinnaan 21. tammikuuta-6.helmikuuta, minkä jälkeen palasi normaaliliikenteeseensä Helsinki-Maarianhamina-Tukholma. Birka Gotland, Viking Linen ja Gotlandsbolagetin yhdessä omistama alus, oli suunnitellulla liikennöintitauolla 6.-15. tammikuuta. 19. kesäkuuta-10. elokuuta. Gabriella ja Viking Cinderella pysähtyvät Tallinnaan normaaliliikenteessään reitillä Helsinki-Maarianhamina-Tukholma. Kesäkuussa nämä alukset tekivät myös useita risteilyjä Helsingistä Visbyyn. Vertailukaudella, 20. maaliskuuta 2024, Birka Gotland aloitti risteilyliikenteen Tukholmasta. Ennen liikenteen aloitusta tehtiin iso telakointi ja päivitys. Vertailukaudella telakoitiin myös Viking Cinderella ja Viking Glory. Cinderella siirrettiin telakoinnin jälkeen Ruotsin alusrekisteristä Ahvenanmaan alusrekisteriin. Konsernin täysin omistamien alusten matkustajamäärä oli 2 003 861 (2 062 271). Konsernin markkinaosuus liikennealueella oli noin 31,6 % (33,0 %). Birka Gotlandin matkustajamäärä oli 255 930 (139 062 ajalla 20. maaliskuuta-30. kesäkuuta 2024). Matkustajamäärät laskivat verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon, mikä johtui telakoinneista ja alusten reittimuutoksista, jotka vaikuttivat vertailtavuuteen. Risteilykysyntä on lisäksi vaihdellut, erityisesti Turku-Ahvenanmaa-Tukholma-reitillä, mikä johtuu pääosin taloustilanteen heikkoudesta päämarkkinoilla Suomessa ja Ruotsissa. Kausittainen kysyntä oli kuitenkin viime vuoden tasolla. Suomen ja Ruotsin välillä matkustajamäärät kasvoivat korkeamman vuorotiheyden ansiosta, kun Cinderella liikennöi Helsinki-Maarianhamina-Tukholma-reittiä suurimman osan ajasta. Suomen ja Viron välinen liikenne oli vakaata. Viking Linen markkinaosuus Suomen ja Ruotsin välillä kasvoi 60,8 %:iin (59,7 %). Suomen ja Viron välillä markkinaosuus laski hieman, mikä johtui pääasiassa Viking XPRS:n telakoinnista alkuvuodesta. Konsernin kokonaisrahtimäärä oli 71 324 yksikköä (66 385). Konsernin rahtimarkkinaosuus oli arviolta 19,5 % (16,8 %). Viking Linen positiivinen rahtivolyymitrendi jatkuu, vaikka liiketoiminta -alueellamme markkina laskee - osittain kiitos biokaasutuotteemme "Green Shipping on Demand", jonka kehitys on ollut odotettua parempaa. Lisäksi olemme nyt havainneet hieman parempaa tasapainoa liikenteessä, mikä toivottavasti viittaa Suomen talouden elpymiseen. Kansainvälisillä kuljetusmarkkinoilla on raportoitu parempia näkymiä syksylle, kun energiaremonttihankkeet käynnistyvät ja laskevat korot lisäävät rakentamisen aktiviteettia. Henkilöautojen markkinaosuus oli noin 26,5 % (28,5 %). Pitkittynyt geopoliittinen epävarmuus maailmalla luo jatkossakin epävarmuutta kysynnän kehityksestä niin matkustaja- kuin rahtimarkkinoilla. TAMMI-KESÄKUUN 2025 LIIKEVAIHTO JA TULOS Konsernin liikevaihto laski 1,5 % ja oli 215,8 miljoonaa euroa (219,1 milj. euroa 1.1.-30.6.2024). Liiketulos oli -11,2 miljoonaa euroa (-4,3 milj. euroa). Konsernin tulos ennen veroja oli -17,2 miljoonaa euroa (-12,4 milj. euroa). Heikentyminen verrattuna edellisvuoteen johtuu pääasiassa ensimmäisestä vuosineljänneksestä, jolloin kaksi alusta oli pois liikenteestä suunniteltujen telakointien vuoksi. Tämä vaikutti matkustajamääriin ja tuloihin negatiivisesti. Puolivuositulos on heikompi kuin 2024 ja kuvastaa myös jatkuvaa epävarmuutta maailmalla, mukaan lukien kysynnän kehitys ja geopoliittiset tekijät. Matkustajatoiminnan tuotot vähenivät 2,3 % ja olivat 188,0 miljoonaa euroa (192,3 milj. euroa), kun taas rahtitoiminnan tuotot kasvoivat 6,1 % ja oli 26,7 miljoonaa euroa (25,2 milj. euroa) ja muut tuotot olivat 1,1 miljoonaa euroa (1,6 milj. euroa). Myyntikate oli 169,7 miljoonaa euroa (170,4 milj. euroa). Käyttökustannukset kasvoivat 3,5 % ja olivat 165,8 miljoonaa euroa (160,2 milj. euroa), josta päästöoikeuskustannukset olivat 2,7 miljoonaa euroa (1,6 milj. euroa). Palkka- ja etuuskulut kasvoivat 3,7 % eli 2,2 miljoonaa euroa johtuen pääosin siitä, että Viking Line miehittää Birka Gotlandin palveluhenkilöstöllä. Muut liiketoiminnan kulut kasvoivat 3,4 % eli 3,4 miljoonaa euroa. Päästöoikeuskustannukset, korotetut väylämaksut sekä korjaus- ja ylläpitokustannukset telakointien aikana muodostavat suuren osan kasvusta. Muihin liiketoiminnan kuluihin sisältyy myös 1,1 miljoonan euron pandemia-aikana saadun liikennetuen takaisinmaksu. VUODEN 2025 TOISEN KVARTAALIN LIIKEVAIHTO JA TULOS Konsernin liikevaihto kasvoi 2,0 % ja oli 128,4 miljoonaa euroa (125,9 milj. euroa 1.4.-30.6.2024). Liiketulos oli 6,9 miljoonaa euroa (6,2 milj. euroa). Liikevaihdon kasvuun toisella neljänneksellä vaikutti pääsiäisen sijoittuminen huhtikuulle, joka lisäsi matkustusta verrattuna edellisvuoteen, jolloin pääsiäinen oli maaliskuussa. Matkustajatoiminnan tuotot kasvoivat 2,4 % ja oli 115,3 miljoonaa euroa (112,6 milj. euroa), rahtitoiminnan tuotot olivat 12,6 miljoonaa euroa (12,5 milj. euroa) ja muut tuotot 0,5 miljoonaa euroa (0,8 milj. euroa). Myyntikate oli 100,9 miljoonaa euroa (98,7 milj. euroa). Käyttökustannukset kasvoivat 1,4 % ja olivat 86,3 miljoonaa euroa (85,1 milj. euroa). Palkka- ja etuuskulut kasvoivat 4,8 % eli 1,5 miljoonaa euroa, kun taas muut liiketoiminnan kulut laskivat 0,7 % eli 0,3 miljoonaa euroa. INVESTOINNIT JA RAHOITUS Konsernin investoinnit olivat tammi-kesäkuussa 2025 yhteensä 12,4 miljoonaa euroa (15,4 milj. euroa). Investoinnit olivat 5,8 % liikevaihdosta (7,0 %). Merkittävä osa investoinneista kohdistui Gabriellan ja Viking XPRS:n telakointeihin, ja merkittävä osuus käytettiin päästöoikeuksien hankintaan, jotka kirjataan aineettomina hyödykkeinä. Vertailuvuoden investoinnit liittyivät pääasiassa Viking Cinderellan-aluksen telakointiin sekä Gotlandsbolagetin kanssa yhteisomistuksessa olevan Birka Gotland -aluksen telakointiin liittyvistä investoinneista. Konsernin pitkäaikaiset korolliset velat olivat 30.6.2025 yhteensä 112,0 miljoonaa euroa (133,1 milj. euroa). Todettakoon tässä yhteydessä, että konsernin Viking Grace -aluksen rahoitukseen liittyvä luotto maksettiin kokonaisuudessaan takaisin tammikuussa 2025. Omavaraisuusaste oli 51,9 % (48,9 % vuoden aiemmin). Konsernin rahavarat olivat kesäkuun lopussa 41,5 miljoonaa euroa (58,0 milj. euroa). Myönnetyt käyttämättömät luottolimiitit konsernissa olivat 22,1 miljoonaa euroa (22,1 milj. euroa). Liiketoiminnan nettorahavirta oli 23,7 miljoonaa euroa (23,3 milj. euroa). Investointien nettorahavirta oli -9,6 miljoonaa euroa (-13,6 milj. euroa) ja rahoituksen nettorahavirta -28,4 miljoonaa euroa (-37,0 milj. euroa). Konsernin lainasopimuksiin sisältyy markkinaehtoisia lainakovenantteja. Rahoituskovenantteina on vähimmäisvaatimukset likvideille varoille ja omavaraisuusasteelle sekä konsernin nettovelkojen enimmäismäärä suhteessa EBITDAan. Osingonmaksurajoitus yhdessä konsernin lainasopimuksessa on voimassa, jos konsernin velka suhteessa EBITDAan ylittää suhdeluvun 5,0. Konsernin velka EBITDAan nähden on tämän rajan alapuolella, joten rajoitus ei ole voimassa. ORGANISAATIO JA HENKILÖSTÖ Konsernin henkilöstön keskimääräinen määrä täysiaikaisina oli 2 375 (2 305), josta emoyhtiössä 1 946 (1 848). Maahenkilöstöä oli 453 (459) ja merihenkilöstöä 1 922 (1 846). 294 työntekijää (193) Viking Line Abp:n tytäryhtiöstä on ollut katsauskaudella vuokrattuna yhteisyritys Gotland Alandia Cruises AB:lle, joka harjoittaa risteilyliikennettä Birka Gotland -aluksella. Vuokrattu henkilöstö on ollut pääosin palveluhenkilöstöä. Vertailukaudella Viking Cinderella liputettiin Ruotsin lipusta Suomen lipun alle. RISKITEKIJÄT Viking Linen toimintaan kohdistuu erilaisia riskejä, joiden laajuus ja vaikutus vaihtelevat ja voivat vaikuttaa toimintaan, taloudelliseen tulokseen sekä yrityksen kykyyn saavuttaa sosiaalisia ja ympäristötavoitteitaan. Keskeiset riskit on jaettu neljään luokkaan: strategiset, operatiiviset, vahinko- ja taloudelliset riskit. Nämä riskit ovat säilyneet samoina viime tilinpäätöksen jälkeen. Vuonna 2025 Viking Line laajentaa riskiluokitusta ilmastoriskien kategoriaksi. Ilmastoriskejä tunnistetaan ja hallitaan osana yhtiön kokonaisvaltaista riskienhallintaa. Vuoden 2025 aikana työtä on kehitetty vastaamaan EU:n kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) vaatimuksia. Tavoitteena on varmistaa pitkäaikainen kilpailukyky, noudattaa sääntelyvaatimuksia ja edistää siirtymää kestävämpään merenkulkuun. Ilmastoriskejä arvioidaan kahden pääkategorian mukaan: · Fyysiset riskit kuten myrskyt, merenpinnan nousu ja muuttuvat sääolosuhteet, jotka voivat vaikuttaa aluksiin, satamainfrastruktuuriin, henkilöstöön ja toimitusketjuihin. · Siirtymäriskejä kuten teknologiset, poliittiset ja markkinamuutokset, joita tapahtuu siirryttäessä vähähiiliseen talouteen. Yhtiön korolliset velat olivat 133,8 miljoonaa euroa 30.6.2025, joista 91,8 % oli vaihtuvakorkoisia. Koko vaihtuva korko muodostuu markkinakorosta ja yhtiökohtaisesta marginaalista. Korkotason vaihtelut vaikuttavat yhtiön rahoituskuluihin ja voivat tulevaisuudessa vaikuttaa rahoituskustannuksiin. Koskien pandemian vuosina 2020-2022 Suomessa liikennöivien matkustaja -alusvarustamoiden saamiin liikennetukiin tehdyn jälkitarkastuksen osalta Viking Line on tilinpäätöksen jälkeen saanut tiedon mahdollisesta takaisinperinnästä. Tähän mennessä Viking Line on palauttanut 1,1 Meur. Mahdollisten lisäpalautusten laajuus ja ajankohta eivät ole vielä tiedossa. NÄKYMÄT KOKO TOIMINTAVUODELLE 2025 Merkittävää epävarmuutta aiheuttavat viime vuosien talouden laskusuhdanne liikennealueellamme, mikä on vaikuttanut negatiivisesti asiakkaiden kulutustottumuksiin. Epävarmuutta lisäävät myös vallitseva geopoliittinen tilanne ja sen mahdollinen vaikutus erityisesti energian hintoihin. Tämä epävarmuus vaikeuttaa matkustajamarkkinoiden kehityksen ennustamista. Hallitus arvioi, että vuoden 2025 tulos ennen veroja tulee olemaan vuoden 2024 tasolla, kuten viime raportissa todettiin. TILINPÄÄTÖSPÄIVÄN JÄLKEISET TAPAHTUMAT Hallitus päätti kokouksessaan 14.8.2025, yhtiökokouksen 24.4.2025 antaman valtuutuksen perusteella maksaa toisen osingon 50 senttiä osakkeelta, yhteensä 8,6 miljoonaa euroa, täsmäytyspäivä 18.8.2025 ja maksupäivä 25.8.2025. Hallitus ei tunne muita tasepäivän jälkeisiä tapahtumia, jotka vaikuttaisivat puolivuotiskatsaukseen. Maarianhaminassa 14. elokuuta 2025 VIKING LINE ABP Hallitus Taloudelliset tiedot Hallituksen puolivuotiskatsaus on laadittu IFRS-standardien kirjaamis- ja arvostusperiaatteiden mukaisesti. Sovelletut laadinta- ja laskentaperiaatteet ovat samat kuin vuoden 2024 tilinpäätöksessä. Luvut ovat tilintarkastamattomia. KONSERNIN TULOSLASKELMA 2025 2024 2025 2024 2024 MEUR Liite 1.4. 1.4. 1.1.-30.6. 1.1. 1.1. -30.6. -30.6. -30.6. -31.12. LIIKEVAIHTO 4 128,4 125,9 215,8 219,1 480,2 Liiketoiminnan muut 5 0,2 0,2 0,6 0,6 1,4 tuotot Kulut Tavarat ja palvelut 27,5 27,3 46,0 48,8 102,5 Palkat ja työsuhde 6 33,1 31,6 61,8 59,6 120,9 -etuuksista aiheutuneet kulut Poistot ja 7 8,0 7,6 15,7 15,1 29,3 arvonalentumiset Liiketoiminnan muut 8 53,1 53,5 104,0 100,5 202,2 kulut 121,8 119,9 227,6 224,0 454,8 LIIKETULOS 6,9 6,2 -11,2 -4,3 26,7 Rahoitustuotot 0,2 0,5 0,5 1,4 2,9 Rahoituskulut 9 -2,4 -2,8 -4,7 -6,2 -11,2 Osuus 0,1 -2,0 -1,8 -3,2 1,4 pääomaosuusmenetelmällä käsiteltyjen osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksesta verojen jälkeen TULOS ENNEN VEROJA 4,8 1,8 -17,2 -12,4 19,8 Tuloverot -0,1 -0,1 -0,1 -0,1 -3,8 TILIKAUDEN TULOS 4,8 1,8 -17,3 -12,5 15,9 Tuloksen jakautuminen: Emoyhtiön omistajille 4,8 1,8 -17,3 -12,5 15,9 Osakekohtainen tulos, 0,28 0,10 -1,00 -0,72 0,92 euroa KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA 2025 2024 2025 2024 2024 MEUR 1.4. 1.4. 1.1.-30.6. 1.1. 1.1. -30.6. -30.6. -30.6. -31.12. TILIKAUDEN TULOS 4,8 1,8 -17,3 -12,5 15,9 Erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi Muuntoerot -0,7 0,3 0,7 -0,6 -0,4 Erät, joita ei siirretä tulosvaikutteisiksi Käypään arvoon laajan tuloksen kautta kirjattavat 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 rahoitusvarat Muut laajan tuloksen -0,7 0,3 0,7 -0,6 -0,4 erät yhteensä TILIKAUDEN LAAJA TULOS 4,1 2,1 -16,6 -13,0 15,6 Laajan tuloksen jakautuminen: Emoyhtiön omistajille 4,1 2,1 -16,6 -13,0 15,6 KONSERNITASE MEUR Liite 30.6.2025 30.6.2024 31.12.2024 VARAT Pitkäaikaiset varat Aineettomat hyödykkeet 11,4 6,8 8,1 Maa-alueet 0,5 0,5 0,5 Rakennukset ja 1,5 1,6 1,6 rakennelmat Vuokrakiinteistöjen 1,4 1,0 1,5 perusparannusmenot Alukset 418,6 433,2 423,5 Koneet ja kalusto 2,9 2,6 2,6 Käyttöoikeusomaisuus 4,4 3,9 5,2 Käypään arvoon laajan tuloksen kautta kirjattavat 0,0 0,0 0,0 rahoitusvarat Pääomasuusmenetelmällä 12 53,2 50,5 54,6 käsiteltävät sijoitukset Saamiset - 0,5 - Pitkäaikaiset varat 493,9 500,5 497,7 yhteensä Lyhytaikaiset varat Vaihto-omaisuus 15,0 15,0 13,4 Tuloverosaamiset 0,1 0,1 0,1 Myyntisaamiset ja muut 13 51,4 55,5 40,4 saamiset Rahavarat 41,5 58,0 55,8 Lyhytaikaiset varat 108,1 128,7 109,7 yhteensä VARAT YHTEENSÄ 602,0 629,2 607,4 OMA PÄÄOMA JA VELAT Oma pääoma Osakepääoma 1,8 1,8 1,8 Rahastot 49,7 49,7 49,6 Muuntoerot -3,2 -3,5 -3,6 Kertyneet voittovarat 248,0 244,9 273,6 Emoyhtiön omistajille 296,3 292,9 321,5 kuuluva oma pääoma Oma pääoma yhteensä 296,3 292,9 321,5 Pitkäaikaiset velat Laskennalliset 10 49,1 45,2 49,0 verovelat Korolliset velat 112,0 133,1 122,5 Vuokrasopimusvelat 2,9 2,9 3,3 Pääomasuusmenetelmällä 12 3,7 3,5 0,5 käsiteltävät sijoitukset Muut velat 1,3 1,8 1,5 Pitkäaikaiset velat 169,0 186,5 176,8 yhteensä Lyhytaikaiset velat Korolliset velat 21,8 36,7 29,2 Vuokrasopimusvelat 2,0 2,7 2,7 Tuloverovelat 0,0 0,0 0,0 Ostovelat ja muut velat 112,9 110,4 77,1 Lyhytaikaiset velat 136,6 149,8 109,0 yhteensä Velat yhteensä 305,7 336,3 285,9 OMA PÄÄOMA JA VELAT 602,0 629,2 607,4 YHTEENSÄ KONSERNIN RAHAVIRTALASKELMA 2025 2024 2024 MEUR 1.1. 1.1. 1.1. -30.6. -30.6. -31.12. LIIKETOIMINNAN RAHAVIRTA Tilikauden tulos -17,3 -12,5 15,9 Oikaisut Poistot ja 15,7 15,1 29,3 arvonalentumiset Pitkäaikaisten 0,0 0,0 0,0 varojen myyntivoitot/-tappiot Osuus 1,8 3,2 -1,4 osakkuusyrityksen tuloksesta Muut erät, joihin ei 0,1 -0,5 -0,1 liity rahavirtaa Korkokulut ja muut 3,8 6,1 11,1 rahoituskulut Korkotuotot ja muut -0,4 -1,0 -2,4 rahoitustuotot Osinkotuotot 0,0 - 0,0 Tuloverot 0,1 0,1 3,8 Käyttöpääoman muutokset Myyntisaamisten ja -11,0 -15,4 -0,3 muiden saamisten muutos Vaihto-omaisuuden -1,6 -2,3 -0,6 muutos Ostovelkojen ja 35,8 35,1 1,7 muiden velkojen muutos Maksetut korot -3,4 -5,3 -9,8 Maksetut muut -0,2 -0,3 -0,7 rahoituskulut Saadut korot 0,3 0,8 2,4 Saadut muut 0,0 0,2 0,1 rahoitustuotot Maksetut verot -0,1 -0,1 0,0 LIIKETOIMINNAN 23,7 23,3 49,0 NETTORAHAVIRTA INVESTOINNIT Alusinvestoinnit -8,0 -11,2 -14,4 Investoinnit muihin -4,4 -2,2 -5,1 aineettomiin ja aineellisiin hyödykkeisiin Pääomasuusmenetelmällä 0,0 -2,0 -5,0 käsiteltävät sijoitukset Muiden aineettomien ja 0,1 0,0 0,0 aineellisten hyödykkeiden myynti Pitkäaikaisten - 0,1 0,6 saamisten muutos Osakkuusyritykseltä 2,8 1,7 2,2 saadut osingot Muista yhtiöistä saadut 0,0 - 0,0 osingot INVESTOINTIEN -9,6 -13,6 -21,7 NETTORAHAVIRTA RAHOITUS Pitkäaikaisten velkojen -18,3 -18,3 -36,7 lyhennykset Vuokrasopimusvelkojen -1,4 -1,4 -2,8 lyhennykset Maksetut osingot -8,6 -17,3 -17,3 RAHOITUKSEN -28,4 -37,0 -56,7 NETTORAHAVIRTA RAHAVAROJEN MUUTOS -14,3 -27,3 -29,5 Rahavarat tilikauden 55,8 85,3 85,3 alussa RAHAVARAT TILIKAUDEN 41,5 58,0 55,8 LOPUSSA LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma Osake- Muunto Kertyneet Oma - pääoma MEUR pääoma Rahastot erot voittovarat yhteensä OMA PÄÄOMA 1.1.2025 1,8 49,6 -3,6 273,6 321,5 Tilikauden tulos -17,3 -17,3 Muuntoerot 0,0 0,4 0,3 0,7 Käypään arvoon laajan tuloksen kautta kirjattavat 0,0 - 0,0 rahoitusvarat Tilikauden laaja tulos - 0,0 0,4 -17,0 -16,6 Osingonjako -8,6 -8,6 Liiketoimet emoyhtiön - - - -8,6 -8,6 omistajien kanssa OMA PÄÄOMA 30.6.2025 1,8 49,7 -3,2 248,0 296,3 Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma Osake- Muunto Kertyneet Oma - pääoma MEUR pääoma Rahastot erot voittovarat yhteensä OMA PÄÄOMA 1.1.2024 1,8 49,7 -3,2 275,0 323,2 Tilikauden tulos -12,5 -12,5 Muuntoerot 0,0 -0,2 -0,3 -0,6 Käypään arvoon laajan tuloksen kautta kirjattavien 0,0 - 0,0 rahoitusvarojen uudelleenarvostus Tilikauden laaja tulos - 0,0 -0,2 -12,8 -13,0 Osingonjako -17,3 -17,3 Liiketoimet emoyhtiön - - - -17,3 -17,3 omistajien kanssa OMA PÄÄOMA 30.6.2024 1,8 49,7 -3,5 244,9 292,9 KONSERNIN TULOSLASKELMA VUOSINELJÄNNEKSITTÄIN 2025 2025 2024 2024 2024 MEUR Q2 Q1 Q4 Q3 Q2 LIIKEVAIHTO 128,4 87,3 109,5 151,5 125,9 Liiketoiminnan muut 0,2 0,4 0,6 0,2 0,2 tuotot Kulut Tavarat ja palvelut 27,5 18,5 23,5 30,2 27,3 Palkat ja työsuhde 33,1 28,7 30,6 30,7 31,6 -etuuksista aiheutuneet kulut Poistot ja 8,0 7,7 6,8 7,5 7,6 arvonalentumiset Liiketoiminnan muut 53,1 50,8 47,8 53,8 53,5 kulut 121,8 105,8 108,6 122,2 119,9 LIIKETULOS 6,9 -18,0 1,5 29,4 6,2 Rahoitustuotot 0,2 0,3 1,2 0,3 0,5 Rahoituskulut -2,4 -2,3 -2,0 -3,0 -2,8 Osuus 0,1 -1,9 2,9 1,7 -2,0 pääomaosuusmenetelmällä käsiteltyjen osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksesta verojen jälkeen TULOS ENNEN VEROJA 4,8 -22,0 3,7 28,4 1,8 Tuloverot -0,1 -0,1 -0,2 -3,5 -0,1 TILIKAUDEN TULOS 4,8 -22,1 3,5 24,9 1,8 Tuloksen jakautuminen: Emoyhtiön omistajille 4,8 -22,1 3,5 24,9 1,8 Osakekohtainen tulos, 0,28 -1,28 0,20 1,44 0,10 euroa KONSERNIN LAAJA TUOSLASKELMA VUOSINELJÄNNEKSITTÄIN 2025 2025 2024 2024 2024 MEUR Q2 Q1 Q4 Q3 Q2 TILIKAUDEN TULOS 4,8 -22,1 3,5 24,9 1,8 Erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi Muuntoerot -0,7 1,4 0,0 0,1 0,3 Erät, joita ei siirretä tulosvaikutteisiksi Käypään arvoon laajan tuloksen kautta kirjattavat rahoitusvarat 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 Muut laajan tuloksen erät yhteensä -0,7 1,4 0,0 0,1 0,3 TILIKAUDEN LAAJA TULOS 4,1 -20,7 3,6 25,1 2,1 Laajan tuloksen jakautuminen: Emoyhtiön omistajille 4,1 -20,7 3,6 25,1 2,1 TUNNUSLUVUT 2025 2024 2024 1.1.-30.6. 1.1.-30.6. 1.1.-31.12. Oma pääoma / osake, euroa 17,15 16,95 18,61 Omavaraisuusaste 51,9 % 48,9 % 54,0 % Investoinnit, Meur 12,4 15,4 24,6 - % liikevaihdosta 5,8 % 7,0 % 5,1 % Matkustajat 2 003 861 2 062 271 4 646 676 Yksikkökuormat 71 324 66 385 134 219 Henkilöstö, keskimäärin 2 375 2 305 2 403 Oma pääoma / osake = Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma / Osakkeiden määrä Omavaraisuusaste, % = (Oma pääoma mukaan luettuna vähemmistöosuus) / (Taseen loppusumma - saadut ennakot) Pyöristyksistä voi syntyä +/- 0,1 miljoonan euron pyöristyseroja PUOLIVUOTISKATSAUSTEN TAMMI-KESÄKUU 2025 LIITETIEDOT 1. Tilinpäätöksen laadintaperiaatteet Tämä puolivuotiskatsaus on laadittu IFRS-tilinpäätösstandardien kirjanpito- ja arvostusperiaatteiden mukaisesti ja on laadittu taloudellisen katsauksen tiivistelmänä ajanjaksolta IAS 34:n mukaisesti. Puolivuotiskatsaus on laadittu samoilla tilinpäätösperiaatteilla, arvioilla ja arvostuksilla kuin edellinen vuositilinpäätös, ellei toisin mainita. Puolivuotiskatsausta ei ole tarkastettu. Pyöristyksistä voi syntyä +/- 0,1 miljoonan euron pyöristyseroja. 2. Arvioinnit ja oletukset Kun konsernitilinpäätös laaditaan IFRS-standardien mukaisesti, yritysjohdon on tehtävä arvioita ja oletuksia tulevaisuudesta, jotka vaikuttavat taseeseen kirjattuihin varojen ja velkojen määriin, tuottoihin ja kuluihin sekä muihin tietoihin. Tilinpäätöksessä esitetyt arviot ja oletukset perustuvat johdon parhaaseen näkemykseen tilinpäätöksen julkaisuhetkellä. Merkittävä epävarmuus on vallinnut liikennealueellamme yleisesti tapahtuneen taloudellisen laskusuhdanteen seurauksena, mikä on vaikuttanut negatiivisesti asiakkaiden kulutustottumuksiin. Epävarmuutta lisää myös vallitseva geopoliittinen tilanne ja sen mahdollinen vaikutus etenkin energian hintoihin. On vaikea arvioida, miten epävarmuus lopulta vaikuttaa ja minkälaisia seuraamuksia sillä on Viking Linen tulevaisuuden tulokseen, taloudelliseen asemaan ja kassavirtaan. Toteutuneet tulokset voivat poiketa laadituista arvioista ja oletuksista. Tärkein arviointia vaativa osa-alue on konsernin alusten arvostaminen. Markkina -arvioita tehdään säännöllisesti ulkopuolisten arvioijien toimesta. Alusten jäännösarvot ja arvioidut käyttöajat tarkastetaan vuosittain ja niitä mukautetaan, jos ne poikkeavat olennaisesti aiemmista arvoista. Konsernin vuokrasopimusten arvostuksessa arvioidaan, käyttääkö konserni mahdollisuutta pidentää vuokrakautta tai irtisanoa sopimus. Myös diskonttokorkojen valintaan, joita käytetään vuokravastuiden nykyarvon laskennassa, tehdään arvioita. Konsernin vuokravastuiden ja käyttöoikeuksien suuruuteen sekä vuokravastuiden lyhennyksiin ja käyttöoikeuksien poistoihin vaikuttavat edellä mainitut arvioinnit. 3. Riskit ja maksuvalmius Konsernin likvidit varat olivat kesäkuun lopussa 41,5 miljoonaa euroa (58,0 milj. euroa). Myönnetyt käyttämättömät konsernin luottolimiitit olivat 22,1 miljoonaa euroa 30.6.2025 (22,1 milj. euroa). Liiketoiminnan nettorahavirta oli 23,7 miljoonaa euroa (23,3 milj. euroa). Investointien nettorahavirta oli -9,6 miljoonaa euroa (-13,6 milj. euroa) ja rahoituksen nettorahavirta oli -28,4 miljoonaa euroa (-37,0 milj. euroa). Konsernin lainasopimuksiin sisältyy markkinaehtoisia lainakovenantteja. Lainasopimusten taloudelliset kovenantit koostuvat vähimmäisvaatimuksista likviditeetin ja omavaraisuusasteen suhteen sekä konsernin nettovelkojen ja käyttökatteen (EBITDA) enimmäistasosta. Nämä lainakovenantit ovat olleet asetettujen vaatimusten mukaisia. Yhtiön kyky täyttää nykyisten rahoitussopimusten ehdot riippuu yhtiön kyvystä tuottaa kassavirtaa liiketoiminnastaan. Tämä riippuu osittain tekijöistä, jotka eivät ole yhtiön hallinnassa. On olemassa riski, että, mikäli Suomen talouslama ja geopoliittinen tilanne pahenevat ja energian hinnat nousevat merkittävästi, yhtiö ei pysty tuottamaan riittävästi kassavirtaa tai saamaan lisärahoitusta täyttääkseen velvoitteensa rahoitussopimusten mukaisesti. Osittain polttoainehintojen nousuun liittyvän riskin hallitsemiseksi konserni on tehnyt kiinteähintaisia sopimuksia MDO-polttoaineen käytöstä ajalle heinä-joulukuu 2025. Koskien pandemian vuosina 2020-2022 Suomessa liikennöivien matkustaja -alusvarustamoiden saamiin liikennetukiin tehdyn jälkitarkastuksen osalta Viking Line on tilinpäätöksen jälkeen saanut tiedon mahdollisesta takaisinperinnästä. Tähän mennessä Viking Line on palauttanut 1,1 Meur. Mahdollisten lisäpalautusten laajuus ja ajankohta eivät ole vielä tiedossa. 1.1.2024 alkaen merenkulku on sisällytetty EU:n päästökauppajärjestelmään (ETS). ETS on yksi EU:n ohjauskeinoista omien ilmastotavoitteiden ja Pariisin sopimuksen kansainvälisten velvoitteiden saavuttamiseksi. Viking Line on velvoitettu luovuttamaan päästöoikeudet laivaston kasvihuonekaasupäästöistä kyseiselle valvontaviranomaiselle 1.1.2024 lähtien. Ensimmäinen luovutus tulee tehdä viimeistään 30.9.2025. Viking Line on ostanut päästöoikeuksia jatkuvasti vuoden aikana hintariskin minimoimiseksi. Päästöoikeuksien omistaminen sitoo pääomaa ja vaikuttaa negatiivisesti likviditeettiin. FuelEU Maritime -asetus tuli voimaan 1.1.2025. Asetuksen tarkoituksena on lisätä uusiutuvien ja vähäpäästöisten polttoaineiden osuutta Euroopan laivaston energiankulutuksessa, vaatimustason noustessa joka viides vuosi. Suomen hallitus on päättänyt soveltaa vastaavaa saarialuetta koskevaa poikkeusta FuelEU:n osalta kuin ETS:ssä 31.12.2029 asti. FuelEU Maritime -asetuksen vaikutuksen likviditeettiin odotetaan olevan vähäinen ensimmäisen viiden vuoden aikana. Rahoitusvelkojen tulevat kassavirrat per 30.6.2025: MEUR Rahoitusvelkojen Vuokrasopimus- Korolliset tulevat rahavirrat (rahoituskulut velat Ostovelat velat Yhteensä mukaan luettuna) 1.7. 2025 - 1,1 30,0 13,5 44,6 31.12. 2025 1.1. 2026 - 30.6. 1,1 13,3 14,4 2026 1.7. 2026 - 30.6. 1,1 32,8 33,9 2027 1.7. 2027 - 30.6. 0,9 23,0 23,9 2028 1.7. 2028 - 30.6. 0,5 17,3 17,8 2029 1.7. 2029 - 30.6. 0,4 15,1 15,5 2030 1.7. 2030 - 0,2 38,4 38,6 Yhteensä 5,4 30,0 153,4 188,8 4. Segmentti-informaatio Konsernin liikevaihto pieneni 1,5 % ja matkustajatoiminnan tuotot vähenivät 2,3 %. 2025 2024 2024 MEUR 1.1.-30.6. 1.1.-30.6. 1.1.-31.12. Liikevaihto Alukset 213,8 216,1 474,6 Jakamaton 2,0 3,1 5,7 Toimintasegmentit yhteensä 215,8 219,2 480,3 Eliminoinnit 0,0 -0,1 -0,1 Konsernin liikevaihto yhteensä 215,8 219,1 480,2 Liiketulos Alukset 25,7 30,0 93,4 Jakamaton -36,9 -34,3 -66,7 Konsernin liiketulos yhteensä -11,2 -4,3 26,7 LIIKEVAIHTO Matkustajatoiminnan tuotot 188,0 192,3 427,7 Rahtitoiminnan tuotot 26,7 25,2 49,7 Muut tuotot 1,1 1,6 2,7 Yhteensä 215,8 219,1 480,2 5. Liiketoiminnan muut tuotot 2025 2024 MEUR 1.1.-30.6. 1.1.-30.6. Vuokratuotot kiinteistöistä 0,1 0,1 Myyntivoitot 0,0 0,0 Vakuutuskorvaukset, haverit 0,2 0,0 Yhteisyrityksen tuotot 0,3 0,5 Muut tuotot 0,0 0,0 Yhteensä 0,6 0,6 6. Työsuhde-etuudet 294 (193) Viking Line Abp:n tytäryhtiön työntekijää on ollut kauden aikana vuokrattuna yhteisyritykselle Gotland Alandia Cruises AB, joka harjoittaa risteilyliikennettä Birka Gotland -aluksella. Meiltä vuokrattu henkilöstö on pääasiassa toiminut cateringtehtävissä. Vertailukaudella Viking Cinderella -alus siirrettiin Ruotsin lipun alta Suomen lipun alle. 2025 2024 MEUR 1.1.-30.6. 1.1.-30.6. Palkat 65,4 63,4 Eläkekulut, maksupohjaiset järjestelyt 7,9 7,5 Muut henkilöstökulut 5,9 5,6 79,2 76,5 Valtion palautus -17,4 -16,9 Yhteensä 61,8 59,6 7. Poistot 2025 2024 MEUR 1.1.-30.6. 1.1.-30.6. Poistot Aineettomat hyödykkeet 0,4 0,3 Rakennukset ja rakennelmat 0,0 0,0 Vuokrakiinteistöjen perusparannusmenot 0,2 0,2 Alukset 13,7 12,8 Koneet ja kalusto 0,4 0,3 Käyttöoikeusomaisuus 1,1 1,5 Yhteensä 15,7 15,1 8. Liiketoiminnan muut kulut 2025 2024 MEUR 1.1.-30.6. 1.1.-30.6. Myynti- ja markkinointikulut 10,8 10,6 Pesula- ja siivouskulut 10,8 10,6 Korjaus- ja kunnossapitokulut 8,9 8,4 Julkiset satama- ja alusmaksut 19,7 18,1 Polttoainekulut 27,6 28,9 Päästöoikeudet 2,7 1,6 Muut kulut 23,5 22,4 Yhteensä 104,0 100,5 9. Rahoituskulut 2025 2024 MEUR 1.1.-30.6. 1.1.-30.6. Korkokulut jaksotettuun hankintahintaan arvostetuisa rahoitusveloista 3,4 5,7 Korkokulut vuokrasopimusveloista 0,1 0,2 Valuuttakurssitappiot 0,9 0,1 Takuuprovisiot ja muut rahoituskulut 0,3 0,2 Rahoituskulut yhteensä 4,7 6,2 10. Tuloverot Konserni oli 30.6.2025 laskennallisia verovelkoja yhteensä 49,1 miljoonaa euroa, josta 49,9 miljoonaa euroa koskee laskennallisia verovelkoja ja 0,8 miljoonaa euroa laskennallisia verosaamisia. MEUR Laskennalliset Kirjanpidon ja Muut Yhteensä verovelat verotuksen arvojen väliaikaiset erot erot koskien aineellisia käyttö -omaisuuhyödykkeitä 1.1.2025 48,6 0,3 49,0 Muuntoerot 0,1 - 0,1 Kirjattu - 0,1 0,1 tuloslaskelmaan Kirjattu - 0,0 0,0 suoraan omaan pääomaan 30.6.2025 48,7 0,4 49,1 11. Arvonalentumistestaus Aineettomien ja aineellisten hyödykkeiden kirjanpitoarvot testataan säännöllisesti mahdollisten ulkoisten tai sisäisten viitteiden varalta arvonalentumistarpeesta. Jos jollekin hyödykkeelle havaitaan tällaisia viitteitä, määritetään sen palautuva arvo. Yksi tärkeimmistä arvioitavista osa -alueista on konsernin alusten arvostus. Johto on myös arvioinut, että konsernin muihin pitkäaikaisiin varoihin ei kohdistu arvonalentumistarvetta. 12. Pääomaosuusmenetelmällä käsiteltävät sijoitukset Viking Line Abp:n sijoitus Alandia Försäkring Abp:hen sekä Alandia Holding Abp:hen on ensimmäisellä vuosipuoliskolla tuottanut tulosta 1,6 miljoonaa euroa. Alandia Försäkring Abp:stä tilikaudella saatu 1,7 miljoonan euron osinko johtaa konsernin osalta vain positiiviseen kassavirtaan IAS 28.10 -standardin mukaisesti. Viking Line Abp:n sijoitus Rederiaktiebolaget Eckeröön on raportointijaksolla tuottanut tulosta -0,2 miljoonaa euroa. Viking Line saa Eckerön luvut neljänneksen viiveellä. Rederiaktiebolaget Eckeröstä tilikaudella saatu 1,0 miljoonan euron osinko johtaa konsernin osalta vain positiiviseen kassavirtaan IAS 28.10 -standardin mukaisesti. Viking Linen osuus Gotland Alandia Cruises AB:n tuloksesta on 1.1.-30.6.2025 ollut -3,2 miljoonaa euroa. 13. Myyntisaamiset ja muut saamiset Myyntisaamiset arvostetaan alkuperäisen hankintamenon perusteella IFRS 9:n mukaisesti. Myyntisaamiset ja muut saamiset katsotaan käypään arvoon niiden lyhytaikaisuuden vuoksi. 14. Annetut vakuudet ja vastuusitoumukset MEUR 30.6.2025 31.12.2024 Vastuusitoumukset 1) 156,0 173,9 Omasta puolesta annetut vakuudet 2) 232,5 436,5 Muut sitoumukset, joita ei ole kirjattu kirjanpitoon 3) 2,3 2,6 1) Koskee lainoja ja limiittejä, joiden vakuudeksi on annettu alus-, kiinteistö- ja yrityskiinnityksiä, sekä muita vastuita, joita ei ole merkitty taseeseen ja jotka on katettu laitos- ja yrityskiinnityksillä. 2) Koskee alus-, yritys- ja laitoskiinnityksiä. 3) Alandia Holding Ab on sijoitetun pääoman lisäksi ottanut lainan Alandia Försäkring Abp:n osakkeiden ostamisen rahoittamiseksi. Viking Line Abp on osakassopimuksella sitoutunut sijoittamaan omistussuhteen mukaisesti rahavaroja Alandia Holding Ab:lle, jos Alandia Holding Ab tarvitsee varoja lainan lyhennyksiin. 15. Tilinpäätöspäivän jälkeiset tapahtumat Hallitus on kokouksessaan 14.8.2025 varsinaisen yhtiökokouksen 24.4.2025 myöntämän valtuutuksen perusteella päättänyt jakaa toisen erän osinkoa, 50 senttiä osakkeelta, yhteensä 8,6 miljoonaa euroa, täsmäytyspäivä 18.8.2025 ja maksupäivä 25.8.2025. Hallitus ei tunne tasetta koskevia tapahtumia, jotka voisivat vaikuttaa puolivuotiskatsaukseen. Tämä puolivuotiskatsaus on osittain käännetty tekoälyn avulla. TJ Jan Hanses jan.hanses@vikingline.com 018-270 00