Julkaistu: 2025-08-12 08:30:06 EEST
Raisio - Puolivuosikatsaus

Raisio Oyj:n puolivuosikatsaus 2025

Raisio Oyj:n puolivuosikatsaus 12.8.2025 klo 8.30

Kannattavuus parani suunnitellusti

TALOUDELLINEN KEHITYS LYHYESTI

HUHTI-KESÄKUU 2025, JATKUVAT TOIMINNOT

• Konsernin liikevaihto oli 54,5 (57,3) miljoonaa euroa, laskua 4,8 %.
• Vertailukelpoinen käyttökate oli 10,2 (9,9) miljoonaa euroa, mikä on 18,7
(17,2) % liikevaihdosta.
• Käyttökate oli 9,6* (9,2*) miljoonaa euroa, mikä on 17,6 (16,1) %
liikevaihdosta.
• Vertailukelpoinen liiketulos oli 7,9 (7,4) miljoonaa euroa, mikä on 14,5
(13,0) % liikevaihdosta.
• Liiketulos oli 7,3* (6,8*) miljoonaa euroa, mikä on 13,3 (11,9) %
liikevaihdosta.
• Konsernin jatkuvien liiketoimintojen rahavirta rahoituserien ja verojen
jälkeen oli 7,2 (7,7) miljoonaa euroa.
• Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,04 (0,04) euroa/osake.
• Osakekohtainen tulos oli 0,04 (0,04) euroa/osake.

*Käyttökate ja liiketulos sisältävät 0,6 (0,2) miljoonaa euroa liiketoiminnan
uudelleenjärjestelyyn liittyviä kuluja. Vertailukauden käyttökate ja liiketulos
sisältävät myös 0,5 miljoonaa euroa liiketoiminnan laajentamiseen liittyviä
kuluja.

TAMMI-KESÄKUU 2025, JATKUVAT TOIMINNOT
• Konsernin liikevaihto oli 112,4 (112,8) miljoonaa euroa, laskua 0,4 %.
• Vertailukelpoinen käyttökate oli 18,7** (16,7) miljoonaa euroa, mikä on 16,7
(14,8) % liikevaihdosta.
• Käyttökate oli 18,1* (15,4*) miljoonaa euroa, mikä on 16,1 (13,6) %
liikevaihdosta.
• Vertailukelpoinen liiketulos oli 14,0** (11,7) miljoonaa euroa, mikä on 12,5
(10,4) % liikevaihdosta.
• Liiketulos oli 13,4* (10,4*) miljoonaa euroa, mikä on 11,9 (9,2) %
liikevaihdosta.
• Konsernin jatkuvien liiketoimintojen rahavirta rahoituserien ja verojen
jälkeen oli 14,8 (16,2) miljoonaa euroa.
• Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 11,6 (9,3) prosenttia
ja sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 11,1 (8,3) prosenttia.
• Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,07 (0,06) euroa/osake.
• Osakekohtainen tulos oli 0,07 (0,06) euroa/osake.

*Katsauskauden käyttökate ja liiketulos sisältävät 0,6 (0,3) miljoonaa euroa
liiketoiminnan uudelleen järjestelyyn liittyviä kuluja. Vertailukauden
käyttökate ja liiketulos sisältävät myös 1,1 miljoonaa euroa liiketoiminnan
laajentamiseen liittyviä kuluja.

**Katsauskauden vertailukelpoinen käyttökate ja liiketulos sisältävät
positiivisesti tulokseen vaikuttavan 0,3 miljoonan euron varauksen purun
taannehtivasta viranomaismaksusta.

TOIMITUSJOHTAJA PASI FLINKMAN:

Suuren pienen yrityksen strategia hyvin liikkeelle

Vuoden ensimmäiset kuusi kuukautta ovat kuluneet uuden strategiamme
toteuttamisessa; ensimmäisen neljänneksen aikana sen viimeistelyssä ja toisen
vuosineljänneksen aikana sen viestimisessä ja toimeenpanon käynnistämisessä.
Toisen neljänneksen liikevaihto laski 54,4 (57,3) miljoonaan euroon eli -4,8 %,
mutta vertailukelpoinen liiketulos kasvoi 7,9 (7,4) miljoonaan euroon eli +6,3 %
vertailukauteen nähden. Markkina on ollut hyvin kaksijakoinen. Kuluttajabrändien
volyymit kehittyivät positiivisesti, kasvaen volyymissa +4,8 % ja myynnin
arvossa +1,6 %, mutta teollisen myynnin puolella volyymit laskivat -12,9 % ja
myynnin arvo -16,6 %. Kuluttajabrändien osuus koko liikevaihdostamme oli noin 70
%, joten teollisen myynnin merkittävä lasku näkyi koko konsernin liikevaihdon
maltillisena laskuna raportointikaudella.

Toukokuun 2025 lopussa pidetyssä pääomamarkkinapäivässä esitellyn strategiamme
toteutus on lähtenyt käyntiin suunnitellusti. Maaliskuun lopussa luovuimme
kasviproteiiniliiketoiminnasta. Näin pystymme paremmin fokusoimaan aamu- ja
välipalatuotteisiin, sydänterveyden tuotteisiin sekä uuden liiketoiminnan
kehittämiseen. Divestoinnin vaikutus toisen vuosineljänneksen vertailukelpoiseen
liikevaihtoon oli -1,1 miljoonaa euroa ja vertailukelpoiseen liiketulokseen +0,6
miljoonaa euroa.

Toisen vuosineljänneksen suurin muutos oli uudelleenorganisoituminen
liiketoiminta-alueisiin. Näin saimme luotua selkeät ja fokusoidut vastuut,
pystymme allokoimaan resurssejamme paremmin strategian toteuttamiseen sekä
parannamme kustannustehokkuuttamme. Liiketoiminta-alueille nimitettiin
vastuulliset johtajat. Rakenteellista kasvua vauhdittamaan hallituksemme perusti
erityisen yritysostovaliokunnan ja rekrytoimme uuden yritysostoista vastaavan
johtajan.

Toimintamme on kansainvälistä, ja puolet liikevaihdostamme tulee Suomen
ulkopuolelta. Huhtikuussa jatkoimme maantieteellistä laajentumistamme
käynnistämällä Elovena®-liiketoiminnan Espanjassa. Uuden strategiamme mukaisesti
maantieteellinen laajentumisemme tapahtuu nyt useammalla valikoidulla
markkinalla, joissa toimimme kevyemmällä, paikallisiin yhteistyökumppaneihin
perustuvalla mallilla. Tämä lisää joustavuutta ja nopeutta sekä vähentää
riskejämme. Samaan aikaan yksittäisen uuden markkinan avaamisen taloudellinen
vaikutus jää lyhyellä aikavälillä pienemmäksi. Jatkamme laajentumismallimme
kehittämistä, jotta saamme kasvustamme nopeampaa, resurssitehokkaampaa ja
toistettavampaa.

Positiivisesta tuloskehityksestä huolimatta emme voi olla tyytyväisiä toisen
vuosineljänneksen myynnin kehitykseen. Pääbrändiemme kuluttajamyynti on
kehittynyt hyvin kaikilla päämarkkinoillamme, mutta erityisesti Breakfast,
Snacking & Food Solutions -segmentin kotimainen teollisuusmyynti jäi viime
vuoden vastaavasta tasosta. Tämän taustalla on markkinan kireä hintakilpailu,
mikä vaatii meiltä toimintamme edelleen tehostamista. Heart Health -segmentin
tilanne oli vakaampi, ja toisen neljänneksen liikevaihdon lasku oli luonnollista
seurausta ensimmäisen neljänneksen tavanomaista suuremmista toimituksista
teollisille toimijoille.

Strategiakauden alun kannattavuuden paranemista painottaneiden tavoitteiden ja
suunnitelman mukaisesti tuloskehityksemme on ensimmäisen vuosipuoliskon aikana
ollut myynnin kehitystä nopeampaa. Pitkässä juoksussa orgaanisen kasvun
kiihdyttäminen on kuitenkin kriittisen tärkeää. Toiminnan tehostamisen kautta
paranevat katteet mahdollistavat, markkinan tarpeen mukaan, joko suuremmat
markkinointipanostukset tai aggressiivisemman hinnoittelun. Tulostasoa ja
tehokkuutta parantamalla rakennamme siis perustan nopeammalle kasvulle. Kun
perusta on valmis, voimme siirtää painopistettä vahvemmin kasvun
vauhdittamiseen.

Vastuullisuustyö on myös riskien hallintaa ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia

Meidän kaikkien yhteisten ongelmien ratkaiseminen paitsi turvaa
toimintaedellytyksiämme, myös luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Luonnon
monimuotoisuuden väheneminen on ilmastonmuutoksen ohella ihmiskunnan suurimpia
haasteita. Raision hiilijalanjälkilaskennan yhteydessä olemme aloittaneet
sopimustilojemme maatalouden monimuotoisuuden kartoittamisen.

Vastaavasti ylipaino ja lihavuus ovat aikamme suurimpia terveyshaasteita.
Lihavuuden ennaltaehkäisy ja hyvä hoito vaatii laaja-alaista yhteistyötä.
Ainoana elintarvikealan yrityksenä Raisio on ollut mukana perustamassa uutta,
toimialarajat ylittävää lihavuuden ennaltaehkäisyn ja hoidon verkostoa.
Kuitupitoinen ruokavalio tukee painonhallintaa ja vähentää riskiä sairastua
sydän- ja verisuonitauteihin. Panostammekin kuituun sekä nykyisessä
tuotevalikoimassamme että uuteen liiketoimintaan tähtäävässä tutkimus- ja
kehitystyössämme.

NÄKYMÄT 2025

Raisio ohjeistaa tilikauden 2025 vertailukelpoisen liiketuloksen kasvavan
vuoteen 2024 verrattuna.

Raisiossa 11.8.2025
Raisio Oyj
Hallitus

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Pasi Flinkman, p. 0400 819 947
talousjohtaja Mika Saarinen p. 040 072 6808

Toimitusjohtajan ja talousjohtajan pitämä suomenkielinen webcast-lähetys
osavuosikatsauksesta alkaa 12.8.2025 klo 12.00. Suora linkki webcastiin on:
https://raisio.events.inderes.com/q2-2025

Raisio Oyj:n taloudelliset julkaisut 2025
Raisio julkistaa tammi-syyskuun osavuosikatsauksen 11.11.2025.

RAISIO OYJ
Me Raisiolla teemme herkullista ruokaa, jolla edistämme terveellisempiä
ruokatottumuksia. Teemme ympäröivästä maailmasta terveellisemmän ja
onnellisemman kehittämällä uutta ja voittamalla kuluttajien sydämet puolellemme.
Emme tee asioita yksin, vaan yhteistyöverkostot ovat meille tärkeitä kaikissa
vaiheissa. Vahvat brändimme, kuten Benecol® ja Elovena®, tekevät tavoitteistamme
totta. Vastuullisuustyöllämme teemme kuluttajien valinnan helpoksi: varmistamme
tuotteiden vastuullisuuden eri näkökulmista, jotta Raision tuotteet voi valita
huoletta. Terveellisen ruoan tekijöitämme on noin 350 seitsemässä maassa ja
viemme tuotteitamme yli 40 markkinaan ympäri maailman. Raision osakkeet
noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2024 konsernin jatkuvien toimintojen
vertailukelpoinen liikevaihto oli 226,8 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen
liiketulos 23,4 miljoonaa euroa. www.raisio.com



                 

Liitteet:
08129424.pdf