Julkaistu: 2025-08-15 08:30:10 EEST
Anora Group Oyj - Puolivuosikatsaus

Anora Group Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2025: Matalampi liikevaihto vaikutti vertailukelpoiseen käyttökatteeseen Q2:lla. Toimenpiteitä taloudellisen suorituskyvyn parantamiseksi nopeutetaan

Anora Group Oyj   Puolivuosikatsaus 15.8.2025 klo 8:30

Anora Group Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2025: Matalampi liikevaihto
vaikutti vertailukelpoiseen käyttökatteeseen Q2:lla. Toimenpiteitä taloudellisen
suorituskyvyn parantamiseksi nopeutetaan

Tämä tiedote on tiivistelmä Anora Group Oyj:n vuoden 2025 tammi-kesäkuun
puolivuosikatsauksesta. Raportti on kokonaisuudessaan tämän pörssitiedotteen
liitteenä ja lisäksi saatavilla yhtiön verkkosivuilla osoitteessa:
www.anora.com/fi/sijoittajat

Q2 2025 lyhyesti

  · Liikevaihto oli 165,5 (177,1) milj. euroa, laskua 6,6 prosenttia.
  · Vertailukelpoinen käyttökate oli 14,0 (15,2) milj. euroa eli 8,4 (8,6)
prosenttia liikevaihdosta, laskua 8,3 prosenttia.
  · Käyttökate oli 13,5 (14,9) milj. euroa eli 8,1 (8,4) prosenttia
liikevaihdosta, laskua 9,9 prosenttia.
  · Liiketoiminnan nettorahavirta oli 22,3 (-4,4) milj. euroa.
  · Osakekohtainen tulos oli 0,03 (0,03) euroa.

Tammi-kesäkuu 2025 lyhyesti

  · Liikevaihto oli 306,8 (324,0) milj. euroa, laskua 5,3 prosenttia.
  · Vertailukelpoinen käyttökate oli 22,0 (24,1) milj. euroa eli 7,2 (7,4)
prosenttia liikevaihdosta, laskua 8,8 prosenttia.
  · Käyttökate oli 22,4 (22,7) milj. euroa eli 7,3 (7,0) prosenttia
liikevaihdosta, laskua 1,4 prosenttia.
  · Liiketoiminnan nettorahavirta oli -53,4 (-49,0) milj. euroa.
  · Osakekohtainen tulos oli -0,00 (-0,01) euroa.
  · Nettovelka / vertailukelpoinen käyttökate (liukuva 12 kk) oli 3,0 (2,8).

Tulosohjeistus

Vuonna 2025 Anoran vertailukelpoisen käyttökatteen odotetaan olevan 70-75
miljoonaa euroa (2024: 68,9 milj. euroa).

Avainluvut

Milj. euroa                   Q2 25  Q2 24  Muutos  H1 25  H1 24  Muutos   2024
Liikevaihto                   165,5  177,1  -6,6 %  306,8  324,0  -5,3 %  692,0
Vertailukelpoinen käyttökate   14,0   15,2  -8,3 %   22,0   24,1  -8,8 %   68,9
   % liikevaihdosta             8,4    8,6            7,2    7,4           10,0
Käyttökate                     13,5   14,9  -9,9 %   22,4   22,7  -1,4 %   61,3
Vertailukelpoinen liiketulos    7,2    8,7   -16,7    8,5   10,6   -20,6   42,0
                                                 %                     %
   % liikevaihdosta             4,4    4,9            2,8    3,3            6,1
Liiketulos                      6,7    8,4            8,8    9,2           34,5
Kauden tulos                    2,2    1,8           -0,0   -0.4           11,1
Osakekohtainen tulos, euroa    0,03   0,03          -0,00  -0,01           0,16
Liiketoiminnan                 22,3   -4,4          -53,4  -49,0           33,2
nettorahavirta
Nettokäyttöpääoma             -10,3  -21,1          -10,3  -21,1          -73,2
Nettovelka /                    3,0    2,8            3,0    2,8            1,8
vertailukelpoinen
käyttökate, liukuva 12 kk
Henkilöstö kauden lopussa     1 264  1 256    0,6%  1 264  1 256   0,6 %  1 211

Toimitusjohtaja Kirsi Puntila:

”Euroopan juomateollisuus kohtasi vastoinkäymisiä toisella vuosineljänneksellä.
Kuluttajatrendien jatkuvat muutokset ja poikkeuksellisen huono sää touko- ja
kesäkuussa vaikuttivat kielteisesti myyntiin useissa perinteisesti vahvoissa
kategorioissamme. Pohjoismaiden markkinoilla kokonaismyynnin volyymi laski 1,8
prosenttia, kun väkevät alkoholijuomat kasvoivat maltillisesti 0,1 prosenttia ja
viinien myynti laski 2,1 prosenttia.

Haastavasta markkinaympäristöstä huolimatta toinen vuosineljänneksemme toi
mukanaan myös paljon myönteistä kehitystä. Jatkoimme tehokasta kustannusten
hallintaa, mikä laski liiketoiminnan kuluja. Ruotsissa saimme lupaavia tuloksia
kohdennetuista viinikampanjoista ja Suomessa uudet lanseeraukset
alkoholittomissa ja matala-alkoholisissa kategorioissa herättivät rohkaisevasti
kiinnostusta. Koskenkorva menestyi edelleen hyvin, erityisesti likööri- ja
valmisjuomasekoitusten segmenteissä.

Olimme tyytyväisiä, että bruttokateprosenttimme saavutti 42,6 prosenttin tason
liikevaihdosta Spirits- ja Industrial-segmenttien tukemana. Kuten aina,
reagoimme joustavasti markkinaolosuhteisiin ja olemme valmiita mukauttamaan
kustannusrakennettamme tarvittaessa.

Toisen vuosineljänneksen vertailukelpoinen käyttökatteemme laski 8,3 prosenttia,
ja oli 14,0 (15,2) milj. euroa tai 8,4 (8,6) prosenttia liikevaihdosta,
pääasiassa matalamman liikevaihdon vuoksi. Vertailukelpoinen käyttökate parani
Industrial -segmentissä edellisvuodesta, kun taas Wine- ja Spirits-segmenteissä
vertailukelpoinen käyttökate laski. Liiketoiminnan kulumme olivat alle viime
vuoden. Saavutimme joitakin kustannusten vähennyksiä Industrial- ja Spirits
-segmenteissä. Toimitusketjun tehostaminen paransi onnistuneesti kannattavuutta
Industrial-segmentissä.

Toisen vuosineljänneksen liikevaihto laski 6,6 prosenttia 165,5 milj. euroon,
pääosin Wine- ja Spirits-segmenttien matalampien volyymien vuoksi. Wine
-segmentissä Anora säilytti johtavan markkina-asemansa Pohjoismaissa
kokonaisuudessaan, vähittäiskauppa mukaan lukien, Suomen
päivittäistavarakaupoissa viime vuonna lanseerattujen 8-prosenttisten viinien
ansiosta. Paransimme myös markkinaosuuttamme Ruotsissa toisella
vuosineljänneksellä. Wine-segmentin liikevaihdon lasku johtui heikentyneestä
kysynnästä ja koventuneesta hintakilpailusta täyttöpalveluissa Tanskassa sekä
heikommasta viinimyynnistä erityisesti Norjassa. Spirits-segmentissä
markkinaosuudet laskivat kaikissa päämaissa, ja etenkin Norja suoriutui
heikosti. Spirits-segmentin liikevaihdon lasku selittyi pääosin viimeaikaisilla
päämiesten menetyksillä. Industrial-segmentin liikevaihdon kasvu johtui
pääasiassa sopimusvalmistuksen volyymien ajoituksesta, kun taas pienemmät
volyymit muissa tuotekategorioissa sekä sivutuotteiden myyntihinnat laskivat
liikevaihtoa.

Vuosineljänneksen lopulla rahat ja pankkisaamisemme olivat 126,7 milj. euroa.
Korollinen nettovelkamme oli 199,1 (200,7) milj. euroa ja korolliset
nettovelkamme suhteessa vertailukelpoiseen käyttökatteeseen olivat 3,0 (2,8).

Toimittuani Anoran toimitusjohtajana ensimmäisen kokonaisen vuosineljänneksen
luottamukseni liiketoimintamme potentiaaliin - vahvoihin brändeihimme,
innovaatiokykyymme ja lahjakkaisiin ihmisiimme - on vain vahvistunut. Kiitän
asiakkaitamme ja päämiehiämme heidän luottamuksestaan sekä työntekijöitämme
heidän jatkuvasta sitoutumisestaan. Meillä on edessämme vielä paljon työtä
tavoitteidemme saavuttamiseksi, minkä vuoksi emme ainoastaan nopeuta
taloudellisen suorituskykymme parantamiseksi tähtääviä toimenpiteitä, vaan
aloitamme myös strategiamme päivittämisen, joka ohjaa meitä vuoteen 2028 asti.
Työmme päivitetyn strategian laatimiseksi seuraavalle strategiakaudelle jaetaan
seuraaviin vaiheisiin: Fit & Fix ja Focus. Vaiheet Fit & Fix tuovat lyhyen ja
keskipitkän aikavälin suorituskyvyn parannuksia vuosille 2025-2026, kun taas
Focus-vaihe tukee kasvualoitteita vuodesta 2026 eteenpäin. Odotan innolla, että
voimme kertoa tästä lisää tulevana pääomamarkkinapäivänämme Helsingissä 5.
marraskuuta 2025 - olette lämpimästi tervetulleita.”

Markkinanäkymät ja tulosohjeistus vuodelle 2025

Markkinanäkymät

Vuonna 2025 päämarkkinoidemme odotetaan olevan suhteellisen samalla tasolla
vuoteen 2024 verrattuna sekä volyymeilla että arvolla mitattuna.

Tulosohjeistus

Vuonna 2025 Anoran vertailukelpoisen käyttökatteen odotetaan olevan 70-75
miljoonaa euroa (2024: 68,9 milj. euroa).

Anoran taloudellinen tiedottaminen vuodelta 2025

Anora julkaisee vuoden 2025 tammi-syyskuun osavuosikatsauksen 31.10.2025. Anora
noudattaa 30 päivän hiljaista jaksoa ennen taloudellisten katsausten
julkistamista.

ANORA GROUP OYJ

Lisätietoja:

Kirsi Puntila, toimitusjohtaja
Stein Eriksen, talousjohtaja (englanniksi)

Yhteystiedot:

Milena Hæggström, sijoittajasuhdejohtaja

puh. 040 5581 328

milena.haeggstrom@anora.com

Tulosinfo:

Toimitusjohtaja Kirsi Puntila ja talousjohtaja Stein Eriksen esittelevät
katsauksen tänään klo 11.00. Esitys järjestetään Microsoft Teams -kokouksena.
Suosittelemme osallistumaan englanninkieliseen kokoukseen online-vaihtoehdolla:
Liity kokoukseen tästä (https://teams.microsoft.com/l/meetup
-join/19%3ameeting_NmQ1NDEzYTItMGQ4My00OWQ0LWIwYTQtZDgwOTZkYzdiNDNm%40thread.v2/0
?context=%7b%22Tid%22%3a%22c32b30ff-5871-4a7d-a29e
-6f63e6b0ebfd%22%2c%22Oid%22%3a%2298127208-0d9a-4acb-ab65-80cfc9f4fff6%22%7d).

Kokoukseen voi myös osallistua puhelimitse soittamalla viisi minuuttia ennakkoon
seuraaviin numeroihin:

  · FI: +358 9 2310 6678
  · NO: +47 21 40 41 04
  · SE: +46 8 502 428 54
  · DK: +45 32 72 56 80
  · UK: +44 20 7660 8309
  · US: +1 917-781-4622

Conference ID: 334 067 12#

Kysymykset

Johdolle esitettävät kysymykset voi lähettää Teams-chatin kautta.

Esitysmateriaali ja tallenne

Esitysmateriaali näytetään online-kokouksessa ja sen voi ladata samana päivänä
osoitteessa: www.anora.com/fi/sijoittajat. Myös tilaisuuden tallenne julkaistaan
Anoran verkkosivuilla.

Jakelu:

Nasdaq Helsinki

Keskeiset tiedotusvälineet

www.anora.com

Anora on johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo Pohjoismaissa
sekä vastuullisuuden edelläkävijä alallamme maailmanlaajuisesti. Kattava
portfoliomme koostuu omista ikonisista pohjoismaisista brändeistä ja
kansainvälisesti arvostettujen päämiesten viineistä ja väkevistä tuotteista.
Meillä on vientiä lähes 30 markkinalle. Anora Groupiin kuuluvat lisäksi Anora
Industrial sekä logistiikkayhtiö Vectura. Anoran liikevaihto oli 692,0 miljoonaa
euroa vuonna 2024 ja työllistämme noin 1 200 ammattilaista. Anoran osakkeet on
listattu Nasdaq Helsingissä.


                 

Liitteet:
Anora_Q2_FIN_2025.pdf