Julkaistu: 2025-02-13 08:31:01 EET
Raisio - Sisäpiiritieto

Raisio myy kasviproteiiniliiketoiminnan ja Härkis®-brändin Valiolle

Raisio Oyj, sisäpiiritieto 13.2.2025 kello 8.31

Elintarvikeyhtiö Raisio myy suomalaiselle meijeri- ja ruokatalo Valiolle
kasviproteiiniliiketoiminnan sekä Härkis®- ja Beanit®-brändit, joiden alla
kasviproteiinituotteita on markkinoitu. Liiketoimintakaupan hinta on 7 miljoonaa
euroa, joka maksetaan Raisiolle liiketoiminnan luovutuksen yhteydessä
käteisellä.

Yhtiöt ovat  allekirjoittaneet kauppakirjan kasviproteiiniliiketoiminnan, siihen
liittyvän käyttöomaisuuden ja Härkis®- ja Beanit®-härkäpapubrändien myynnistä.
Käyttöomaisuuteen kuuluu muun muassa kasviproteiinituotteita Kauhavalla
valmistavan tehtaan laitteet.

Kasviproteiiniliiketoiminta työllistää 16 henkilöä, jotka siirtyvät
liiketoimintakaupan mukana Valiolle vanhoina työntekijöinä. Raisio on ollut
Kauhavan tehtaan kiinteistössä vuokralaisena, ja Raisio edelleenvuokraa
kiinteistön Valiolle.

Liiketoiminnan on tarkoitus siirtyä uudelle omistajalle maaliskuun 2025 aikana.

Vuonna 2024 kasviproteiiniliiketoiminnan liikevaihto oli 4,5 miljoonaa euroa, ja
vuonna 2023 sen liikevaihto oli 5,5 miljoonaa euroa. Vuosina 2024 ja 2023
kasviproteiiniliiketoiminnan vertailukelpoinen liiketulos on ollut tappiollinen:
vuonna 2024 tappio oli -2,6 miljoonaa euroa ja vuonna 2023 puolestaan -3,2
miljoonaa euroa. Liiketoimintakaupalla ei nähdä olevan merkittävää
tulosvaikutusta vuoden 2025 liiketulokseen.

”Ruokamurroksen edistäminen kasvipohjaisella ruoalla ja uuden innovointi ovat
jatkossakin keskeisiä osia Raision strategiaa ja toimintaa, vaikka näimmekin nyt
parhaaksi luopua tästä liiketoiminnasta. Olemme parhaillaan strategiaprosessin
loppusuoralla ja kerromme tulevasta strategiastamme maaliskuussa ja tarkemmin
vuoden 2025 ensimmäiselle vuosipuoliskolle suunnitellussa
pääomamarkkinapäivässä”, Raision toimitusjohtaja Pasi Flinkman toteaa.

”Tulevaisuuden ruokajärjestelmään kuuluvat niin kasvipohjainen, eläinpohjainen
kuin solumaatalouden keinoin tuotettu ruoka. Näitä kaikkia tarvitaan, jotta
ruoka riittää globaalisti kasvavalle väestölle. Tähän nojaa Valion strategia,
jonka mukaisesti kasvamme meijeriyhtiöstä ruokataloksi. Tämä liiketoimintakauppa
on yksi askel kasvupolulla. Vahva ja innovatiivinen tuotevalikoima on 120 vuotta
ollut Valion perusta. Maidosta valmistettavien tuotteiden rinnalla investoimme
nyt ruokatalona kasvuun myös muiden raaka-ainepohjien osalta”, Valion johtaja
Tuomas Salusjärvi sanoo.

Raisio hankki Verso Food Oy:n sekä Härkis®- ja Beanit®-brändit keväällä 2021.
Verso Food hankittiin vahvistamaan tuolloin työn alla ollutta Raision
strategiaa, jossa kasviproteiineista tuli yksi strategian keskeisistä osa
-alueista.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Pasi Flinkman, p. 0400 819947
talousjohtaja Mika Saarinen p. 040 072 6808

Raisio Oyj
Me Raisiolla teemme ruokaa suurella sydämellä, tarkoituksenamme tuoda terveyttä
meille ja maapallolle. Luomme yhä parempia kasvipohjaisia ja sydänterveellisiä
tuotteita, jotta terveellinen ja maapallon kantokyvyn mukainen syöminen on ilon
asia. Vahvat brändimme, kuten Benecol® ja Elovena®, tekevät tavoitteistamme
totta. Vastuullisuustyöllämme teemme vaikeat valinnat asiakkaidemme puolesta,
jolloin Raision tuotteet voi valita huoletta. Terveellisen ruoan tekijöitämme on
noin 350 seitsemässä maassa ja viemme tuotteitamme yli 40 markkinaan ympäri
maailman. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.raisio.com