Raisio Oyj:n puolivuosikatsaus 12.8.2025 klo 8.30 Kannattavuus parani suunnitellusti TALOUDELLINEN KEHITYS LYHYESTI HUHTI-KESÄKUU 2025, JATKUVAT TOIMINNOT • Konsernin liikevaihto oli 54,5 (57,3) miljoonaa euroa, laskua 4,8 %. • Vertailukelpoinen käyttökate oli 10,2 (9,9) miljoonaa euroa, mikä on 18,7 (17,2) % liikevaihdosta. • Käyttökate oli 9,6* (9,2*) miljoonaa euroa, mikä on 17,6 (16,1) % liikevaihdosta. • Vertailukelpoinen liiketulos oli 7,9 (7,4) miljoonaa euroa, mikä on 14,5 (13,0) % liikevaihdosta. • Liiketulos oli 7,3* (6,8*) miljoonaa euroa, mikä on 13,3 (11,9) % liikevaihdosta. • Konsernin jatkuvien liiketoimintojen rahavirta rahoituserien ja verojen jälkeen oli 7,2 (7,7) miljoonaa euroa. • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,04 (0,04) euroa/osake. • Osakekohtainen tulos oli 0,04 (0,04) euroa/osake. *Käyttökate ja liiketulos sisältävät 0,6 (0,2) miljoonaa euroa liiketoiminnan uudelleenjärjestelyyn liittyviä kuluja. Vertailukauden käyttökate ja liiketulos sisältävät myös 0,5 miljoonaa euroa liiketoiminnan laajentamiseen liittyviä kuluja. TAMMI-KESÄKUU 2025, JATKUVAT TOIMINNOT • Konsernin liikevaihto oli 112,4 (112,8) miljoonaa euroa, laskua 0,4 %. • Vertailukelpoinen käyttökate oli 18,7** (16,7) miljoonaa euroa, mikä on 16,7 (14,8) % liikevaihdosta. • Käyttökate oli 18,1* (15,4*) miljoonaa euroa, mikä on 16,1 (13,6) % liikevaihdosta. • Vertailukelpoinen liiketulos oli 14,0** (11,7) miljoonaa euroa, mikä on 12,5 (10,4) % liikevaihdosta. • Liiketulos oli 13,4* (10,4*) miljoonaa euroa, mikä on 11,9 (9,2) % liikevaihdosta. • Konsernin jatkuvien liiketoimintojen rahavirta rahoituserien ja verojen jälkeen oli 14,8 (16,2) miljoonaa euroa. • Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 11,6 (9,3) prosenttia ja sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 11,1 (8,3) prosenttia. • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,07 (0,06) euroa/osake. • Osakekohtainen tulos oli 0,07 (0,06) euroa/osake. *Katsauskauden käyttökate ja liiketulos sisältävät 0,6 (0,3) miljoonaa euroa liiketoiminnan uudelleen järjestelyyn liittyviä kuluja. Vertailukauden käyttökate ja liiketulos sisältävät myös 1,1 miljoonaa euroa liiketoiminnan laajentamiseen liittyviä kuluja. **Katsauskauden vertailukelpoinen käyttökate ja liiketulos sisältävät positiivisesti tulokseen vaikuttavan 0,3 miljoonan euron varauksen purun taannehtivasta viranomaismaksusta. TOIMITUSJOHTAJA PASI FLINKMAN: Suuren pienen yrityksen strategia hyvin liikkeelle Vuoden ensimmäiset kuusi kuukautta ovat kuluneet uuden strategiamme toteuttamisessa; ensimmäisen neljänneksen aikana sen viimeistelyssä ja toisen vuosineljänneksen aikana sen viestimisessä ja toimeenpanon käynnistämisessä. Toisen neljänneksen liikevaihto laski 54,4 (57,3) miljoonaan euroon eli -4,8 %, mutta vertailukelpoinen liiketulos kasvoi 7,9 (7,4) miljoonaan euroon eli +6,3 % vertailukauteen nähden. Markkina on ollut hyvin kaksijakoinen. Kuluttajabrändien volyymit kehittyivät positiivisesti, kasvaen volyymissa +4,8 % ja myynnin arvossa +1,6 %, mutta teollisen myynnin puolella volyymit laskivat -12,9 % ja myynnin arvo -16,6 %. Kuluttajabrändien osuus koko liikevaihdostamme oli noin 70 %, joten teollisen myynnin merkittävä lasku näkyi koko konsernin liikevaihdon maltillisena laskuna raportointikaudella. Toukokuun 2025 lopussa pidetyssä pääomamarkkinapäivässä esitellyn strategiamme toteutus on lähtenyt käyntiin suunnitellusti. Maaliskuun lopussa luovuimme kasviproteiiniliiketoiminnasta. Näin pystymme paremmin fokusoimaan aamu- ja välipalatuotteisiin, sydänterveyden tuotteisiin sekä uuden liiketoiminnan kehittämiseen. Divestoinnin vaikutus toisen vuosineljänneksen vertailukelpoiseen liikevaihtoon oli -1,1 miljoonaa euroa ja vertailukelpoiseen liiketulokseen +0,6 miljoonaa euroa. Toisen vuosineljänneksen suurin muutos oli uudelleenorganisoituminen liiketoiminta-alueisiin. Näin saimme luotua selkeät ja fokusoidut vastuut, pystymme allokoimaan resurssejamme paremmin strategian toteuttamiseen sekä parannamme kustannustehokkuuttamme. Liiketoiminta-alueille nimitettiin vastuulliset johtajat. Rakenteellista kasvua vauhdittamaan hallituksemme perusti erityisen yritysostovaliokunnan ja rekrytoimme uuden yritysostoista vastaavan johtajan. Toimintamme on kansainvälistä, ja puolet liikevaihdostamme tulee Suomen ulkopuolelta. Huhtikuussa jatkoimme maantieteellistä laajentumistamme käynnistämällä Elovena®-liiketoiminnan Espanjassa. Uuden strategiamme mukaisesti maantieteellinen laajentumisemme tapahtuu nyt useammalla valikoidulla markkinalla, joissa toimimme kevyemmällä, paikallisiin yhteistyökumppaneihin perustuvalla mallilla. Tämä lisää joustavuutta ja nopeutta sekä vähentää riskejämme. Samaan aikaan yksittäisen uuden markkinan avaamisen taloudellinen vaikutus jää lyhyellä aikavälillä pienemmäksi. Jatkamme laajentumismallimme kehittämistä, jotta saamme kasvustamme nopeampaa, resurssitehokkaampaa ja toistettavampaa. Positiivisesta tuloskehityksestä huolimatta emme voi olla tyytyväisiä toisen vuosineljänneksen myynnin kehitykseen. Pääbrändiemme kuluttajamyynti on kehittynyt hyvin kaikilla päämarkkinoillamme, mutta erityisesti Breakfast, Snacking & Food Solutions -segmentin kotimainen teollisuusmyynti jäi viime vuoden vastaavasta tasosta. Tämän taustalla on markkinan kireä hintakilpailu, mikä vaatii meiltä toimintamme edelleen tehostamista. Heart Health -segmentin tilanne oli vakaampi, ja toisen neljänneksen liikevaihdon lasku oli luonnollista seurausta ensimmäisen neljänneksen tavanomaista suuremmista toimituksista teollisille toimijoille. Strategiakauden alun kannattavuuden paranemista painottaneiden tavoitteiden ja suunnitelman mukaisesti tuloskehityksemme on ensimmäisen vuosipuoliskon aikana ollut myynnin kehitystä nopeampaa. Pitkässä juoksussa orgaanisen kasvun kiihdyttäminen on kuitenkin kriittisen tärkeää. Toiminnan tehostamisen kautta paranevat katteet mahdollistavat, markkinan tarpeen mukaan, joko suuremmat markkinointipanostukset tai aggressiivisemman hinnoittelun. Tulostasoa ja tehokkuutta parantamalla rakennamme siis perustan nopeammalle kasvulle. Kun perusta on valmis, voimme siirtää painopistettä vahvemmin kasvun vauhdittamiseen. Vastuullisuustyö on myös riskien hallintaa ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia Meidän kaikkien yhteisten ongelmien ratkaiseminen paitsi turvaa toimintaedellytyksiämme, myös luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Luonnon monimuotoisuuden väheneminen on ilmastonmuutoksen ohella ihmiskunnan suurimpia haasteita. Raision hiilijalanjälkilaskennan yhteydessä olemme aloittaneet sopimustilojemme maatalouden monimuotoisuuden kartoittamisen. Vastaavasti ylipaino ja lihavuus ovat aikamme suurimpia terveyshaasteita. Lihavuuden ennaltaehkäisy ja hyvä hoito vaatii laaja-alaista yhteistyötä. Ainoana elintarvikealan yrityksenä Raisio on ollut mukana perustamassa uutta, toimialarajat ylittävää lihavuuden ennaltaehkäisyn ja hoidon verkostoa. Kuitupitoinen ruokavalio tukee painonhallintaa ja vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Panostammekin kuituun sekä nykyisessä tuotevalikoimassamme että uuteen liiketoimintaan tähtäävässä tutkimus- ja kehitystyössämme. NÄKYMÄT 2025 Raisio ohjeistaa tilikauden 2025 vertailukelpoisen liiketuloksen kasvavan vuoteen 2024 verrattuna. Raisiossa 11.8.2025 Raisio Oyj Hallitus Lisätietoja: toimitusjohtaja Pasi Flinkman, p. 0400 819 947 talousjohtaja Mika Saarinen p. 040 072 6808 Toimitusjohtajan ja talousjohtajan pitämä suomenkielinen webcast-lähetys osavuosikatsauksesta alkaa 12.8.2025 klo 12.00. Suora linkki webcastiin on: https://raisio.events.inderes.com/q2-2025 Raisio Oyj:n taloudelliset julkaisut 2025 Raisio julkistaa tammi-syyskuun osavuosikatsauksen 11.11.2025. RAISIO OYJ Me Raisiolla teemme herkullista ruokaa, jolla edistämme terveellisempiä ruokatottumuksia. Teemme ympäröivästä maailmasta terveellisemmän ja onnellisemman kehittämällä uutta ja voittamalla kuluttajien sydämet puolellemme. Emme tee asioita yksin, vaan yhteistyöverkostot ovat meille tärkeitä kaikissa vaiheissa. Vahvat brändimme, kuten Benecol® ja Elovena®, tekevät tavoitteistamme totta. Vastuullisuustyöllämme teemme kuluttajien valinnan helpoksi: varmistamme tuotteiden vastuullisuuden eri näkökulmista, jotta Raision tuotteet voi valita huoletta. Terveellisen ruoan tekijöitämme on noin 350 seitsemässä maassa ja viemme tuotteitamme yli 40 markkinaan ympäri maailman. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2024 konsernin jatkuvien toimintojen vertailukelpoinen liikevaihto oli 226,8 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos 23,4 miljoonaa euroa. www.raisio.com